Jump to content

Ervaringen met kwekerij en veredelaar Lubera uit Zwitserland?

Stan W
 Share

Recommended Posts

Gaat het er niet om of ze jou/jullie bevallen mooi vinden en smaken? Bijzondere soort of niet?

Ik heb een mix frambozen, een gele met een rode soort die ik nog niet heb kunnen achterhalen. Maar heb die wel gestekt, zodat ik die in het voorjaar in hetzelfde bed kan planten. De frambozen waren lekker en mooi formaat niet groot maar was ook eerste kleine oogst na planten dit jaar. Afwachten hoe ze volgend jaar zijn en of we ze kunnen achterhalen, anders blijven ze als onbekend als ze bevallen. En zo niet dan kunnen ze mooi bij de kips in de weitjes, die geven dan mooi beschutting en de kips weten wel raad met ze. 

De "bijzonderen" soorten komen netjes in rijen en we zullen wel zien of we de soorten naar smaak hebben gekozen. Grote vruchten in alle kleuren, smaak zal zich uitwijzen. Zoneman is proefmeester, als hij ze niet lekker vindt selcteren ze zich vanzelf uit. Vers moeten ze smaken en geschikt voor bakken en inmaken, liefst ook nog mooi en apart maar graag groot en lekker en goede oogst. Tja vaak gaat het een ten koste van de ander, afwachten en thee drinken.

Wintertijd is de tijd nemen voor de planning en voorbereiding voor het nieuwe seizoen ...

@Roland Zo lang ik ze in het Engels kan mailen kan ik dat wel proberen. Mijn schriftelijk Duits was op de havo met een 5 voor mijn eindexamen verre van geweldig. En om een google-translate brief te sturen vind ik ook krom. Andere cultivars dan hun eigen 'soorten' hebben ze overigens niet. Bij rode bessen wel JvT, maar ik heb enkel kruisbessen en zwarte bessen bij hen gekocht. Als het echt bestaande rassen onder een fantasienaam zijn zoals mijn vermoeden nu wel sterk naar hint, dan hadden ze er gewoon de originele naam tussen haakjes achter moeten zetten. In plaats van dat ik er na bestelling weer achteraan moet mailen. Nu voelt het alsof ik behoorlijk besodemietert ben.

@Jane Doe Smaak en resistentie vind ik zelf veruit het belangrijkst, maar ik wil ook zeker geen dubbele variëteiten in mijn moestuin hebben staan. Dus van elk ras slechts één. Dus vandaar dat ik graag wil weten welke unieke/onderscheidende cultivar een plant is. Nu weet ik niks en kan de Kruisbes Goldling bijvoorbeeld net zo goed het Nederlandse ras Goudbal zijn. Alleen hun Nibbling is een kruising van Redeva met Hinnonmaki geel, maar dat zou net zo goed een al bestaand ras kunnen zijn. Van alle andere andere Lubera 'variëteiten' kon ik helemaal niets vinden over uit welke rassen deze gekruist/veredeld zijn.

@Jane Doe.  Evenals Stan W zit ik niet te wachten op onbedoelde dubbelingen in mijn tuin.  Maar ik ben ook gevoelig voor het verhaal van het ras.  Een tomatenras dat per ongeluk is ontstaan uit de onverwachte kruising in de achtertuin van een omaatje in een boerengat in de Verenigde Staten, smaakt mij net wat beter dan dezelfde tomaat maar dan zonder verhaal. 

Idem de Russische benaming van een ras dat ik kocht in de Oekraine, vertaalt zich als de "Tong van Schoonmoeder".  Lijkt overigens sterk op Andine Cornue. Maar alleen al om die naam wil ik zoiets wel een jaartje telen. 

En wie moet niet glimlachen bij het verhaal hoe Frau Mieze Schindler voortleeft in een aardbeienras, dit dankzij het kind van de hovenier van meneer S?

• Like 3

Ik wil geen zout op de wonde strooien, maar je hebt verzamelaars zoals Goldfish en ik, en dus ook Stan W. Wij zoeken naar meerdere variëteiten voor variatie in smaak, oogst spreiding, opbrengst, resistentie, etc. En dan wil je zo veel mogelijk verschillende hebben.

Zo had ik afgelopen jaar meer dan 30 verschillende knoflook rassen, om te kijken welke bij mij goed groeien en hoeveel oogst ze geven, bewaarduur. Dit jaar heb ik dat teruggebracht tot 17, en volgend jaar of het jaar erna hoop ik op 10 rassen uit te komen.

Zo ook met pawpaw, ik heb 5 rassen (en vele zaailingen), honingbessen 9 rassen, en ik heb dit jaar ongeveer 30 rassen vijgen gekocht, meest stekken en sommige jonge planten. Sommige zullen eerder of later rijpen, andere zijn meer of minder lekker. Ik heb nog een aantal rassen op het oog, en zo kun je een collectie groter of kleiner maken door de mindere weg te doen of te ruilen.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ook eens met StanW, Goldfish en acpronk. Als ik een soort koop, dan wil ik ook dat het een soort is die ik nog niet heb en niet een bestaande soort met een pretnaam. Die zekerheid heb je bij Lubera niet, dus daar koop ik niet. 

