Jump to content

Overname kas, hoe demonteer ik het dak?


DiederikS
 Share

Recommended Posts

Gegroet!

 

Ik neem een kas over van iemand. De kas is twee jaar geleden neergezet (waar hij niet bij was) en voor zover ik kan zien is het afbreken en opbouwen van de boel vrij voor de hand liggend, op het dak na.

 

Er wordt gebruik gemaakt van een profiel waar de zijkanten van de  glasplaten zijn ingeschoven. Elke plaat is met twee metalen s-dingetjes gezekerd aan de rand van de goot. Voorzover ik kan zien is elke stijl tussen de glasplaten één profiel dat zowel de onder als de bovenkant van de glasplaat omvat. Het is dus niet zo dat ik de bovenkant van de stijl eraf kan schroeven om bij de glasplaat te komen.

 

Hoe krijg ik het glas eruit?

* Naar beneden eruittrekken kan pas als de goot verwijderd is, maar dan liggen ze meteen allemaal los. Lijkt me niet de bedoeling.

* Naar boven eruittrekken lijkt me ook niet de bedoeling, er zit een noklat in de weg, en je zou op 2.65m hoogte met een glasplaat in de weer moeten.

* Van de zijkant af werken? Stijl verwijderen en dan de glasplaat, en dan de volgende stijl, etc? Lijkt me de enige oplossing, maar ik ben geen kenner.

 

Overigens vind ik die schroeven door de goot heen best opvallend...

 

Hopelijk kan iemand mij advies geven & alvast bedankt!

 

 

Nok, je ziet dat de stijlen tegen de nok worden aangetrokken met een verbindingsstuk en zwevende moeren.

nok onder.jpg

 

Stijl en s-klemmetjes vanaf de goot gezien. Onder het einde van de stijl zit (aan de binnekant van de kas) weer een zwevende moer.

Eronder komt een tapschroef in de goot uit.

profiel boven.jpg

 

Onderzijde stijl aan de gootkant. De goot dient kennelijk als een soort bevestigingsrail.

stijl onder.jpg

 

Zijkant goot. Je ziet de s-klemmetjes weer goed, en de tapschroeven.

goot zijkant.jpg

 

Detail hoekstijl en s-klem

goot detail.jpg

 

Hele kas

2.JPG

 

Edited by DiederikS
Link to comment
Share on other sites

https://images.pelckmans.net/images/articles/large/99525-109482.jpg 

Zijn dit de glasclipsen niet ? 

 

Normaal zit er nog een profiel achter de goot zodat serre volledig stevig kan staan zonder de goten . 

Mij lijkt dit geen standaard opgebouwde serre op gebied van de dakgoot . 

 

- goot lijkt me zwaarder dan een standaard goot van een hobby serre .

- goot ligt eerder op de serre dan er voor te hangen dan bij de standaard uitvoering .

- de bouten die allen door de dakgoot zitten vermoed ik doordat deze ook meteen moet dienen als het normale constructieprofiel dat achter de goot zit

 

Boutje op 2de foto lijkt me zelfde waar op 3de foto het dakprofiel mee is vastgemaakt dus achterliggend geen profiel ,daardoor ook allemaal de bouten door de dakgoot. 

 

Om dit dak te demonteren vermoed ik op foto af te gaan . Voor of achtergevel te verwijderen of toch zeker puntgevel . Dan zit glas nog geklemd langs boven en onder en nog een kant . Dan iemand glas vast houden en andere persoon onderste deel van klemmen naar beneden plooien zodat glas iets naar beneden kan geschoven worden uit nokprofiel   en verwijdert worden.

 

profielen die tegen nokgevel zijn bevestigd zijn er normaal ingeschoven zodat deze nog blijven zitten als boutjes los gevezen zijn zodat profiel verschoven kunnen worden . Wel best 1 beugel los vijzen zowel links als rechts van nokprofiel en deze 2 glazen verwijderen voor dat je volgende profiel verwijderd . Met maar aan 1 kant los te vijzen krijg je maar erg weinig speling doordat je enkel speling heb doordat deze beperkt word tot enkel het verschil van boutdikte en gaatje in beugel.

Link to comment
Share on other sites

Dank voor je reactie!

