Jump to content

Kruisbestuiving suikermais en popcornmais?

Heylane
 Share

Recommended Posts

Risico van kruisbestuiving met andere soorten mais is dat de suikermais zetmeel gaat aanmaken in plaats van suikers. Hierdoor verandert de smaak en textuur van de mais. Daar is in het verleden hier op het forum wel wat discussie over geweest, maar zover ik weet tast het wel degelijk de structuur van de maiskernen aan en niet alleen wanneer die mais wordt uitgezaaid. Bovendien komt het ook voor dat super zoete varianten bevrucht worden door normale mais deze ook minder zoet worden.

Wat zou je kunnen doen is de verschillende mais soorten niet naast elkaar planten en ook niet in elkaars windrichting. Of een andere tip, tussen het zaaien van popcorn mais en suikermais twee weken aanhouden zodat kruisbestuiving door een verschil in bloeiperiode niet kan optreden.

Ik vindt dat verschil in tijd ivm bloeiperiode/kruisbestuiving wel interesante tip, al denk ik dat 2 weken tekort daarvoor is.

Heylane mischien heb je nog tweede tuin zelf plant ik naast de groente tuin ook in achter en voortuin verschillende mais om kruisbestuiving te voorkomen, popcornmais is eigenlijk te leuk om niet te doen, maar ik ben ook gek op verschillende mais.

Players only love you when they're playing.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image