Ja ik ga ze maar wegdoen denk ik. Op dit forum is ook een marktplaats toch? Aangezien de meesten van jullie wie mij in dit topic hebben geholpen waarschijnlijk geen kleinfruit van Lubera willen. Mocht iemand ze wel willen een pb sturen mag altijd. 

22 uren geleden, acpronk zei:

Zo had ik afgelopen jaar meer dan 30 verschillende knoflook rassen, om te kijken welke bij mij goed groeien en hoeveel oogst ze geven, bewaarduur. Dit jaar heb ik dat teruggebracht tot 17, en volgend jaar of het jaar erna hoop ik op 10 rassen uit te komen.

Ik ben er ook zo`n persoon en ben dan ook erg benieuwd naar je bevindingen?

Ik test elk jaar een paar verschillende rassen boterboontjes. Hildora heeft tot nu toe de beste smaak met goede opbrengst. Major is het minst lekker maar is wel productief.

6 uren geleden, Stan W zei:

Ja ik ga ze maar wegdoen denk ik. Op dit forum is ook een marktplaats toch? Aangezien de meesten van jullie wie mij in dit topic hebben geholpen waarschijnlijk geen kleinfruit van Lubera willen. Mocht iemand ze wel willen een pb sturen mag altijd. 

Klopt je kan in de rubriek Vraag en Aanbod je ongewenste Lubera's te koop aanbieden.

Ik ben er ook zo`n persoon en ben dan ook erg benieuwd naar je bevindingen?
Ik test elk jaar een paar verschillende rassen boterboontjes. Hildora heeft tot nu toe de beste smaak met goede opbrengst. Major is het minst lekker maar is wel productief.
Dit eerste jaar ben ik er alleen maar toe gekomen op kwantiteit te selecteren. Alle kleine bollen (na drogen) op een hoop gegooid om voor het eten te gebruiken. Alleen de bollen apart gehouden voor de verdere teelt.
Het is niet doenlijk om meer dan 30 zakjes bollen op smaak te beoordelen, laat staan te kijken naar bewaarduur.
Wel heb ik een opmerking gezet bij de rassen die ik opnieuw gepoot heb die zacht aanvoelden. Die zullen waarschijnlijk minder lang te bewaren zijn.
En minder rassen aanhouden die maar 4 tenen per bol hebben, dan moet ik er extra veel van poten om nog over te houden voor het jaar daarop.

Maar dit is wel erg off topic..

2 hours ago, janterharmsel said:

Want waarom zouden ze dan bij veel andere producten wel de originele namen gebruiken zoals frambozen walnoten of peren en appels

Precies, dat dacht ik ook. Ik zie dat bestaande soorten onder bestaande namen worden verkocht bij Lubera. Niet onder fantasienamen.

Waar die overtuiging vandaan komt dat het bestaande soorten zijn, snap ik dus niet. Ook niet uit de berichtenstream. 

Ik denk dat het nieuwe soorten zijn, die niet zijn geregistreerd, maar wel interessant en onderscheidend genoeg om als soort te kweken en vermarkten. Ik wil ze graag hebben, trouwens, als je erbij blijft dat ze weg gaan. Ik kan stekhout als ruil aanbieden. Maar die soorten heb je waarschijnlijk al.

Het lastige is dat ik geen idee heb hoe ik er achter kan komen of het unieke/onderscheidende soorten zijn. Want ik ben er niet van overtuigd dat ze ooit zullen toegeven dat ze bestaande soorten onder een fantasienaam verkopen. Dus ik kan ze wel mailen, maar dan krijg je waarschijnlijk een standaard antwoord terug. En om genetisch onderzoek uit te (laten) voeren heb ik geen laboratorium of financiële middelen voor. 

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Zelf zou ik zeggen, kijk het een tijdje aan. Je hebt ze toch al. Als je ze nieuw zou kopen, dan zou ik passen. Maar je hebt ze al, dus dan kun je kijken of ze je bevallen en of ze op een andere lijken die je al hebt.

Alleen als je daarna nieuwe rasechte koopt, dan kun je ze wel weer dubbel hebben.

Nog een reden om ze weg te doen, zou voor mij zijn dat je er nooit stekhout, zaailingen of stekjes van kunt verkopen.

Onder de vijgenverslaafden, zoals ik, is er best een levendige vraag en aanbodhandel. Voor weinig geld kun je dan stekhout kopen van diverse soorten. Veel goedkoper dan wat je in de winkel kunt kopen en je hebt dan niet de standaard soorten. Als je een Lubera fantasienaam aanbied, dan gaat dat niet. Je kunt het proberen, maar je hebt in no time een rechtszaak aan je broek en de boetes zijn niet mals! En dat terwijl het om een Lubera fantasienaam voor een bestaande, niet beschermde, soort ging!

