Jump to content

aardappelziekte,

Recommended Posts

Ik wist niet direct waar plaatsen maar dit is toch het vermelden en opvolgen waard.

https://vilt.be/nl/nieuws/doorbraak-in-bescherming-tegen-aardappelziekte

Zou het dan toch, een nieuwe mogelijkheid tot bescherming van de plant zonder kruisingen of gebruik van chemische middelen puur gebaseerd op het mechanisme hoe het de plant binnendringt.

Resultaten behaald in het laboratorium en kleinschalige veldproeven bieden geen garantie dat het in de grootschalige praktijk werkt. Ook moet er rekening mee worden gehouden dat de Phytophthora infestans schimmel zich kan aanpassen aan de situatie en alsnog een strategie ontwikkelt  om het blad binnen te dringen.

Verder wel positief dat hier onderzoek naar wordt gedaan want iedere 2 weken spuiten tegen Phytophthora infestans met een heel arsenaal aan chemische middelen is ook niet de weg.

Dat klopt , daarom dat ik ook aangaf "het opvolgen waard", het zal nog wel enige tijd en onderzoek duren alvorens een toepassing in de praktijk al dan niet mogelijk is.  Maar toch elk lichtpuntje naar een duurzamere teelt is er een.

• Like 1

Posted (edited)
On 7/4/2021 at 10:00 AM, redzebra said:

Ik wist niet direct waar plaatsen maar dit is toch het vermelden en opvolgen waard.

https://vilt.be/nl/nieuws/doorbraak-in-bescherming-tegen-aardappelziekte

Zou het dan toch, een nieuwe mogelijkheid tot bescherming van de plant zonder kruisingen of gebruik van chemische middelen puur gebaseerd op het mechanisme hoe het de plant binnendringt.

In het artikel lees ik echter het volgende:

“Door de bladeren van aardappelplanten met een niet-giftig en goedkoop stofje dat de plakkracht van het blad weghaalt, konden we de infectiegraad met zo’n 65 procent doen dalen. Bij een geoptimaliseerde proef op kunstmatige oppervlakken ging het effect zelfs richting de 100 procent.”

De zin is krom maar ik ga er vanuit dat ze bedoeld dat de bladeren behandeld worden met een niet-giftig en goedkoop stofje.

De beste oplossing is in mijn ogen toch echt om de aardappelplant resistent te maken. En die zijn er: De Alouette en de Carolus  van Jalving (Zie: https://www.aardappelspeciaal.nl/)  zijn resistent. Sterker nog; we hebben op dit moment een Coloradokever-plaag bij ons op het complex. Ik heb 4 aardappelsoorten staan: de Vitelotte Noirs, de KIng Edwards en de bovengenoemde twee. De Vitelotte en de King Edwards heb ik moeten behandelen, de andere twee niet. Zij lijken dus ook nog een keer niet aantrekkelijk te zijn voor de Colorado kever. 

Er staat in Trouw een zéér interessant artikel. Het blijkt dat indien op een aardappelveld hommels aanwezig zijn dat een dramatisch effect heeft op schimmelinfecties. Zie: https://www.trouw.nl/nieuws/hommel-helpt-aardappelboer~b189bc6b/

Die conclusie wordt ook nog eens een keer bevestigd door onze Belgische vrienden van  van Yggdrasil. Alleen zij stelden dat vast op basis van aanwezigheid van bijen. Zie: https://yggdra.be/waar-een-lezing-bijen-al-niet-goed-voor/

Voor mij is de belangrijkste conclusie: Steriele aardappelrassen zijn erg vatbaar voor Phytophthora infestans. Vruchtdragende rassen ( in combinatie met insecten) niet. Beide rassen van Jalving zijn bij mijn weten vruchtdragend.

Edited by rdenk

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
Posted (edited)

Ja, daar zal bij het editen wel een woordje overgeslagen zijn.

Ik kan me best inbeelden, zoals aangehaald in je artikels, dat bevruchting veranderingen in de plant teweegbrengt die een invloed kunnen hebben op de weerbaarheid t.o.v. schimmels. Elk onderzoek dat leidt naar een duurzamere teelt kan ik alleen maar aanmoedigen.  Ik denk ook niet dat het een "of dit of dat" verhaal wordt, maar een combinatie van. Resistente zijn momenteel de beste oplossing maar beperkt in aantal rassen en resistentie kan ook doorbroken worden.

De mogelijke nieuwe methode interesseerde me vooral i.v.m. tomaten en in het bijzonder heirlooms,  dan valt resistentie al weg en bevruchting, tja dat wil je zoveel mogelijk.

Edited by redzebra

Er wordt al heel lang geprobeerd om aardappelsrassen  (en ook tomaten) te 'fabriceren' die resistent zijn voor Phytophthora infestans.  Regelmatig wordt er een nieuw 'gezond' ras geïntroduceerd maar uiteindelijk blijkt die dan toch weer vatbaar te zijn.

De afgelopen 3 jaar vanwege de zonnige en droge zomers duidelijk minder infectiedruk, dit natte en wisselvallige jaar steekt Phytophthora weer op uitgebreide schaal de kop op.

- Jazzy: staan op een weinig gunstige plaats met driekwart schaduw. 1 plant aangevallen die net naast de 'onbekende' soort staat,

- Onbekende soort: op dezelfde lijn als Jazzy dus pas zon vanaf 15u. Ongeveer 60 percent vervroegd moeten uitdoen. De rest heeft wat last maar kruipen er door.

- Alouette "Raja"; Roseval; Nicola & Texla: Deze lijnen staan parallel aan de eerste Jazzy en krijgen wel iets meer zon en misschien ook wat meer wind. Hier een paar blaadjes moeten plukken uit voorzorg maar niets meer. Er was nog wat plek op die lijnen en ze werden aangevuld met de 'onbekende soort'. Die onbekende soort heeft hier ook zo goed als geen probleem.

Bovenstaande lijnen werden eind vorig jaar nieuw aangelegd (paardenmest, stro, compost, hooi, bladeren) er werd daar voordien nooit iets anders gekweekt dan gras. Ze staan op 55m van de aardappel en tomatenkweek van vorig jaar. Meer kon ik niet doen.

- De 'Onbekende' is ook spontaan uitgekomen waar ze vorig jaar stond. Veel zon. Het is daar een beetje een oerwoud want had ook vele andere dingen gezaaid. Behalve de concurrentie geen probleem te melden.

- De 'Onbekende' heeft nog een laatste staanplaats. De rest (kleine pootjes) aangeplant in mei waar 2 weken voordien verse paardenmest (zonder stro) werd neergelegd. Veel zon. Plantjes nog wat kleiner maar ze doen het fantastisch.

Mijn besluit is:

A/ Dat Jazzy het misschien iets beter doet dan de 'onbekende' maar dat kan toeval geweest zijn.

B/ Dat extra zon, zelfs een beetje, heel veel verschil kan maken.

Afsluiten met goed nieuws: heb nog geen Colorado kever gezien dit jaar. Ze kunnen nog komen, maar ik ga er ambras mee maken ze zijn verwittigd.

Posted (edited)

Er bestaan ook verschillende stammen van phytophtora  en er komen er telkens ook nieuwe bij, een beetje hetzelfde als Corona. Het is wel aangeraden en dat zie ik soms wel gebeuren om geen pootgoed te nemen van planten die aangetast zijn, zelfs al bij minieme aantasting en alle knollen te verwijderen. Juist dit zorgt voor doorbreking van resistentie en nieuwe varianten.

Edited by redzebra