Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druiven topic (tafel- en wijn-)


fre3ke

Aanbevolen berichten

@fre3ke volgens mij is het plaatsen van zakjes in dit stadium geen goed plan. Je hebt al flink schimmel in de druiven. Dit jaar is door regen en hoge luchtvochtigheid dramatisch wat betreft schimmel in druiven.

In de zakjes (ik neem aan gaas?) creëer je een microklimaat waarin je schimmelvorming bevordert.

De zakjes zijn nuttig om de suzuki-vlieg weg te houden en om vraat door vogels en wespen tegen te gaan, dat speelt pas over (ruim) een maand. Ook dan ligt schimmel en/of verbranding op de loer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bertus, het zijn inderdaad gaaszakjes.

 

Ik heb er zelf ook niet een fijn gevoel bij de trossen in te pakken bij dit weer. Maar het is schimmel of wespen. Vorig jaar heb ik half augustus geplukt, dus de oogst valt vroeger dan jij zegt, door die muur.

 

De meeldauw is op het minst zonnige deel en die trossen zijn wat minder ver, dus daar heb je wel een punt. Ik zal nog even wachten met die verder inpakken.

 

Een paar druiven begonnen op de zonnigste plek al blauw te kleuren, en vanaf dat moment moet je ze niet meer aanraken, heb ik begrepen. Er zijn bovendien al wespen in de tuin, ik zag ze rondhangen bij de lelie. Tuig 😄.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Mooi topic over druiven ik kon voor dit topic niet een versie voor 2022 en 2023 vinden vandaar mijn vraag hier. Wat zijn de ervaringen m.b.t. pitloze druiven soorten in een open gebied op kleigrond. Soorten zoals: Vanessa, himrod, lakemont, black seedless, Glenora. Ik ben vooral opzoek naar een tafeldruif omdat mijn dochter hier gek op is. Zelf vindt ik de rode soorten echt heerlijk en mijn opa had vroeger wel een blauwe druif met pit die deed het altijd goed en was waarschijnlijk de boskoop glory.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-5-2023 om 11:40, Kevins Moestuin zei:

Wat zijn de ervaringen m.b.t. pitloze druiven soorten in een open gebied op kleigrond.

 

Niet echt een antwoord op je vraag, want ik heb mijn druiven (Reliance, Arkadia, Kodrianka) pas vorig najaar in de grond gezet.

Maar heb je hier al gekeken: https://www.fruitlent.nl/home/onze-collectie-fruitgewassen/druiven/ ?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Zojuist 3 soorten druivenranken besteld, ben gegaan voor Venus, Suffolk Red en Lakemont, nu aan het verdiepen in de dubbele guyot snoei method lijkt mij een goede methode om toe te passen maar voor nu nog erg ingewikkeld al die termen vooral omdat ik nooit eerder een druif zelf heb gehad, mijn opa had er wel altijd een maar die snoeide via de cordon methode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • fre3ke changed the title to Druiven topic (tafel- en wijn-)

@Kevins Moestuin, het eerste jaar is gelukkig vrij simpel. Zorgen dat er één tak omhoog groeit, en alle zijtakken innijpen. In november ga je weer verder, maar dan heb je je al ingelezen. 

 

Venus heb ik ook, maar nog niet geproefd.

 

Heb de topic titel meteen maar aangepast. Een jaarlijks topic was  wat veel van het goede dus nu is het een algemeen druiven topic. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@fre3ke dankje dat stukje had ik inderdaad begrepen eerste jaar 2 takken omhoog laten groeien omdat ik voor een dubbele guyot snoei wil gaan, dan in de winter alles weg snoeien op de 2 gesteltakken na en deze gaan uitbuigen en tot 1.50m, dan in het tweede jaar komt hier vruchthout aan, tussen het vruchthout een afstand van 10 cm minimaal aanhouden en omhoog leiden. Moet ik dan in het tweede jaar zorgen dat vanaf de stam ik twee a 3 nieuwe gesteltakken creeer die in de buurt zitten van de huidige gesteltakken om zo in de winter maanden de oude gesteltakken te kunnen weg nemen degene met vruchthout en dan de nieuwe gesteltakken uit te buigen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe zelf enkel Guyot, maar dat is inderdaad hoe ik het zou doen bij dubbel Guyot.

