Jump to content

wat mag er van tuinafval niet op de compost?


hebeentuin
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik hoorde afgelopen week dat de wortels van kolen beter niet op de compost kunnen. Zelf had ik al bedacht dat het blad van de tomaten en aardappel ook beter in de GFT container kunnen. Is er nog meer tuinafval dat je niet op de composthoop mag gooien? Laten we proberen een lijstje te maken met veel voorkomende planten.

 

Ik vroeg mij af of de courgetteplant er op kan. Want die is inmiddels meer wit dan groen. En wat met de giftige bes (weet de naam niet meer) volgens mij ook een nachtschade. Gigantische penwortels heeft het.

 

Link to comment
Share on other sites

hangt een beetje af van je composthoop; als ie goed heet wordt kan bijna alles er op en als je hem regelmatig keert zodat de koude buitenkant binnen komt

zoniet: ik doe er geen zieke planten als aardappel, tomaat (phyt en fulvia), kool, aardbeiplant, loodglanstakken etc op, is voor jeweetnooit

meeldauwzooi gaat er wel op,

onkruid ook inclusief heermoes, zevenblad, haagwinde; dat zie ik nooit terug behalve aan de buitenkant en bij het zeven van de compost

zaad gaat er ook op maar ik hou wel van schoffelen...

Link to comment
Share on other sites

Het gaat er om dat  de compost goed en volledig wordt omgezet, (Ik gebruik dus hier expres niet het woord vergaan of verteert, want het eigene van composteren is dat er uit plantaardige resten  vaste en stabiele verbindingen worden opgebouwd waarin voedingsstoffen worden gebonden aan koolstof...composteren is dus een gericht proces waarmee je een kwaliteitsproduct voor je tuin maakt.  (Het is complexer, maar hier komt het op neer). Voor die omzetting is essentieel: 1. Zuurstof 2. vocht (dus niet kletsnat, want dan kan er geen lucht meer bij) 3. Een min of meer goede verhouding tussen "groene" ingredienten (het gaat om dat er relatief veel stikstof inzit, niet om de kleur) en zogenaame "bruine" (waar veel koolstof inzit). Gedurende het eerste deel van een omzetting komt er door actieve bacterieen warmte vrij. Dat is okay, mits de warmte niet te hoog wordt en lang duurt ....want dan is er gewoon verbranding en een minder goede opbouw. 

 

Er is bijna niets uit een tuin waarvan ik de afgelopen40 jaar niet ergens gelezen of heb of horen beweren dat het niet op de compost zou mogen. Mais, aspergeloof, eikenblad of notenblad, allium met aantasting, citrusschillen, koolbladeren is weer een nieuwe, aardappelschillen, takjes en nog een hele waslijst. Neem van mij aan is dat niet de producten het probleem zijn, maar ontbrekende kennis over wat compostering is;  aangewakkerde angst voor ziekten; en ongduldig en zonder aandacht composteren zijn de oorzaak. Voor schimmels en bacterieen geldt eenvoudig dat zonder een specifieke voedingsbodem of plek waar ze sluimerend in leven blijven, ze snel dood en inactief zijn. Als je compost goed gemaakt is (en dat is niet eens moeilijk!) is er geen enkele reden voor zorgen of angst: je geeft phytophtera en allerlei ziekten niet door via compost. Schimmelsporen zween door de lucht en zijn de omstandigheden gunstig, kun je ze in de tuin krijgen. Een rijk ecologisch leven in je tuin (en goed compostgebruik helpt daarbij heel veel) beschermt: maakt planten en sterker en zorgt voor natuurlijke vijanden tegen diverse ziekten en laat geen ruimte voor explosieve groei van die ziekten zoals in een tuin die zo steriel mogelijk gehouden wordt, bijvoorbeeld door met gif te spuiten tegen insecten of schimmels. 

 