 

Ik ben eens op onderzoek gegaan. Met een halve naam de leverancier gevonden, net aan de lijn gehad. Inderdaad eerst de voorgevel leeg maken (als al het glas aan de zijkanten eruit is), en dan steeds een dakspijl weghalen zodat je het glas er zijwaarts uit kan trekken.

Toevallig vond ik op Youtube een filmpje waarop deze firma een andere kas opbouwt: Bouw kas 2016. Helaas niet helemaal compleet, maar het idee is duidelijk.

Link to comment
Share on other sites

Dat is een serre dat opgebouwd is met recuperatie elementen van een professionele serre aangevuld met nieuw materiaal.

 

Bij Hobbyserres Stappaerts verkopen ze serres opgebouwd op dezelfde manier en met veel dezelfde onderdelen. Ik kan je die gasten echter niet aanraden want ben eigenlijk niet zo blij met wat geleverd werd, enfin dat is een ander verhaal. Je kan wel eens gaan kijken op hun website voor wat extra foto's en zo. Ik vermoed dat ze jou ook alle onderdelen kunnen verkopen die je kan nodig hebben zoals bvb de rubbers. Ze hebben een handleiding voor de opbouw maar daar heb je niet veel aan, ze is zeer slordig opgesteld en er staan veel fouten in.

 

Afbreken moet in omgekeerde volgorde van de opbouw. Dus eerst het glas uit de wanden halen en ook de deuren uitbouwen. Het frame laat je staan, en natuurlijk ook de diagonalen die het ding haaks houden. De goten zorgen effectief voor stabiliteit. De rubbers die het glas vasthouden kan je er gewoon uittrekken maar ik raad toch aan om ze langs het uiteinde er uit te schuiven als het kan want dan heb je minder kans om die rubbers te beschadigen. Sproeier met wat afwaszeep en water kan helpen.

 

Dan pas komt het dak. Het glas moet je er geschrankt uithalen: één glas langs één kant en dan één aan de andere kant. Beginnen aan één kant van de serre en zo verder werken tot aan de andere kant. Een kleine stelling is een fantastisch hulpmiddel hierbij. Die aluminium gebogen latjes onderaan dat het glas op de goede hoogte houden moet je dus open buigen. Leg een houten balk in de goot zodat het glas niet meer dan een centimeter of 2 naar beneden schuift aar wel net uit de nok is. Het glas moet je dus langs de zijkant er uithalen, kan je niet langs onder want de goot zit in de weg. Bij de hermontage raad ik je aan nieuwe aluminium strips te gebruiken, omwille van de metaalmoeheid riskeren die oude van al snel te gaan scheuren of afbreken.

 

Dat verbindingsstuk en die zwevende moeren heb ik niet in mijn serre. Ook niet onderaan. Het lijkt me wel een goede aanvulling. Het 'zwevend' aspect van die moeren is cruciaal.

 

De dakramen zijn bovenaan over hun breedte voorzien van een soort halve buis dat over de nokbalk past. Om de dakramen van de nokbalk te kunnen halen moet je die helemaal opendraaien tot dat ze bijna verticaal staan zodat die halve buis van de nokbalk lost. Sorry, ik kan het slecht omschrijven maar je zult snel doorhebben wat ik bedoel. Ik raad je aan van eerst het glas uit het datraam te prutsen voor zover dat mogelijk is ik heb al gezien dat ze soms vastzitten met rivetten en die moet je uitboren.

 

Nu zie ik op de foto's geen echte basis van jouw serre. Eigenaardig dat het glas tot bijna op de grond komt. Het lijkt dat er geen 'fundering' is. Als die fundering er wel is dan is het cruciaal dat je de betonpalen mee hebt die in de grond steken op de hoeken. Die zorgen ervoor dat die serre goed verankerd zit en niet kan wegvliegen. Hun exacte plaatsing is ook enorm belangrijk voor het opbouwen. Alvorens ze uit de grond te halen moet je dus zeer precies meten waar ze staan. Precies in de zin op de millimeter na, elke afwijking moet je anders later opvangen en dat wil je niet. Voor de heropbouw: Aangezien de goot in de goede richting moet aflopen en om te verhinderen dat er water blijft instaan betekend dit dus dat je de serre aan één kant iets hoger moet zetten.

