Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mogelijkheden met kefir


Rantje

Aanbevolen berichten

hoop dat het lukt, als ik het niet goed doe vertel het me dan he...ik heb geen zin en tijd om ziek te worden

 

Ik doe ook maar wat en weet niet eens hoeveel gram kefir ik heb.....heb meer melk erbij en laat het dan langer staan......ik heb t in de magnetron staan en zodoende kom ik m minimaal 1 x per dag wel tegen....is ie nog te dun....terug ermee......

 

vandaag was het een portie die 2 dagen heeft gestaan en ik wil er nu eens een kaasje mee maken.....heb t door een theedoek gezeefd......dan gaat het "water "eruit en houdt je een dikkere substantie over.....ik ga er morgen mee verder....eerst dromen straks wat ik er eens bij zal gaan doen....kwil een kruidenkaasje maken....of een soort sandwich-spread

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even aan de uitgelekte substantie geproefd en is inderdaad zurig.....komt nog het meest bij de smaak van die Miree kruidenkaas van de Lidl in de buurt.

 

Ik denk dat ik er ook iets van zoet doorheen ga doen.....heb zal wel smeerkaas en geen snijkaas worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het werd inderdaad meer smeerbaarder,maar dat was eigenlijk wel handig.

Ik doe er denk ik volgende keer mn paardenbloemhoning bij,eerst weer even een pot vol maken dan.Dan een nachtje laten lekken,en wat honing erbij,met walnoten.Morgen ff maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen heb ik de melk maar gekookt..ik ben te lui/moe om al de bladzijden te lezen waar het misschien niet eens in staat. Een kleine halve liter met vel/room staat af te koelen en daar gaan de korrels zo in.

Ik heb ze ook gewogen Thessa, ik heb 21 gram, dus die van ons zijn vrijwel gelijk op gegroeid! Nu gaan ze in een weckpot van 3,5 dl..eens zien of het weer twee dagen duurt voor het dik is.

 

Nog even voor de check: als het vocht door de zeef is gegaan, dan afspoelen met gewoon koud water en in de schone pot terugstoppen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spoel ze niet af met koud water....schrikken ze van

 

Heb ergens gelezen (ik meen een post van Jorieke) dat het "opstarten" sneller gaat als je niet steeds spoelt....ik zeef ze eruit en mik ze in een nieuwe melkvoorraad...ongewassen

 

 

hey Indy....walnoten...lijkt me ook lekker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spoel ze 1 x per week even af onder de koude kraan.De pot maak ik 3x per week schoon(ook wel s minder hoor).Meestal zeef ik het,doe nieuwe melk erin,schud die ff om,zodat alle nieuwe kleine stukjes er goed inkomen en dan weer kunnen aangroeien,dan de kefir vanuit de zeef de pot weer in.Ook daardoor wordt t al dikker.

Ik laat weten hoe of het walnoten/honingkaasje proeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, dank doe ik de volgende keer ook niet spoelen.

zal ik ook dan maar proberen en in een ondoorzichtbare pot op het aanrecht ook maar

is iets minder gevoelig voor vergeten denk ik

Is je boom al zo hard gegroeid dat je al noten hebt?

ja met heel veel liefde en een goed praatje kun je van een 20 cm kaal stammetje een al noten gevende boom bedenken in mijn dromen

maar hij staat er en doet helaas nog niet veel wanneer zal ie iets van blad gaan geven denk je ?

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervolg kaasje van kefir:

 

Vandaag vond ik dat het genoeg was uitgelekt....er komt veel waterzooi uit de substantie.

Wat er overbleef mag je echt wel voldoende voor een superdik besmeerd broodje vinden....(het is ook vaster van structuur dan die Miree vd Lidl....meer kwarktaartvast)

Ik heb er peper, zout, knoflookpoeder(had ff geen zin om verse te schillen ) en honing toegevoegd en toen de tuin in voor kruiden: bieslook, peterselie en omdat ik gisteren heb geleerd van jasmin dat korianderblad ook te eten is , ook wat korianderblad....dat heeft wel een overheersende smaak...volgende keer iets minder.

 

Tussendoor een paar keer geproefd en nog wat suiker en meer zout en knoflook toegevoegd....en toen op t broodje Binnen 9 dagen een (smeer)kaasje van de Kefir..... ..had ik niet gedacht!

 

pict311586931338287300.JPG

pict311689041338287303.JPG

pict311723421338287308.JPG

pict311994981338287311.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag had ik zowaar dik kefirspul..zonet een meloen gepureerd (zo` n kleine.. groengrijs van buiten, oranje van binnen) samen met 50 gr honing en 50 gr suiker, en de kefir erbij gegoten(het was iets van 3 dl. het hele spul staat nu in de ijsmachine te draaien..smaakt heerlijk

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...