Heet is niet nodig, dat deel ik dus niet met jou Robo! De kwaliteit van hete compost is zeker niet beter in voedingswaarde of ecologische waarde. Integendeel zelfs. Waar geadviseerd wordt om compost met hitte te maken, heeft dat 2 doelen: dat het snel zou moeten en dat men denkt dat dat de effectieve manier is tegen het doorgeven van ziekten en onkruidverspreiding.  Kijk je naar wat er zo een 20 a 30 jaar geleden over composteren werd geschreven, dan leek het een soort wedstrijd wie het snelste compost kon maken. want dat zou de beste compostmaker zijn. Is dat nodig dan? In ieder geval is het intussen duidelijk  dat de bodemvoedende kwaliteit en ecologische waarde van heet gemaakte compost aanzienlijk minder is. Geef het dtijd en jaag het niet op levert gewoon veel betere compost voor je bodem en de gezonde groei van je planten. Om nog maar te zwijgen over het effect van verbranding (Hoezo CO-2 uitstoot!!) bij hogere temperaturen gedurende langere tijd, ook als de temperatuur nog lager is dan 60 a 65 graden...want daarboven verbrandt alles zonder meer. Het doel om met composteren eventuele ongewenste zaadkieming en eventuele ziekten te bestrijden komt ook voort uit dat snel gemaakte compost vaak niet echt goed vergaan en gerijpt is.... Geef het vooral de benodigde tijd zodat er een goede omzetting is en er is wat betreft het doorgeven van ziekten geen enkel probleem. Wil je geen onkruid via de compost: zorg dan dat er geen onkruidzaden in de compost komen. Ook hitte geeft geen garantie, aangezien het voor een liefhebber die niet vele kubieke meters ineens maakt nauwelijks mogelijk is om lang genoeg en overal in de compost deze temperatuur te bereiken. 

 

Het verhaal dat kool niet in de compost zou mogen is 100% broodje aap! 

  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Hier gaat zo ongeveer alles op de composthoop. Ik pas alleen op met uitgebloeid onkruid, en sowieso uitgebloeide planten met een boel kleine zaadjes.

 

Die hoop zetten we 2x om, ik heb 3 bakken naast elkaar. Ik maak mooie laagjes, en let er op dat zaken wat kleiner zijn gemaakt voor ze er op gaan. Maar er gaan gewoon tomatenplanten op, en ook kolen en pompoen/courgetteplanten met een witte laag.

Link to comment
Share on other sites

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Wat ik er niet op gooi zijn de koolstronken omdat ik elk jaar wel wat last heb van knolvoet. Dat schijnt jaren in de grond te overleven en vermoedelijk dus ook in compost.

Hier op zandgrond scheelt het echt in de ernst van knolvoet als de stronken niet naar de compost gaan, of als je de stronken na de oogst niet op de grond laat slingeren. Hierboven spreekt @weknow van een broodje aap, en dat maakt me nieuwsgierig naar de grondsoort waarop de kolen van weknow staan.

Blad van koolplanten gaat wel naar de compost.

 

Wit geworden blad van courget en pompoen mik ik er ook bij. De schimmels slaan pas toe aan het einde van het seizoen. De planten zet ik in mei in de volle grond in een kuil vol compost - ook met vercomposteerde courget en pompoen - en de jonge planten groeien er goed op. Tot het einde van het seizoen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hier gaat ook 'alles' uit de tuin op de composthoop, inclusief snoeihout (kortgeknipt, niet dikker dan een cm of 3) en heel veel eikenblad op het einde van het jaar.

De hoop wordt een paar keer keer omgezet, als ik tijd heb. (wel belangrijk: vochtig houden ) En begin juni begin ik aan een nieuwe hoop voor volgend jaar.

De bestaande hoop wordt ongeveer nu verdeeld over het bloemengedeelte, het vruchtgewasgedeelte en dahliagedeelte deel van volgend jaar (3/8 deel).

Word in het voorjaar door de grond gefreesd en moet daar dan maar verder humificeren. In mijn optiek brengt jonge compost veel  leven in de bodem itt oude  compost. Maar ik geef al vast toe dat mijn compost zeker niet aan de definitie voldoet.

Ik heb gelukkig geen last van knolvoet in de kruisbloemigen, zou ik dat wel hebben dan zou ik de wortelresten van deze planten niet op de hoop gooien.        

Link to comment
Share on other sites

7 uren geleden, Vinky zei:

en dat maakt me nieuwsgierig naar de grondsoort waarop de kolen van weknow staan.

Blad van koolplanten gaat wel naar de compost.

 

Ik heb inderdaad nog nooit last gehad van knolvoet. Mijn grond is jonge Zeeuwse klei met een vrij hoge PH (7.0 a 7.5). Voedzaam, zwaar en daarmee ideaal voor grote sluitkolen. En inderdaad zou ik wel een hele domme tuinier zijn om hierop zo te tuinieren dat er knolvoet in de bodem zou kunnen ontwikkelen.

