Jump to content

Tips voor aardbeien rassen

Share

Recommended Posts

ja, prima jaar, 7 rijen van 10 planten, daroyal en korona;

de eerste geven het volume, de tweede de smaak, mooie combi

en en paar in potjes in de kas, dat was veel werk voor weinig vrucht

2 rijen geplant in aug 2020, 3 rijen in aug 2019, 2 rijen in aug 2018 daroyal

alles op ruggetjes, wat extra kali, beetje koemestkorrels voor de bloemaanleg

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Het lijkt misschien heel wat en was er ook blij mee vandaag, maar de aardbeien (die lichte) zijn heel klein , waarschijnlijk omdat het hele oude planten zijn , nu vraag ik me af ;

Als je van zo'n oude plant stekken neemt, kan je dan wel een goede kwaliteit aardbeienplant krijgen?

20210618_164015.thumb.jpg.cebc8779098258287c0babfab1689426.jpg

Van de beste planten neem je de beste stekken, niet te veel stekken per plant. ( Ik neem er vier)

Ik stek ieder jaar en hou de planten meestal 2 jaar aan. Ik heb zo 15 jaar zelf aardbeien geteeld van eenmaal gehaald (pre-internet) kweekers pootgoed.

Lopen de moederplanten terug door ziekte of zoals bij mij veel droogte dan koop ik weer eens nieuw of ander pootgoed.

Let heel goed op dat je met van vrienden gekregen pootgoed niet ongemerkt een ziekte op je tuin haalt.

Dit is voor mij de laatste keer reden geweest om alles op te ruimen en af te voeren en weer met schoon pootgoed te beginnen.

Zieke planten worden nooit meer beter dus zo snel mogelijk opruimen.

Edited by Patrijs
  • Like 1

Ik wijt mijn kleine, vervormde aardbeitjes toch maar aan gebrek aan regen de laatste weken.  Ik ga voor de zekerheid wel stekken nemen van de lambadas dit jaar. En bedenken hoe ik meer plek kan vrij maken voor aardbeien, op een manier dat ik ze ook kan afdekken.

Edited by mdubbelm
  • Like 1

https://prilgroen.nl/ onderweg naar een plasticvrije volkstuin

Ik heb in 2019 van één aarbeien plant, 32stekken tegelijk genomen. Gewoon om te kijken of het mogenlijk was. Aangezien ik overal las dat het advies was om maar een paar stekken te nemen. Dus bij Ostara ras, kan dit gewoon. Betekend niet dat ook andere rassen het zelfde reageren. 

• Like 1

Er is wel verschil in het nemen van stekken op de vollegrond en van potplanten.

Ik pot de stekjes niet op maar ze wortelen gewoon tussen de planten in de vollegrond.

Dan speelt ruimte tussen de planten ook mee. 

Deze winter heb ik honderden stekken weggegooid, veel waren er ook klein en zullen dus nooit veel aardbeien geven het volgende seizoen.

Bij vermeerderen ben je dus ook aan het selecteren. Je kiest de gezondste planten met het dikste rhizoom.

• Like 1

Op 14-6-2021 om 20:36, Moonsparkle zei:

Ik weet niet waar de hoogste duin ligt, maar ik ben niet in de buurt van duinen helaas😊ik snap je patrijs, je stuurt ze nu dus ook niet meer op? Ik had ze wel willen hebben, maar ik begrijp het helemaal dat het teveel werk is. Ik ga dan inderdaad even kijken of ik ze ergens op internet kan bestellen. 

Ik vermoed in Duitsland/Belgie, generaliteitsland;-), de Sint Pietersberg.

Op 19-6-2021 om 09:15, mdubbelm zei:

Ik wijt mijn kleine, vervormde aardbeitjes toch maar aan gebrek aan regen de laatste weken.  Ik ga voor de zekerheid wel stekken nemen van de lambadas dit jaar. En bedenken hoe ik meer plek kan vrij maken voor aardbeien, op een manier dat ik ze ook kan afdekken.

Ik heb uitlopers verwijderd,maar nu komen er toch weer een paar. Ik ben tientallen plantjes verloren door ze te planten bij/onder de frambozen stengels. De Sonata's die nu dragen, zijn al vele jaren oud, in dezelfde grote potten, dus moeten vervangen worden door andere grond en nieuwe stekjes..

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

ik koop daar elke 5-6 jaar nieuwe frigoplanten per post of afhaal, plant nu (bloemen weghalen) of in augustus

in tussenjaren neem ik stekken die ik laat wortelen in potjes met potgrond en wat wilgenwater, uitplanten in aiugustus

uitplanten naast het oude bed, aardbeien wandelen zo door de tuin, oud, middelbaar, jong

zoals vroeger thuis, oma/opa, kids, kleinkids in 1 huis (win-win)

gaat prima zo sinds 2008

• Like 1