Als ik eens wat vijgenstekken zou willen verkopen, dan wil ik dat soort risico's niet lopen. Je hoeft er niet eens grof geld mee te willen verdienen, gewoon voor de hobby en incidenteel, maakt voor de Lubera advocaten niets uit.

@acpronk Wil het best even aankijken, maar dan moet ik ze wel in potten houden. Heb namelijk geen zin om ze in de vollegrond op de moestuin te planten en dan mogelijk binnen 1 of 2 jaar weer te moeten rooien. En mijn ervaring met kleinfruit in potten is dat ze het niet goed doen en vrij snel gebrekziekten vertonen.

@Flup Zou zo'n rechtszaak van hen wel standhouden als het daadwerkelijk om bestaande rassen met een fantasienaam gaat? De meeste bestaande rassen zijn namelijk vrij verhandelbaar en zit geen kwekersrecht (meer) op. Dan kunnen zij er wel leuk een handelsmerk op hebben onder een ander naam, maar als het bijvoorbeeld oorspronkelijk een Titania of Whitesmith is dan houdt een rechtszaak toch geen stand zou je zeggen.

Ik vind dat @Flup nu wel een grote sprong neemt, door te schrijven dat het om een bestaande soort gaat. Dat is uiteindelijk maar een aanname.

Ik zie op een vijgenforum dat iemand wel verschillen waarneemt tussen een Ronde de Bordeaux en een Rossa Rotonda. Misschien is het toch een variatie?

http://figs4funforum.arghchive.com/post/rossa-rotonda-vs-ronde-de-bordeaux-8237443

Anyway, stekhout delen of verkopen kan gewoon, als je maar niet de soort noemt. Het is een merkrecht. 

Ja nu gaat het ineens over het verspreiden van vijgenstekken. Daar gaat het toch niet om als je een leuke variatie aan kruisbessen of zwarte bessen voor jezelf wil samenstellen?

N.B. Ik ben er ook nog steeds niet van overtuigd dat de aantijgingen tegen Lubera echt hout snijden (afgezien van de commerciële insteek). Van vele variëteiten bestaan sowieso al een hele reeks aan synoniemen.  Ook geven ze zelf op hun site aan dat het een selectie is uit een grote reeks van variëteiten die er op zijn getest of ze geschikt zijn voor een iets kouder klimaat. Voor zover ik kan zien wordt er niet beweerd dat het eigen kweek producten zijn.  

6 hours ago, fre3ke said:

Ik vind dat @Flup nu wel een grote sprong neemt, door te schrijven dat het om een bestaande soort gaat. Dat is uiteindelijk maar een aanname.

Ik zie op een vijgenforum dat iemand wel verschillen waarneemt tussen een Ronde de Bordeaux en een Rossa Rotonda. Misschien is het toch een variatie?

http://figs4funforum.arghchive.com/post/rossa-rotonda-vs-ronde-de-bordeaux-8237443

Anyway, stekhout delen of verkopen kan gewoon, als je maar niet de soort noemt. Het is een merkrecht. 

Nee, is waargebeurd. Ik verzin niks. En als het bij vijgenstekken gebeurt, zou het mij ook niks verbazen als je deze problemen krijgt bij het verkopen van stekken van andere soorten. Ik neem het risico niet in ieder geval. 

Ik geloof je over de juridische vervolging hoor. Maar je hebt me verkeerd begrepen. Dat ze bestaande soorten verkopen onder een fantasienaam, dat is een aanname die nu voor waarheid wordt verkondigd. En dat gaat te ver. 

Hier staan nu verschillende soorten van verschillende aanbieders onder verschillende namen, maar na een hoop uitzoekwerk toch bekend welke soorten het zijn en niet dubbel.

De onbekend 2 soorten in de keukentuin, hebben smakelijke vruchten gegeven en mogen nog een jaar staan. We zoeken verder en wie weet komen we er achter om welke 2 soorten het gaat, 1 geel/oranje en een rode. Kijken hoe groot de planten worden en de kenmerken van de vruchten, dan zouden we toch wat soorten kunnen uitsluiten. En wie weet kunnen we dan de juiste soort uitzoeken? Vermoeden is 2 normale soorten die veel verkocht worden en in die combinatie.

Hoe dan ook ze staan niet in de weg, de kruisbessen Hinnonmaki rood gaan plaats maken voor een ander soort, dus als iemand 2 planten wil pb maar.

Het is ook piep als ze de soort bewust verzwijgen en een nepnaam gebruiken, al helemaal als ze zulke praktijken toepassen. Geen schonen reclame en klantvriendelijkheid.

Wintertijd is de tijd nemen voor de planning en voorbereiding voor het nieuwe seizoen ...