 

Dat ding weegt echt zwaar, dus zorg dat je een stevige aanhanger hebt om het te verplaatsen en dat het glas verticaal op een bok kan vervoerd worden.

 

Het glas heeft een standaardbreedte (73 cm als ik me goed herinner). De rubbers die het glas vasthouden zijn ook standaard.

 

 

 

Edited by Swa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Wat een fijne, behulpzame reactie! Ga ik uitprinten en meenemen.

 

Deze kas is niet van Stalpaert, maar van de firma Broers uit Westland, zeg maar het Walhalla van de kasbouw. Aardige mensen, hebben met goed advies gegeven over de afbraak, mag altijd terugbellen als ik er niet uitkom.

De kas staat op de hoeken op een poer, en is verankerd met ijzers die tegen de onderste ligger zijn geschroefd. Ik ga zelf ook zoiets doen, maar de ijzers met beton ingieten. Ik vertrouw de ondergrond waarop ik de kas ga zetten niet helemaal (flinke laag hardcore op veen), dus ik wil de ankers verstelbaar houden zodat ik nog kan bijstellen als de boel onregelmatig verzakt. Da's nog even wat gepuzzel, maar daar kom ik wel uit (of het metaalbedrijf dat 100 meter verder zit). Ik vind het laten dragen op vier punten niet geweldig, in de huidige locatie lijkt hij ook een pietsje door te zakken, dus ik ga 'm zelf om de 73 cm ondersteunen. Een doorlopend fundament is een crime op deze ondergrond, dus daar begin ik maar niet aan.

 

Ik ga de boel ophalen met een bus waarin ik twee glasbokken van palets ga aanbrengen. Alleen moet ik nog iets verzinnen op die liggers van 4 meter...

 

Nou ja, het wordt een interessant project.

 

Link to comment
Share on other sites

het lijkt er op dat de kas een dragende onderbalk heeft?

dan is een beetje ondersteuning voldoende, hier een rij stoeptegels onder de onderbalken, staat al jaren

 

ik zou de verankering (die is bedoeld om trekkrachten op te vangen) uitvoeren met een aluminium hoeklijn, geen ijzer

betonpoertje per hoek van 25 kg  is wel genoeg mi anders gaat ie omlaag trekken

Link to comment
Share on other sites

Ivm de dragende struktuur:

De site van Stappaerts (naam was fout in m'n eerste bericht) laat met de eerste foto van de 2de hands serre met rechte wanden goed zien hoe de betonnen rand er uit ziet.

t335x300.jpg

 

Op de hoeken, en als de serre wat langer is ook halfweg de lange kant, is er een paal van 80 cm die +/-60 cm in de grond steekt. Het deel onder de grond van die paal is wat dikker. De betonnen plaat die rondom gaat rust op dat dikker deel van de paal en tegen het gedeelte dat uit de grond steekt. Die planten zijn verder niet vastgemaakt.

tfundatie.jpg

 

Bovenaan die paal is er een bout in het beton gegoten. (eigenaardig genoeg niet te zien op de foto) De metalen paal kan daar via een L-stuk aan vastgezet worden. In dat L-stuk zit een ovaal gat ipv een rond gat en dat laat wat speling toe om te stellen. Het zijn echter maar millimeters, dus het plaatsen van die palen komt uiteindelijk zeer nauw.

 

De hoeken van de betonnen platen liggen op de verdikking van de palen, dat zit een centimeter of 2 onder de grond. Verder steunen die betonplaten enkel op de bodem. Dus ook belangrijk om de grond daar goed aan te stampen.

 

Die palen en het gewicht van de betonplaten helpen allemaal met verankering. En dat is net belangrijk bij sterke wind. De serre moet zich ietwat kunnen zetten met al die windkrachten erop maar moet wel blijven staan natuurlijk.

 

Zou ik nu zelf een serre bouwen dan ging mijn keuze naar een 'fundering' bestaande uit palen en betonplaten om een omheining te maken, dat is het zelfde principe.

 

 

Dakdrager op het busje plaatsen voor de lange stukken, zo'n dakdrager kan je waarschijnlijk wel huren.

