Jump to content
Rantje

Mogelijkheden met kefir

Recommended Posts

Ik heb beide kefir soorten,water en melk.Staat het kaasrecept ergens?

Ik wil dat ook wel eens proberen.

Ik wil ook proberen om er een roomkaasje met bieslook van te maken,kijken of dat ook gaat.

Al een paar keer viel mn oog op de naam kefir.. nu even de moeite genomen om alles rustig door te lopen.

Interresant 'plantje'!

wel zit ik nu met een paar vraagjes.

- Je werkt met melk.. hoe zit het met bacteriën en hoe sluit je de pot af?

- Wat oogst je nou? Melk met een andere smaak/structuur? de kefir zelf eet je toch niet??

- Stel je hebt 4 weken geen zin in kefir... wat doe je dan met je kefir balletjes/dingetjes??

Hier doen ze niet zo positief over t kefir plantje;

Er zijn consumenten die kefir maken met behulp van het ''plantje''. Echter, doordat deze jaren meegaan, kunnen hier op den duur vreemde bacteriën in terecht komen. Met de kefir in poedervorm kunt u af en toe een schone cultuur beginnen en dus hygiënischer werken.

http://www.kefir.nl/product/starterpakket-kefir-yoghurtplantje-1/

alvast bedankt.

@Dennis: Op die website willen ze vooral dat poedertje verkopen. Dus zijn ze wat minder enthousiast over de kefir korrels. Het poeder groeit alleen niet, je kunt er wel even verder mee kweken, maar het lijkt mij minder leuk...

Je moet de potten en het gereedschap (zeefje, lepel) steeds goed schoonmaken. En de korrels kan je ook na elke bereiding schoonspoelen. Dan groeien ze alleen wel (iets) minder hard. En ik ben niet zo bang voor bacteriën, dus ik spoel ze eigenlijk niet.

De korrels maken de melk zuurder, en dikker. Je kunt die melk dan drinken, maar je kunt er ook kaas mee maken. Even verhitten bijv., zodat er een witte zachte kaas gemaakt kan worden. Of toevoegen aan gewone melk, waardoor je net weer een ander type kaas krijgt. Mozzerella moet je er ook mee kunnen maken... is mij nog niet gelukt.

Je moet het alleen wel elke dag even doen. Even zeven, zuurdere melk in een fles ofzo, en nieuwe melk bij de korrels. Als je ze in de koelkast bewaard, moet dat elke 2 of 3 dagen dacht ik.

En als je er even 4 weekjes niets mee wilt, kan je ze in een of ander melkpapje bewaren in de koelkast. Of invriezen, of drogen. Maar dat staat ook allemaal in dat leuke boek van Peter Bauwens.

Ik ben ook niet bang voor bacterieën,elke avond zeef ik het ,en maak ik nieuwe.De gezeefde gaat in een beker mee naar het werk.Zo heb ik elke dag lekkere verse yoghurt.Ik ben de enige in huis die dat lust.

De waterkefir doe ik om de 3 dagen,dat vinden we allen lekker,dus daar kan ik niet genoeg van hebben.

Heb ook een zakje kefir nu....ligt in de koelkast....eerst maar eens alle mogelijkheden gaan opsnorren op t forum.....Ik heb melk-kefir denk ik.......gekregen van Jorieke gisteren.......of kun je er ook water bijdoen...of heb je dan andere kefir nodig..... eerst maar eens gaan lezen...anders vraag ik misschien dingen dubbel

ik kreeg op mfd ook een beetje kefir, er is veel om bij te lezen,

ik denk dat ik ook maar eens naar de bib ga

(ik ben ermee thuisgekomen en gezeefd met metalen zeef, toen had ik nog niets gelezen, zou het kwaad kunnen, heb ik het al doodgemaakt??)

Ik hou niet echt van yoghurt maar wel van kaasjes...ga dat er eens mee proberen te maken....morgen even dat boek gaan zoeken in de winkel.

