Jump to content

Verjaardagsverassing Merketon / perkel

Recommended Posts

Hé hoi, ik ben nieuw op het forum. Eigenlijk vooral omdat ik op jacht ben naar een perkel ofwel merketon. Op het “gewone” internet kan ik niks vinden, en hoop daarom dat iemand mij hier verder kan helpen. Voor 50 jaar geleden hadden mijn opa en oma in zuid oost Nederland verschillende merketon op het erf staan. Mijn oom heeft het huis voor een paar jaar geleden overgenomen, en heeft het altijd over deze vruchten gehad, dat het zijn lievelingsfruit is. Hij wordt binnenkort 50 jaar, en ik dacht hem te verassen met een boompje / stekje van deze soort. Maar kwam er achter dat het eigenlijk helemaal geen soort is… ik leer een hoop nieuws over dit spook vruchtje op dit leuke forum. Des te leuker als het lukt er een te bemachtigen en hem daar blij mee te maken. Ik woon sinds jaren in Zwitserland, en hier is helaas niks te vinden erover. Ik denk zo langzaam dat het hier niet bestaat.. 

Als ik zie hoeveel moeite ik heb met mijn moestuin hier, en dan de foto’s van mijn moeder zie waar het een na het ander de grond uit schiet… ik geeft de stenige grond de schuld haha..

het zou super zijn als iemand mij opweg kan helpen, naar waar ik er een of een paar zou kunnen kopen. Ik denk dat ruilhandel over deze lange afstand een beetje lastig word…

fijne zondag allemaal.

Groetjes, MoSan

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Of gaat het om de perzik Merketon?

8.6. Perziken

Vanuit het buitenland levert men bijna het ganse jaar perziken aan de winkels. Toch kan geen import perzik het in smaak halen tegen een perzik van bij ons. Er bestaan een 10-tal rassen die van vroeg tot laat bij ons lekkere vruchten geven.

De vroegste soort is Amsden June gevolgd door Peregrine en Vaes oogst. Daarna rijpen Charles Ingouf, de Witte Montagne en Champion. In september komen Wassenbergen en Merketon aan de beurt.

https://www.volkstuinen.be/leesvoer/fruit/oude-fruitrassen.htm

De keukentuin is de kleine groene oase van de keuken ...