Edited by Swa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Op 1-10-2021 om 21:40, Swa zei:

Dat is een serre dat opgebouwd is met recuperatie elementen van een professionele serre aangevuld met nieuw materiaal.

 

Het dakprofiel op de 2de foto heb ik toch mijn twijfels over dat dit bij professionele serre gebruikt worden of toch zeker allen zo profielen . 

Dat het glas vast zit doordat het geklemd zit tussen de profielen langs de beiden zeiden . 

 

Dus om een glas te vervangen moet er meer plaats gecreëerd worden door een van de profielen wat op te schuiven .  Bij deze kleine serre lijkt het me nog mogelijk vanaf de zijgevel te beginnen.  

 

Als het enkele 10 tallen meters van de zijgevel is en geen glas aan de buitenkant zodat ruit er niet ingeschoven kan worden of niet kan door dakgoot . Hoe moeten ze dan een nieuwe ruit steken bij glasbreuk . Een serie dak profielen los maken en de profielen allen hun speling opschuiven totdat je genoeg plaats heb voor nieuwe ruit er in te plaatsen ?

 

Bij mij zitten er aan elk raam langs de zijkant een profiel zonder rubber maar waar glas tussen geschoven moet worden . Maar doordat glas aan andere kant wel geklemd word door rubber kan deze ook vlot vervangen worden bij glasbreuk. Deze andere profielen om afstand bovenkant glas en onderkant dakraam te verkleinen . Enkele mm is dit bij mij ,maar lijk mij op de 2de foto ook vrij groot van afstand . 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Letterlijk achter de hoek bij ons staat een grote professionele serre, paar duizend vierkante meter groot. Nok, dakvensters, goot, horizontale en verticale latten, rubbers, maten van het glas zijn allemaal hetzelfde als in mijn 'mini' serre. Met de eigenaar van die serre zelfs gelachen dat ik bij hem om spullen kon gaan als er bij mij wat breekt.

 

Jouw opmerking ivm glas vervangen in het dak is helemaal terecht en de aangegeven methode ook juist. Aan het uiteinde zit het laatste raam met een rubber vast zodat alles kan verschoven worden wanneer die er uit wordt gehaald. Is me wel een vervelend werkje en zeker ook secuur uit te voeren want een ongelukje en een extra gebroken glas is al snel gebeurd ook al is zo'n 4 mm dik float glas  best zeer sterk. Ik zal in die professionele serre eens gaan nakijken hoe ze dat oplossen, maar ik vermoed dat het net zo is met een rubber geplaatst om de zoveel ramen dat er uit kan.

Link to comment
Share on other sites

Zo, de kas is nu bij ons als IKEA bouwpakket. Tijdens het afbreken viel het me op dat er onder de afdichtrubbers soms klemmetjes zaten (zie foto). Nu vraag ik me af of die echt nodig zijn? Bij andere kassen van deze grootte die met rubber strips werken heb ik ze nooit gezien, en het geeft - vind ik - nogal een lelijke afwerking met die bobbels onder het rubber. Een deel van de kas had die klemmetjes ook niet, wat we helaas pas merkten toen er een ruit naar beneden sodemieterde.

 

Een tip: zorg dat je van elk bitje minstens twee exemplaren hebt, dan hoef je na de pauze niet alles met de hand uit elkaar te schroeven als je je nr 10 moersleutelbit in de modder hebt zien verdwijnen...

 

 

 

prof glasveer 62_51_1100_ 00.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Als je een glasplaat op het dak moet vervangen omdat hij kapot is gebruik je een 'reparatieroe'. Dit is een speciaal profiel dat hiervoor gemaakt is. De ramen en profielen opschuiven zou ook kunnen als er ruimte is maar als het dak te vast aangeschoven is heb je eerder glasbreuk bij storm. Tevens moet het dak ook wat ruimte hebben om uit te zetten bij grote temperatuursverschillen.

 

Het klemmetje waar @DiederikS het over heeft dient er voor dat het glas er bij een storm of windhoos niet uitgezogen kan worden.   