 

Zelf hou ik ongeveer 20 cm aan tussen de vruchttakken, en één tros per tak. Maar eerlijk gezegd is het dit jaar wat verwaarloosd hier. Ik ga wel kleine trosjes verwijderen, omdat ik de trossen inpak tegen wespen. Het grut ga ik niet helemaal inpakken.  

 

Uitbuigen zou ik pas doen als de tak begint uit te lopen. Dan is de tak wat soepeler, anders wil hij nog wel eens breken als je direct na de snoei uitbuigt. Ik geloof dat Bertus dat adviseerde en sindsdien doe ik dat in het voorjaar.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kevins Moestuin . .. Guyotsnoei wordt vooral toegepast in wijngaarden waar kwaliteit voor kwantiteit gaat. Voor de hobbytuinier heeft Guyot ook zeker voordelen, de struiken zijn beter beheersbaar en elk jaar heb je een verse start op nieuw hout (van voorgaand jaar).

Op internet is erg veel te vinden over Guyotsnoei. De blog van Guy Dekinder vind ik persoonlijk het duidelijkste (ook zijn maandelijkse nieuwsbrief is een aanrader).

http://fruitabc.blogspot.com/2013/01/openluchtdruiven-snoeien-guyot-snoei.html

 

Ik adviseer om de nieuwe druivelaars dit jaar rechtop te laten groeien en je te richten op één stam, de rest mag eraf. Als de struikjes goed groeien kort je de stammetjes (pas) de komende winter in op ca 60-70 cm, een cm boven een oog. Daar komt "de kop" die de komende jaren de basis wordt voor de Guyotsnoei.  Alle zijtakjes verwijderen, je houdt enkel een stammetje over.

Volgend voorjaar moeten de uitlopers op/bij de te vormen kop rechtop geleid worden, er wordt niets afgelegd.

Het heeft weinig zin om nu al verder te gaan in de beschrijving over 2 jaar. Wel goed om te weten ... de kunt tijd niet dwingen .... het opleiden van een druivelaar in Gyuotvorm duurt een paar jaar jaar ... geduld is een schone zaak ;)

 

Ik heb geen idee waar je woont maar hoogwaarschijnlijk zijn er wel wijngaarden in jouw regio waar je (meestal) warm ontvangen wordt om "in het veld" te zien hoe de Guyotmethode werkt. Dat zegt veel meer dan wat op internet staat (en wat ik toevoeg).

 

In de wijngaard van mijn zwager (1 hectare, 4 rassen) zijn we net klaar met uitdunnen van de uitlopers op de kop en het verwijderen van dubbele uitlopers op de aflegger. We zijn gestart met rechtop zetten van de uitlopers (op kop en aflegger), deze worden tussen draden geleid zodat de bloementrosjes niet in de verdrukking komen.

Veel succes ....

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Amsterdam noord zit er ook een. Een vriend heeft er een paar ranken. Kun je leasen of pachten of kopen. Geen idee hoe hun systeem werkt. Heb paar maanden terug hun witte en rode wijn geproefd. Wel een beetje slobberwijn, maar op zich niet verkeerd en vind het sowieso knap dat je hier gewoon wijn kunt maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag zag ik aan de Phoenix een potentiële tros van een formaat dat ik niet eerder gezien heb. 30 cm lang ongeveer.

IMG_20230618_100538.thumb.jpg.7a10c72e2d9c1f98ec19aa307af0992f.jpg

Bijna alle clusters aan deze stok zijn zo groot. Het is de oudste van mijn druiven, 5 of 6 jaar, en de enige die ik Cordon heb gesnoeid.

 

Ben sowieso benieuwd wat het gaat worden dit jaar. De vruchtzetting is overal goed maar door de droogte verlies ik misschien alsnog veel.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Nog een foto, nu van mijn Aziatische tafeldruif. De bessen zijn erg groot. Omdat hij voor het eerst draagt, weet ik niet hoe groot ze uiteindelijk worden. Waarschijnlijk heb ik toch al veel te veel bessen per tros laten zitten.  Ze schijnen in Japan en China te worden geschild en ontpit voor het eten. 

