Jump to content

Vermeerderen van munt, methode henkg

henkg
 Share

Recommended Posts

Vermeerderen van munt: stekjes nemen van aparte steeltjes kan. Gaat ook goed, Zowel eerst in water, als direct in potgrond (speciale stekgrond is voor munt echt niet nodig).

Het kan ook makkelijker, én veel sneller. Mijn jaarlijkse vernieuw-actie:

Met een broodmes een plak afsnijden, dan stukjes uit de plak snijden, oppotten.

Na oppotten goed water geven, zodat nieuwe wortels snel in de onderliggende laag gaan groeien. Het mag zelfs een beetje drassig worden (bij munt). Daarna goed vochtig houden.

Mijn verslagje van gisteren in beeld:

20210601_munt_vermeerderen.jpg

(Laatste foto: een probeersel, om te gaan zien of munt echt zo'n vreselijke woekeraar is. Ik heb een aantal wortels genomen (juist niet de wit-gele sappige wortels, dat is me te makkelijk). In een pot gelegd, met later daar een dunne laag potgrond erover.)

Zo heb je altijd een paar weggevertjes op voorraad. Wordt meestal meer gewaardeerd dan die obligate fles wijn.

O ja: Munt is een vaste plant, die in de winter bovengronds helemaal afsterft. Niet weggooien, want in het voorjaar komt hij gewoon weer op. Deze (lekkere!) Marokkaanse munt heb ik al sinds 2013.

• Like 5

Handy! Het komt net een dag of wat te laat, toevallig heb ik van de week op aanvraag enkele grote brokken munt en aarde met veel moeite met een schepje uit de grote pot “ gepruts”. Ging ook hoor. En meteen voor mezelf een extra potje weg gezet. Doe jij voeding bij de munt in de loop van het jaar?

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Goed idee, ik ga mijn chocolademunt ook maar eens aansnijden in de pot. Staat al jaren in de pot (zonder bijvoeding) en groeit nog steeds erg goed. Een paar stekken maken is beter, dan kan ik het overgebleven deel ook weer eens extra aarde geven en heeft die ook de ruimte om weer te groeien.

Wat doe jij met de onderste laag waar ook nog een berg wortels inzitten? Op de composthoop kan helaas niet en zo weggooien vind ik ook zonde.

Oei@Flup! Pepermuntaarde moet je niet gebruiken hoor. Tenzij je overal pepermunt wilt. De henkg methode slaagt voor een reden. Een enorme woekeraar.

Ik voed mijn pepermunt elk jaar bij trouwens én ik haal elk jaar veel wortels weg. Ik heb dit jaar in elke pot compost gedaan en de pepermunt vond dat geweldig. Die gaan weer als een tierelier.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Blij dat ik eindelijk mijn enige pepermuntplant kwijt ben. Een gegeven paard de tanden maar eens uitgetrokken. Ging bijna de hele tuin door.

Op zoek naar kleine lekkere muntjes. In de pot  kweken en snoeien a la bonsai.

• Like 1

@Mellie Dat munt woekert, weet ik. Het heeft 2 jaar geduurd voordat ik de munt in de tuin kwijt was. Dat hoef ik niet nog een keer. Daarom heb ik nu munt in een grote pot en daar doe ik verder niks aan. Toch groeit die goed. Het wortelplakkaat gaat dan in de biobak.

• Like 1

• 2 weeks later...

Resultaat methode henkg:

20210601_150716.jpg

^ Direct ná.

20210617_112158.jpg

^ 16 dagen later.

Het is dus heel prima gegaan. Niet zo gek, want ik doe het altijd zo.

Natuurlijk zou de plant ook gegroeid zijn zonder deze actie. Maar waarschijnlijk lang niet zo snel, mooi, en fris.

Bij de apart opgepotte diepere wortels is nog niets zichtbaar. Misschien dat enkel de toplaag-wortels levenskracht hebben? Dan zou de onderliggende laag grond her te gebruiken zijn. Ik blijf die pot vochtig houden, en wacht af ...

De munt loopt alleen uit op de bovenste wortels.

Ik heb ze in emmers en potten staan met gaten in de bodem. De munt groeit prima in de compost in de emmer en gaat nog dieper op zoek naar water maar woekert niet. Foto uit mijn BLOG van 28-3-2020:

1429658332_20200328_180440(2).jpg.9e0ecb187b29f28d0a78d48e37402f87.jpg

En 24-1-2020 een viskrat opnieuw bemest en beplant en daarna voorgetrokken onder glas:

20200124142300-228041579893829.jpg

Edited by Patrijs

• 1 month later...

Ik zet altijd wat takjes binnen in een glas water. Die gebruik ik dan voor de thee, hoef ik niet naar buiten, wat ik met bezoek ongezellig vind. De blaadjes pluk ik eraf voor de thee tot het topje. Daarna plant ik dat takje weer. Ik vind munt mooi, makkelijk en lekker, heb meerdere soorten. 

Woekeren van munt.

Op 2 juni heb ik (alleen) de diepere wortels apart opgepot. Zie 1e bericht van dit topic, laatste foto.

Tot nu toe is er geen enkele groei te zien.

Mijn conclusie: munt woekert dus (?) alleen vanuit de verse, sappige wit-gelige wortels, tot ca 5 cm onder het maaiveld. Verwijderen van alleen die bovenste wortels zou het woekeren goed kunnen tegengaan / beperken.

Misschien dat het woekeren in de volle grond voorkomen kan worden door een ca 15 cm diepstekende border-rand

Pa Trijs schreef het ook al:

Op 17-6-2021 om 12:02, Patrijs zei:

De munt loopt alleen uit op de bovenste wortels.

Ik schreef: Tot nu toe is er geen enkele groei te zien.

Dat is niet helemaal waar. Er komt wel het een en ander op. Erboven hangt een forse bloembak met bloeiende / uitgebloeide tijm. De test-munt pot is nu een tijmpot. Vol met tijm zaailingen.

• Like 1