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

Link to comment
Share on other sites

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Die klemmen zijn eenmalig, omdat je ze heel moeilijk uit het gevelprofiel kan krijgen zonder te beschadigen. In de NEN-norm voor tuinbouwkassen staat beschreven dat je in de gevels die klemmen moet gebruiken. Zonder klemmen zal je gevel ook wel heel blijven als je kas tenminste beschut staat. Als je kas min of meer op de open vlakte staat en bij storm dus veel wind vangt zou ik adviseren wel klemmen monteren.   

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

Link to comment
Share on other sites

@DiederikS 

Wat leuk dat hier zo`n goede uitleg is over het demonteren van dit type kas.

Ik sta voor dezelfde uitdaging en aan de foto’s te zien is dat dezelfde kas met ook een stalen goot waarop de spanten met glasplaten liggen.

Ook zitten de ramen aan de zijkanten vast met rubbers die over het profiel zijn geschoven.

 

De ramen op het dak dienen dus van de zijkant gedemonteerd te worden.

De nok lijkt zonder bouten geklemd te zitten tussen de spanten.

Hoe zorg je ervoor dat de nok niet instort wanneer meer dan de helft van het glas en spanten is verwijderd?

20211030_120717179_iOS.thumb.jpg.d25184a303522009ce2b18eb02210085.jpg

 

Ik vraag mij af hoe zwaar die funderingspoeren zijn waarop de stalen staanders zijn bevestigt?

Het lijk me een enorm werk om deze uit de grond te krijgen.

 

Daarnaast rusten de zijwanden en achterwand op een betonnen band van 40cm hoog en meer dan 3 meter lang. Deze balk is aan de achterzijde 3,3 meter bij 40cm en is uit een stuk.

Hoe hebben jullie deze op de aanhanger gekregen en vervoerd?

 

De goten zijn 4,65 meter en zal ik ook op de een of andere manier in een lengte op de nieuwe locatie moeten zien te krijgen?

 

ps weet jij wat de maat is van de bouten waarmee de aluminium staande profielen zijn bevestigt?

20211030_132146909_iOS.thumb.jpg.67e164d63b6eafc5b43e6b7811b270b7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Spannend! Ik zal zoveel mogelijk vragen nu beantwoorden, ben alleen een beetje gaar. Vraag dus vooral door als ik iets vergeten ben.

 

Ik heb het idee dat jij toch andere dakprofielen hebt. Kan je een paar foto's extra toevoegen? Eentje waar je het einde van het profiel goed ziet, eentje van de onderkant en eentje van de bovenkant. Hoe zitten de profielen aan de onderkant vast?

 

Ik heb de funderingspalen laten staan. Zelf een gat gegraven, volgegoten met beton en daar flinke RVS m10 schroeven uit laten steken (10cm lang, met de kop in het beton, schroefdraad recht omhoog). Ik heb het alu fundament van de kas daarop vastgezet met een L-vormig hoekanker (Hoekanker zwaar type A 95x210 60x6 SV). Ik heb zelf 12,5 kilo beton per poer gebruikt, maar dat is in een ondergrond van grove steenslag, waar nog wel een paar kilo rommel aan de poer blijft klitten. Ik zal er morgen een foto van maken.

 

Mijn kas stond verder niet op beton ofzo, dus dat was erg simpel te sjouwen. :D Ik heb 'm zelf op stoeptegels gezet zodat hij overal ondersteund wordt (zie foto).

 

Ik heb het idee dat ook de staande profielen anders zijn aangebracht dan bij mij. Ik denk dat de mijne m8 waren, cm of 8 lang, met een 13mm kop. Ze zitten er helaas alweer in, dus opmeten wordt lastig.

 

Ik heb een vrachtwagen gehuurd voor het vervoer. De grootste die je kon krijgen op een B-rijbewijs. Een aanhanger raad ik af, het glas is erg kwetsbaar. Het moet rechtop staan, met alleen maar platen van dezelfde grootte tegen elkaar. Wij hadden ze op een paar lagen karton gezet, en een deken tussen glas en vrachtwagenwand gedaan. Daarna voorzichtig met spanbanden vastgezet.

 

Een algemene tip: verkijk je niet op het afbreken. Wij waren uiteindelijk bijna de hele dag bezig, en doodop aan het einde. Dat heeft wel twee glasplaten gekost omdat ik ze niet netjes genoeg tegen de wand had gezet. Ik was er helemaal klaar mee, en dat is niet handig met zulk kwetsbaar spul.