Of heeft er al iemand een recept? iets dat op boursin of zoiets lijkt

De kefir staat nu in de magnetron(omdat dat een donkere plek is -die staat niet aan hoor) met melk erbij...in een glazen bakje afgedekt met folie

moet je wel opletten dat niemand de magnetron aanzet!

ik ben naar de bib geweest, boekje van peter bauwens hadden ze niet maar gingen ze bestellen, nog een weekje geduld dus

ondertussen al een heel klein beetje kunnen proeven, nogal zuur, met een flinke lepel suiker was het wel lekker

Hey nu snap ik het ineens, je hebt dus poeder en snotjes!

En ik heb dus poeder, en wilde eigenlijk een snotje.

Maar dat poeder gaat dus geen snotje worden uiteindelijk??

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

huh, kun je dat opsturen , grappig....Heb je genoeg dan?

Hoe meer ik erover lees , hoe minder ik ervan begrijp

Je hebt dus ook waterkefir en melkkefir en dat is dan allebei weer iets anders

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Tja, het verschil tussen melk- en waterkefir is me ook niet helemaal duidelijk. Zal wel een ander... ehm... organisme? zijn. Je kunt dus wel waterkefir maken met melkkefirkorrels, en andersom. Maar 'ze' voelen zich dan niet zo goed dat 'ze' zich vermenigvuldigen.

pm je adres maar even. Dan stuur ik je na het weekend een snotje

Gebruik gekookt en afgekoeld water om de korrels grondig te spoelen. Daarna droogdeppen tussen theedoek die je van te voren goed heet moet strijken. Doe de bijna droge korrels dan in een zakje of plastic potje en vermeng de inhoud grondig met melkpoeder.

Zo blijven ze een maand of 2 goed in de vriezer.

Langer kan ook, maar de snelheid en kans op hergroeien neemt dan wel af.

Je ontdooit ze dan weer in lauw water. Het poeder spoel je er grondig af, en dan zet je ze met 3 maal hun volume aan melk op kamertemperatuur. Vervang die melk elke 24 uur, en na 2 a 3 van die handelingen, moet de melk weer in 24 goed zuur worden.

Wil je ze drogen, dan ga je net zo te werk als hierboven. Dus wassen, drogen tussen een theedoek, maar daarna nog grondiger drogen. Dat moet (tussen de doek) wel langzaam gebeuren, in een dag of 5 (op een warme plaats) drogen ze dan helemaal in. Je kunt ze dan in een potje bewaren.

Dit komt allemaal uit het boekje van Peter Bauwens. Ik hoop dat hij het niet erg vindt dat ik het zo (in eigen woorden) overtik Verder moeten jullie dat boekje zelf maar kopen hoor Veel leuke info en recepten!

Ja dat is ook zo Jorieke....ik ga dat boekje gewoon even halen....scheelt een hoop gevraag

Maar goed om te weten dat ik nu niet ""for ever and always"" elke dag mn korreltjes moet voeren

Jorieke ik wil ook graag een x melk kefir proberen he je voor mij ook zo'n dingetje, geen haast mee.

en in hoeveel melk gooi je dat dan elke dag ?

Ik zou maar 1 glas per dag willen, krijg toch niemand zo gek om ook daarvan mee te drinken

Is het echt yogurt of drinkyogurt en kun je het ook dikker maken door langer te laten staan

(veel vragen heb ik en nee ik wil geen boekje kopen )

Als je iemand dus over een yogurt plant hoort praten bedoelen ze dit paddestoel ding ?

Players only love you when they're playing.

Dit noemen ze inderdaad ook wel yoghurtplantje. Het wordt een soort drinkyoghurt, je kunt het daarna (na het zeven) nog langer laten staan. Dan wordt het dikker.

Je mengt de melk met 5 tot 10% kefirkorrels. En die groeien steeds aan, dus je begint met weinig melk en weinig korrels, en eindigt met kilo's korrels en vele liters melk Je kunt dus zelf bepalen hoeveel je maakt in 1 keer. Als je weet dat 10 gram korrels genoeg is per keer, dan haal je steeds het overschot aan korrels weg. Die kan je dus bewaren als back-up, of uitdelen of weggooien.

Ik stuur je een zakje mee met de plantjes die je nog van me krijgt