Jump to content

Overname kas, hoe demonteer ik het dak?

DiederikS
 Share

Recommended Posts

@Roland als je iemand kent om even een drilboor te lenen, dat gaat een pak sneller dan in stukken te slijpen, tenzij je die natuurlijk wil hergebruiken. Geen idee hoe bij hun de fundering zit en je moet alles vrijmaken,  Misschien ook busje WD40 meenemen voor het geval @DiederikS je oplossing voor een fundament  is creatief en aanpasbaar, toch zitten daar enkele nadelen aan :  de sterkte wordt niet meer bepaald door je fundament maar door je bevestiging, het hoekijzer ziet er wel stevig uit, de bevestiging allerminst. De sterkte wordt nu bepaald enerzijds door de schuifkracht op de bovenste bout anderzijds door de diameter van de onderste, bij een verzakking gaat geen van beide dit houden. Het fundament moet juist onder de draagstructuren van de serre zitten, die krachten zijn enorm daar gaat een M8 -12 boutje niet tegenop. Als je schrik hebt voor verzakkingen is het beter om te werken met keilbouten in je beton onder de draagpunten, dan kan je alsnog later hoogte aanpassen.

Edited by redzebra

• 2 weeks later...

Ben beetje laat met het antwoord, waarschijnlijk is de demontage van jouw kas al achter de rug. Ik hoop dat het goed gegaan is en meeviel.

Mijn tip zou geweest zijn om alles goed te bekijken tijdens de demontage, en zeer veel foto's nemen (3x zoveel dan je denkt nodig te hebben). Meet zeker ook op welke afstand de hoeken exact staan en de middelste fundering als die er is. Dat is super belangrijk, al de rest volgt daarop vanzelf.

De handleiding van Stappaerts heb ik gehad maar die was eigenlijk zo slecht dat ik er maar weinig aan had. De volgorde van montage was ok, maar de uitleg was vaak verwarrend en de foto's die er bijzaten onvoldoende duidelijk.

De kas is gedemonteerd. Dag 1 hebben we al het glas eruit gehaald en op een glasblok geplaatst. Het glas veilig demonteren duurde ca 3 uur.

Hierna hebben we het frame gedemonteerd en alles ingeladen.

Thuis hebben we van 18:00 tot 23:00 alles uitgeladen zodat het alvast op de moestuin ligt.

De volgende dag hebben we met 3 man de fundering eruit gehaald. De betonnen poeren ging best goed. De lange betonnen platen van 40cm hoog en 3,3 meter lang waren te zwaar en heb ik in 2e geslepen.

Nu binnenkort de kas weer gaan opbouwen.

ps 2 ramen waren al gebroken en we hebben er zelf 1 gebroken. Dus ik kan nog wat nieuwe glasplaten gebruiken.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Zou het kunnen dat de vorige eigenaar de fundering en stalen geraamte al niet helemaal perfect had geplaats of hoort onderste zo:

Fundatie LinksVoor waarbij de paal eigenlijk precies in de hoek staat tegen de glaslatten:

LV.jpg.694f032465b703b34c80c515df5dd6eb.jpg

RechtsVoor waarbij de paal eigenlijk precies in de hoek staat tegen de glaslatten:

RV.jpg.996f0a39637a0f433e1358bbf6b32339.jpg

Voor langs deuropening waar de staanders tegen de glaslatten zitten:

LD.jpg.b3c111f499cc9a072f1bfa662cf6f55f.jpg RD.jpg.529ade2584253dbcd3273cc83d3802d8.jpg

LinksAchter waar behoorlijk veel ruimte zit tussen de staander en de glaslat:

LA.thumb.jpg.874067c3592c156b9b90933caedf4808.jpg LA2.thumb.jpg.68611890f914cbe406a1a8b30bf594d3.jpg

RechtsAchter waar ook iets ruimte zit tussen de staander en glaslatten maar minder dan linksachter:

RA.jpg.a69d1cd64b37aab9120d6a3ab6314136.jpg RA2.jpg.34a432c58f7295060acf4e8b16abf286.jpg

In de professionele tuinbouw zal de stalen poot altijd in het midden van de betonnen paal staan, zoals bij de laatste foto. Misschien had de vorige eigenaar een reden om het anders te doen zoals op de eerste foto's maar ik zie niet waarom. Het lijkt mij voor de stevigheid niet veel uit te maken omdat de betonnen paal ingesloten is en dus moeilijk kan gaan 'wandelen'. Als je het zou willen veranderen moet je volgens mij ook nieuwe gaten in de goot boren en dat is ook niet ideaal.

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

• 5 weeks later...

Vandaag de nok proberen te monteren, ik heb hem echter weer afgebroken want zonder glas erin is hij zo slap. De spanten hangen maar net vast. Dit ondanks het aanspannen van de nok met de draadspanners.

Ook heb ik bij de eerste spant 1cm ruimte bij de nok. Ik geloof nooit dat die een glasplaat kan houden. Die drukt de nok weg en valt erdoorheen. Misschien dat de nok dus toch te hoog zit. Echter wordt de hoogte bepaald door de staanders en daar heb ik niets aan veranderd.

Ik heb nu van deze Nokstormbeveiligers nagemaakt en hoop dat daarmee de spanten vaster komen te zitten.

62.41.1072.00_2D_Webversie.jpg

Wat is het verschil tussen een euro 20 en euro 30 afdichtingsrubber voor de ramen?

ik denk dat ik euro 20 heb, maar hoe kan je dat controleren.

En waar zou je die rubbers kunnen bestellen?