 

WhatsApp Image 2021-10-23 at 17.11.38.jpeg

Link to comment
Share on other sites

@Roland 'Hoe zorg je ervoor dat de nok niet instort wanneer meer dan de helft van het glas en spanten is verwijderd?'  Dat voorkom je door de dakprofielen (spanten) terug te plaatsen iedere keer na het afhalen van 1 of 2 glasplaten, zo blijft de nok op zijn plaats. En rechts en links (om en om de glasplaten weghalen ipv een rij eerst er uithalen. Werk heel voorzichtig en geconcentreerd het is geen klusje wat je even snel doet.   

Edited by sluipwesp
  • Like 1

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

Link to comment
Share on other sites

Je kas staat er mooi bij. Dat heb je netjes gedaan.

 

Hieronder zie je dat de spant in de goot is geschoven.

20211030_131404768_iOS.thumb.jpg.e0e38ac99fd84dfeadc655be8df2921b.jpg

 

 

Bij jouw kas was deze met een bout bevestigt. mij mijn kas zit hij los en wordt de nok naar beneden getrokken door een stalen draad. De spanten en nok lijken dus zonder mechanische bevestiging aan elkaar te zitten.

20211030_131746327_iOS.thumb.jpg.d7959287ef86a13917204856726bb59d.jpg

 

De bouten waarmee het stalen frame vast zit is volgens mij M8 en sleutel 13. De alu profielen is denk ik M6 of M4, wat was 30 jaar terug een gangbare maat?

 

De fundering moet ik waarschijnlijk in stukken gaan slijpen want 3,3m en 40cm hoog komt overeen met 15 stoeptegels. Dat krijgen we nooit opgetild. 

 

Heb je wel geprobeerd de funderingspalen eruit te krijgen?

 

Zo te zien is mij kast 1 glasplaat langer dan de bovenstaande. zou het gemakkelijk zijn deze in te korten?

 

Er zitten 2 dakramen in, deze zitten aan dezelfde zijde, zou het niet beter zijn om een aan de andere zijde te monteren. Je krijgt dan een grotere doorspoeling van ventilatielucht. ik weet alleen niet of dit mogelijk is en ook beter is?

 

Sluipwest, dat is een goed idee om de spanten tijdelijk terug te plaatsen. Misschien de buitenste zelfs tijdelijk even met een bout vast zetten.

Link to comment
Share on other sites

Ik kan je meeste vragen niet beantwoorden. Neem vooral de tijd en ga niets overhaasts doen. Neem als het kan 2 accuschroevers mee, en extra bitjes. De boel was bij mij vooral met zelftappende schroeven vastgezet, enhad  best wat andere onderdelen.

 

Heb je wel geprobeerd de funderingspalen eruit te krijgen?

- Nee, ik was wel klaar met het afbreken en had geen zin om de boel uit te gaan graven.

 

Die ramen zijn trouwens een ellende om eruit te krijgen. Neen een paar plankjes mee van verschillende diktes en iets van 80 cm lengte (meer dan 75 cm in ieder geval). Je kan die als ondersteuning gebruiken om de ramen uit de sponningen van de ramen te trekken. Je moet de ramen daarvoor een stukje open zetten (plankje ertussen), anders krijg je het glas niet over de goot heen.

 

Ik had trouwens een klein steigertje mee, dat scheelt een slok op een borrel.

 

Wellicht ten overvloede: je haalt eerst de zijramen eruit.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kies een dag zonder wind voor zowel afbouw als opbouw van het glas. Voor het frame zelf maakt het minder uit.

 

Het zijn M6 boutjes, en ja dat bestaat al veel langer dan 30 jaar :)

 

Dat betonplaatje van 3.3mx0.4 kan je met 2 man tillen en wegdragen. Gewicht uiteindelijk mee hoor. 80kg of zo en zo lang je dat niet boven borsthoogte moet krijgen gaat dat wel gaan. Wel stevige handschoenen gebruiken want beton schuurt enorm!

Ook deze platen steeds rechtop verplaatsen en vervoeren, breekt sneller dan glas! Betonplaten kunnen beetje over de aanhanger hangen, gewoon goed vastmaken.

