Jump to content

Meloen 2021

appelvrouw
 Share

Recommended Posts

Ik heb toch wel mijn vraagtekens bij de meloen teelt. Nog nooit gedaan en dit jaar dan voor t eerst met 8 planten. De planten staan op een lasagnabed, met veel humus dus. Vorig jaar stonden daar pompoenen, misschien dus niet de slimste plek. Daar is niks meer aan te doen. De planten groeien redelijk, eigenlijk niet overdreven goed, niet erg hard. Ik vind ze ook niet erg groen zeg maar, een beetje licht van kleur. Ze krijgen genoeg water, en het bed is van de winter opgehoogd met lagen vercomposteerd paardenpoep, stro en vers gras.

Ik heb 1 x getopt, de zijscheuten nog niet omdat ik eigenlijk nog weinig bloemen zie ( of komen die pas ná het toppen) 

De oudere bladeren hebben vlekken sinds een klein weekje.

Foto van gisteren, foto twee en drie van een week terug ongeveer.

F13B11CC-4DBB-4D09-9730-BBB68067DDAB.thumb.jpeg.108e56bbade339bdfc77b62f3b80fe7a.jpeg

88AC43A8-E512-4481-8D4E-BB956BDD269E.thumb.jpeg.05d731278198c83f36b75ebe9e83b5a0.jpeg

F6FD2E96-5530-4A06-9415-70FA08FBB8A3.thumb.jpeg.51d8f5a8f63760988a4112ca94c71ba1.jpeg

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Ik vind geen enkel gebrek er echt op lijken (behalve magnesium), volgens de onderstaande website:

https://www.yara.us/crop-nutrition/melon/nutrient-deficiencies/

Maar dat kan ook misschien komen door de hoeveelheid organische mest, en de wat koudere periode. 

• Like 1

Ik zie geen gekkigheid eigenlijk. Mijn meloenplanten beginnen zich sinds een paar dagen flink uit te breiden. Die zijn niet veel verder in groei dan de jouwe. 

Deze foto is van 10 dagen geleden. Nu is de plant vergelijkbaar groot met de plant op jouw laatste foto. De plant staat in het schapenwol in de voorste bak. En ja, ik weet het nu, de bak is te klein voor 2 meloenplanten, 1 tomaat, 2 paprika en knolvenkel. 

11_terrasbakken.thumb.jpg.40655219ad999fc4ea77c4edb0aacbeb.jpg

Ik denk dat door het koude voorjaar, de pompoenen, meloenen en courgettes ook langer nodig hebben. Mijn courgette heeft een paar dagen geleden pas de eerste vrucht gegeven en de pompoenen beginnen nu pas met het aanmaken van vrouwelijke bloemen. Allemaal later dan normaal. Komt allemaal wel goed met je meloenen, denk ik.

• Like 2

17 uren geleden, appelvrouw zei:

omdat ik eigenlijk nog weinig bloemen zie ( of komen die pas ná het toppen) 

Iemand die antwoord heeft op de vraag over het toppen? 

34 minuten geleden, rorror zei:

onderstaande website:

Gekeken, mooie heldere foto’s daar zeg. Idd magnesium zou kunnen. Misschien nog wat bananenschillen erbij ingraven.

Dank beiden. Wat voor een meloen soorten heb je Flup?

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Van wat ik heb gelezen heb ik begrepen dat je meloenen niet mag toppen, alleen de zijscheuten na de 1e bevruchte bloem. Maar ja, bij mij groeien ze langs een draad in de kas dus dat is misschien anders. Heb ze dit jaar voor het eerst, dus kan nog niet uit ervaring spreken...

@appelvrouw de eerste bloem van elke zijtak is een vrouwelijke bloem, daarna komen alleen mannelijke bloemen. Als je topt stimuleer je de aanmaak van zijtakken en dus vrouwelijke bloemen. Maar sowieso maken ze veel zijtakken, is mijn ervaring van 2 jaar geleden.
Toppen is denk ik meer om de plant in toom te houden.

• Like 2

In de kas top ik de zijscheuten af en toe. 

Dit jaar voor het eerst ook buiten een meloen geplant, denk niet dat het hier veel gaat worden. Plant heeft nog geen groeischeut gehad en loopt al ver achter op deze in de kas. 

Vorig jaar voor het eerst meloenen gekweekt. Ik heb ze toen ook getopt, maar aan de zijscheuten kwamen bij mij toen weinig tot geen vruchten. De vruchten die er aan zaten waren zeer klein. Dit jaar opnieuw meloenen gezaaid, maar in plaats van ze in de grond te zetten heb ik ze in een hydroponicsysteem gezet. Ook heb ik ze dit jaar niet getopt. Tot nu toe lijkt het beter te gaan dan vorig jaar en zitten er meer en grotere vruchten aan de planten. 

Meloenplant.jpg

Meloen.jpg

Hoofd rank op 3 bladeren toppen, daarna komen de zijranken waarvan ik er meestal 2 (omhoog) laat groeien. Overige zijranken op 3 bladeren toppen. Vrouwelijke bloemen met de hand bestuiven door 1 van de vele mannelijke bloemen te plukken en d  bloemblaadjes eraf te pellen om het stuifmeel goed vrij te krijgen

Groetjes,

Bram