Jump to content

Wanneer plantuitjes oogsten?

MSDG
 Share

Recommended Posts

Ik heb twee rijen uien gezaaid waar nu mooi gevormde kleine uitjes uit zijn gegroeid. Ik heb al begrepen dat het eigenlijk geen volwaardige uien worden dus ze beter kan rooien en volgend jaar als plantuitje. Van één van de rijtjes is het loof nu gaan strijken, de uitjes zijn zo’n 2-4cm diameter, moet ik ze nu dan meteen oogsten of wachten tot het loof is afgestorven? Volgend jaar maar gewoon plantuitjes kopen want vind dit beetje veel gedoe. 😂

Ik heb geen flauw idee.

Wanneer heb je ze gezaaid?
Een moestuin buurman zaait ze in januari onder glas en kan ze hetzelfde jaar al als volwaardige uien oogsten, heeft hij mij verteld.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

@Jorieke123, ja, daar kreeg ik alleen heel weinig reactie en vond de info niet heel duidelijk. 

Ik heb pas vrij laat gezaaid, namelijk pas 30 april. 

@acpronkis dat van horen zeggen of weet je dat zeker? In dat eerste geval ga ik komend jaar ook lekker vroeg zaaien en kijken of het dan beter gaat. 

Van horen zeggen, hij zit een stuk of 10 tuintjes naast me, maar hij vertelde me dat hij in januari zaait en hetzelfde jaar mooie uien oogst.

Infotalia.com zegt zaai eind februari tot begin april, oogst augustus/september.
Moestuinweetjes.com zegt zaai eind februari begin maart binnen, na kiemen koeler zetten, april uitplanten.

Je hebt in het jaar van zaaien mooie uien, bijna net zo groot als bij plantuitjes. Wel op tijd zaaien.

Uien kunnen nog behoorlijk in formaat/gewicht toenemen in de laatste periode, dus niet rooien als loof nog groen is, gewoon wachten tot het loof gaat vallen / geel wordt en dan rooien.

• Like 1

Ik heb het even opgezocht, heb rond 20 april gezaaid. Ik ga het gewoon uitzitten, als het nog 'medium' uien worden dan ben ik blij, anders verwerk ik ze op een andere manier. Voor volgend jaar zet ik ze op de lijst om in februari alvast voor te zaaien. :) Het idee om er plantuitjes van te maken laat ik varen, teveel gedoe en blijkbaar veel kans op doorschieten. Mijn vragen zijn beantwoord dus topic mag gesloten worden wat mij betreft!