 

Funderingspalen wegen +/-25kg schat ik, zitten 60 à 70cm diep. Uitgraven gaat heel wat moeite kosten, zeker als het kleigrond is. Zakje turbobeton uitgieten in een putje met een stuk schroefdraad erin is minder moeite. Maar het MOET dan wel super precies liggen van de eerste keer anders krijg je die kas niet opgebouwd (glas staat scheef).

 

Hier 1 automatisch dakraam aan elke kant + nog één groter manueel. Het is niet mogelijk om de ramen direct tegenover elkaar te zetten, ze moeten geschrankt geplaatst worden. Ik vind het ook beter zo voor de verluchting, ging dit jaar in ieder geval zeer goed.

 

Die staaldraad dat de nok vasthoudt is eerder een bescherming tegen het wegvliegen bij windstoten. Niet te hard aantrekken die kabel want dat vervormt de nok en klemt het glas te hard.

 

De langste stukken zijn de dakgoten en de nok. vanaf 5 à 6m buigt dat metaal redelijk hard door wat betekend dat het bij vervoer moet ondersteund worden. Aanhanger met hoge opbouw is zo wel nuttig (paardentrailer bvb) of als er een hoog rek vooraan en achteraan zit op de aanhanger.

 

De gebruikte aanhanger kon 2 ton dragen en dat was maar net genoeg om heel de kas van 6m op te krijgen. Onderschat dat gewicht dus niet.

 

De kas kan eenvoudig ingekort worden, maar vergeet dat maar ze is nu al te klei, hihi.

 

Ook ik heb heel wat extra ervaring opgedaan in het glas snijden 😁

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de reacties

Het plan is dak ik vrijdag alleen het glas demonteer en op een houten glasbok met 1.000kg kaanhanger naar de nieuwe locatie breng. Ik verwacht dat het glas totaal 500kg weegt voor 4,65x3,3x1,65 goot hoogte en 2,65 nok hoogte.

Ik kan dan rustig het glas demonteren en goed vast zetten op het glasbok. Zou het demonterne van het glas in 6 uur mogelijk zijn?

 

De dag erop met een bakwagen van 4 meter en 2 personen de overige zaken ophalen incl. fundering. Afspraak is dat wij alles verwijderen.

Aangezien we alles dezelfde dag ook weer moeten uitladen op de nieuwe bestemming denk ik dat we het demonterne in ca 6 uur moeten doen. Denken jullie dat dat haalbaar is?

Link to comment
Share on other sites

Wij hebben onze oude serre 5,20m op 3 m vorig weekend van de volkstuin verhuisd naar ons thuis. We waren met vier personen op zaterdag, afbreken ging zeer vlot, ongeveer 3 uren. We hebben ze wel ook al eens opgezet waardoor je nog veel zaken weet. In de namiddag nog de fundering waterpas gemaakt (vind ik nog het moeilijkste karwei) en het frame erop gezet.

Zondag hebben ik en mijn vriendin dan de glazen erin gezet.

We hebben ook glasdragers kunnen gebruiken wat wel zeer handig was, die hadden we vorige keer niet, aanrader als je het kan gebruiken.

Het glas hebben we plat vervoerd in de remork met stukken karton tussen (we hadden er veel voor op te mulchen), niets gebroken hier.

Edited by simonvb
Link to comment
Share on other sites

En? Je had volgens mij een mooie, rustige dag voor de ramen.

 

Ik zou nog een foto van mijn fundamentoplossing tonen. bij deze:

 

WhatsApp Image 2021-11-06 at 15.27.09.jpeg

 

De onderste schroef zit zo'n 6 cm in beton gegoten. Ik heb gekozen voor een verschuifbare verankering omdat ik denk dat de grond wel eens niet gelijkmatig zou kunnen gaan verzakken. Zo kan ik nog wat pielen met ondersteuning tussen fundament en ligger als dat nodig mocht zijn.

Edited by DiederikS
extra uitleg
Link to comment
Share on other sites

Nog een paar weken voorbereiden voordat we hem gaan demonteren.

Ik heb een diamantschijf gehaald zodat ik het beton eventueel in stukken kan slijpen.

 

ik hoop dat mijn planning haalbaar is om hem in 2 dagen van 6 uur te demonteren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...