IMG_20230705_203816.jpg

 

Edit: een foto uit Japan van deze druiven. Ik zie nu al dat zij vooral aan de bovenkant veel hebben verwijderd. Het esthetische speelt daarbij misschien ook een rol.

kyoho_grape-1.thumb.jpg.36e7e9bbb44f13938bcc66d5efe4da56.jpg

aangepast door fre3ke
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft het bij druiven zin om een bekend ras (Vera in mijn geval) te enten op een zaailing? Heb namelijk in een pot een toevalszaailing van een druivelaar staan, deze heb ik ooit zonder er verder bij na te denken als pitjes in de tuin gegooid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een vervolgvraag, waarom wil je eigenlijk enten? Om een groeivoorsprong te krijgen? Want de zaailing heeft al wortels, die een stek nog moet maken. Je zou op die manier een half jaar tot een jaar voorsprong kunnen krijgen, maar dan krijg je wel de positieve of negatieve eigenschappen van de zaailing er gratis bij (zoals remmend of versterkend), afhankelijk van type zaailing en te enten ras.
Vera heb ik dit voorjaar gestekt, dus ik ken het nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderstammen worden gebruikt tegen een specifieke plaag bij druiven, ik weet de naam niet meer, maar vitis vinifera is er gevoelig voor. In de hobbytuin niet zo'n risico, en op zand ook niet. Maar toch worden vrijwel alle vinifera-soorten op onderstam aangeboden. Daarnaast kan een onderstam meer of minder droogtegevoelig maken, het voortijdig laten vallen van vruchten tegengaan en nog wat meer. Ik heb alleen maar druiven op onderstam staan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De druifluis tast de wortels aan van de druivenplanten en daardoor zijn hele wijngaarden in Frankrijk vernietigt. in Belgie komt de druifluis af en toe voor en in Nederland komt deze (nog) niet voor. Door de druif om een resistente onderstam te enten kunnen de wijngaarden in Frankrijk toch aangeplant worden.

Daarnaast past men onderstammen toe die meer schikt zijn voor kalk in de bodem. 

 

Resume: druiven enten in Nederland op speciale onderstammen is niet nodig. Het kan voordeel bieden wanner je veel kalk in de bodem hebt of wanneer je een zwak groeiend ras hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites



Nieuwe topdruiven voor buitenteelt (haalmeeruitjetuin.be)

Hier besproken:
Vojevoda
Faith
Katharina
Preobradzenie
Bonanza
Summersweet
Rozovie cudo
Suffolk red
Venus

Zelf heb ik:
Einset seedless (sinds 5 jaar, sinds 3 jaar in productie). Lekkere snoepdruif. Groeivorm struik, maar ga deze nu als Gordon snoeien. Kleine trosjes, maar dit jaar dacht ik wat grotere trossen (middelgroot).
Kodrianka. 2020. Vorig jaar de lange takken opgebonden voor Gordon snoei, dit jaar eerste vruchten.
Swenson red. 2020. Idem als kodrianka. Meest groeikrachtig. Vorig jaar eerste druiven, toen ook kleine trossen. Dacht wel goede smaak, niet pitloos.
Velika (of Attika?). Van palmi uit Bulgarije. Op onderstam. 2021. Vorig jaar 3 lange takken opgebonden. 1 tak compleet doodgevroren, 2 andere iets meer dan de helft. Dit jaar enkele trosjes.
Reliance. 2022. Toen 1 lange tak opgebonden, was echter niet zo dik als de andere rassen. Nu vrucht dragend.

Katharina en een andere (edit: Solaris) van Goldfish gestekt (planten gerooid, gingen naar een vriend van mij, wat stekhout gehouden). 2022. Staat nog in 10L pot, hopelijk deze of volgende maand planten. Beide niet pitloos. 2024 lange tak voor Gordon opbinden.
Vera. 2023. Van Roland. Staat in 5L pot. Ook uitplanten, ook in 2024 lange tak opbinden.
Wegens plaatsgebrek kunnen deze enkel verticaal aan een bamboestok vastgemaakt worden.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...