Swa Posted August 29, 2021 Share Posted August 29, 2021 (edited) Hoezo het is nog veel te vroeg voor dit topic? Er zitten nog aardappelen in de grond van dit jaar.... Wel ik zit al met een vraag voor volgend seizoen: Wie gaat er al aardappelen planten in september of oktober? En dan welke rassen? Ik heb redelijk wat klein spul geoogst dat ik dan liever niet wil verloren zien gaan en ik denk er aan deze knolletjes nu al onder de grond te steken. Het zal wel uitkomen want overal waar wij de laatste jaren aardappelen hebben gezet komen er de jaren nadien altijd nog redelijk veel uit, op sommige plekken hebben ze zelfs de status onkruid verworven. Edited August 29, 2021 by Swa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted September 5, 2021 Share Posted September 5, 2021 Op 29-8-2021 om 10:11, Swa zei: Ik heb redelijk wat klein spul geoogst dat ik dan liever niet wil verloren zien gaan en ik denk er aan deze knolletjes nu al onder de grond te steken Ik vrees dat dit kansloos is . Je wilt de aardappelen nu al in de grond steken als bewaring techniek ? Wat hebben de aardappelen nodig om te ontkiemen : - Voldoende warmte . - Voldoende vocht Al is dit niet optimaal ze zullen door de maanden ook wel beginnen kiemen en dus moeilijk te bewaren zijn . Zeker dat het enkel om het vocht is omdat de aardappelen een reserve aan vocht hebben in hun knol. De warmte is nog steeds voldoende om te kiemen enkel het vocht ontbreekt om massaal over te gaan op kiemen . Aardappelen die al een tijd gerooid zijn hebben wel steeds de temperatuur gehad maar niet het vocht . Bij het nu planten van de aardappelen vrees ik dat ze massaal gaan kiemen . 1 van de 2 belangrijkste factoren het vocht ontbrak en is terug dus einde "winter" (niet ideale omstandigheden om te kiemen) . Bij professionele telers geeft dit ook problemen met droge zomer en nat najaar voordat ze gerooid worden . Dat aardappelen beginnen kiemen voor ze geoogst zijn. Op 29-8-2021 om 10:11, Swa zei: overal waar wij de laatste jaren aardappelen hebben gezet komen er de jaren nadien altijd nog redelijk veel uit De aardappelen die uitkomen kunt je wel tellen vb 10 maar uit hoeveel aardappelen dat zijn blijven zitten in de grond is dit 20 ? 30 ? of nog meer ? Dus onmogelijk om deze nu al te planten en dan een mooie verdeling over aardappelveldje volgend jaar te hebben . De laatste jaren hebben we warme winters gehad net zoals we warme droge zomers hebben gehad . Dit jaar hebben we deze warme droge zomer niet gehad wie zegt dat het ook geen koude winter gaat worden dat de aardappelen die niet zouden schieten toch zouden vervriezen ? Denk dat je beter op zoek zou gaan hoe kan ik het best de aardappelen bewaren tot volgend voorjaar . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swa Posted September 5, 2021 Author Share Posted September 5, 2021 Bon, het lijkt erop dat ik nog wat geduld zal moeten hebben... Over die patatjes die spontaan uitkwamen: Het is altijd weer verrassend want vorig jaar dacht ik echt wel van alles zorgvuldig te hebben geoogst zonder zelfs maar een knolletje te hebben achtergelaten en toch was het resultaat helemaal anders. Dit jaar heb ik het oogsten wegens omstandigheden veel minder aandacht gegeven, dus op die plek komen zeker ook plantjes boven. Wie weet moet ik voor 2022 zelfs niets planten en komen er zo al genoeg aardappelen te groeien. Alleen weet je zoiets nooit op voorhand met voldoende zekerheid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts