Jump to content

Witte schimmel in appelboom

Aris JS
 Share

Recommended Posts

Ja, appelbloedluis of wollige bloedluis.

Als je erover wrijft komt er bruinrood sap vrij.

Vaak op snoeiwonden, door de aantasting krijg je sneller vruchtboomkanker (een schimmelinfectie).  Verwijderen met een borsteltje is wel zinnig, regelmatige controle of het terugkomt i.v.m. de levenscyclus van deze luis.

Eens met wat Tielse flipje schrijft. Ik heb het vorig jaar op onze hoogstam Elstar goed kunnen bestrijden door ze weg te boenen met een oude tandenborstel waarmee ik goed in de kieren heb geborsteld. Dit heb ik de hele zomer iedere week gedaan en de hele boom nagelopen. Vanaf dit vroege voorjaar wederom iedere week gecheckt en ben er compleet vrij van. Daarnaast hang ik preventief oorwurmpotjes, die lusten er ook wel een paar. In de Fruithof in Frederiksoord zag ik dat ze zwarte plastic zakjes met stro gebruiken als ‘oorwurmpotjes’, wellicht dat dat iets effectiever werkt dan de omgekeerde terracottapotjes die ik gebruik maar het oog wilt ook wat. Een oplettend oog dit jaar en volgend jaar zal je al veel helpen!

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
Posted (edited)

Hartelijk dank voor de snelle reakties. Inmiddels had ik al een papieren zakdoekje gedrenkt in bleekwater op de stomp geplakt, misschien heeft dat een goed initieel effect. ik ga een nieuwe tube wondafdekmiddel kopen. Deze tak snoei is dan en behandel ik dan met dit middel. Ook andere snoeiwonden va afgelopen winter loop ik dan langs.

Edited by Aris JS

@Aris JS, hopelijk ben ik niet te laat maar wondafdekmiddel is inmiddels achterhaald. Het is beter om de boom de wonden zelf te laten herstellen. Voor het bestrijden van de appelbloedluis beter de andere beproefde methodes proberen en de wonden niet gaan afdekken.

Is wondafdekmiddel achterhaald? Of kan het op deze wond niet omdat die al geinfecteerd is?

Een iets duidelijker uitleg over mijn plan: de besmette tak verder afzagen en de nieuwe, gezonde wond, met wondafdekmiddel behandelen. Alle andere snoeiwonden heb ik indertijd daarmee succesvol behandeld, alleen was ik deze tak vergeten. Prompt was het raak.

Infecties worden opgesloten door het wondafdekmiddel, wondafdekmiddel wordt dus niet meer toegepast.

Als er al vruchtboomkanker (Neonectria galligena) aanwezig is, is inkorten van de tak misschien wel noodzakelijk.

30 minuten geleden, Aris JS zei:

Is wondafdekmiddel achterhaald?

Minstens erg twijfelachtig of gebruik altijd gewenst is en voordelen biedt. Onder kenners zeer tegengestelde opvattingen, waarbij de `beter niet`gebruiken, intussen de overhand hebben. De idee dat steriel (wat het dus niet is!!!) en behandeld met een chemisch middeltje gezonder zou zijn is zelfs wat verdacht geworden. Naast kennis is het dus ook perceptie van wat goed zou zijn, die hierbij een rol speelt.

Het probleem is dat het afsluiten met dit spul van een wond genezing juist zou tegengaan doordat infecties worden opgesloten onder deze laag. Gezonde bomen zijn het grootste deel van het jaar in staat om snel en effectief wonden te sluiten en zich zo tegen inecties te verzetten....dankun je met ontsmet en scherp gereedschap weinig kwaad doen als je snoeit of zaagt.  Kennis van de jaarcyclus van diverse soorten bomen kan veel helpen. In periodes dat bomen zich slechter kunnen verdedigen ervan wegblijven met een snoeitang is veel effectiever. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.