 

Zijn koolresten van met knolvoet aangetaste planten ook mee veilig te composteren? De aantasting wordt doorgegevenvia de grond waarin sporen lang en soms wordt wel gedacht altijdaanwezig blijven. Op natte bodem, bij lage PH en temperaturen ruim boven 15 graden kan de aantatsing weer optreden. Als je knolvoet hebt, zal de infectie niet vanuit compost komen dan lijkt me. Is je tuin zonder knolvoet dan moet je oppassen om deze niet te krijgen...geen omstandigheden en zeer ruime vruchtwisseling en oppassen met nateelten en groenbemesting met kruisbloemige planten (zijn er heel veel in een moestuin!). Of knolvoet in stronken en wortels die zijn aangetast ook in compost overleeft, zelfs als deze worden fijngemaakt omdat het anders jaren kan duren voordat ze verteerd zijn.....? Dat durf ik niet te zeggen. Geen ervaring mee en ik kan er ook geen informatie over vinden. Maar mij lijkt dat het niet in de eerste plaats de compost is om je dan zorgen over te maken. Maar inderdaad...als mijn tuin schoon was van knolvoet, dan zou ik voorzichtig zijn met het gebruik van compost en grond en plantenresten die wel uit een besmette tuin komen. Overigens zijn er voor liefhebbers wat mogelijkheden om knolvoet in een besmette tuin plaatselijk te voorkomen...de bodem is voor de groei van grote kolen niet ideaal....maar in ingegraven potten zou je toch onaangetaste planten moeten kunnen kweken. 

 

Overigens behoren koolsoorten ook precies tot de soorten die met de wortelschimmels uit o.a. compost geen samenwerking kunnen aangaan. Daar kan een voedzamere organische bemesting ook meer nut hebben dan compost dat er wat minder bijdraagt dan bij andere groenten.

 

 

 

Edited by weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

linkje

koolstronk gaat niet op de hoop want wij hebben wel knolvoet op ons complex; er zijn er die kool telen in emmers noordhollandse klei; fulviatomaat ook niet, we hebben al 2 jaar ellende dus dit jaar geen tomaat in die kas

linkje

ik denk: heet (graadje of 40) gaat sneller maar ook vollediger, dus de buitenkant doet beter mee;

Link to comment
Share on other sites

19 uren geleden, weknow zei:

Overigens behoren koolsoorten ook precies tot de soorten die met de wortelschimmels uit o.a. compost geen samenwerking kunnen aangaan. Daar kan een voedzamere organische bemesting ook meer nut hebben dan compost dat er wat minder bijdraagt dan bij andere groenten.

 

 

Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik dit wat preciseer: De bodemschimmels waar jij het over hebt zijn mycorrhiza. Deze gaan met veel planten een symbiotische relatie aan en ruilen voedingsstoffen tegen energie. Deze komen nooit voor in compost omdat ze een levende wortel als energieleverancier nodig hebben. Het is waar dat kolen deze samenwerking met mycorrhiza niet kunnen maken.

 

Waar kolen wel baat hebben is als er saprophytische schimmels aanwezig zijn in het wortelsysteem. Saprophytische schimmels zijn ook bodemschimmels en voeden zich met organisch materiaal en worteluitscheidingen van de plant. Zij kunnen prima in compost groeien - al is het best lastig om ze in bodem en compost goed te vestigen - tot je ze eenmaal hebt, dan wordt het makkelijker.

 

Als er veel van deze goedaardige schimmels in het wortelsysteem van de plant groeien dan kan je eigenlijk geen explosie van knolvoet meer krijgen (waar ik sta, kan jij niet staan-principe). Dus organisch materiaal (o.a. compost) en een goede populatie aan goedaardige schimmels beschermt je tegen knolvoet uitbraken.

  • Like 1

Groetjes, Birgit (Bodemvoedselwebadviseur in opleiding) Meer weten over het bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link to comment
Share on other sites

Dan moet je eerst zorgen dat je schimmels in je compost hebt. Dus maak je compost met een aandeel oude houtsnippers en houd doorgaand op 50% vochtigheid. Ik hoorde onlangs ook iemand die zeewier gebruikte in de compost (wel eerst zout uitspoelen). Ik weet daar zelf niets van omdat ik hier in het binnenland geen toegang tot zeewier heb. Soms kan je schimmels nog extra voeren en dus sterker vermenigvuldigen. Daarvoor is het handig om te experimenteren wat jouw schimmels graag lusten. En hoe weet je dat? Eigenlijk kan je alleen iets te weten komen als je met de microscoop kijkt. (Reclame: Ik geef hier cursus in)

Groetjes, Birgit (Bodemvoedselwebadviseur in opleiding) Meer weten over het bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link to comment
Share on other sites

6 uren geleden, Kruidje zei:

En hoe weet je dat?

Dit is wat ik vroeger en later over die saprophyte schimmels weet. (het gaat om schimmels die leven van sterk koolstofrijk organisch materiaal dat aan het vergaan is). Je kunt inderdaad niet zeker weten of je ze hebt als je geen geoefend bioloog of zo bent die dit gericht kan onderzoeken.  Maar je kunt wel de kansen op dat je de schimmels krijgt (sporen zijn er sowieso wel, maar het gaat erom dat je een milieu hebt waarin die schimmels het zo goed hebebn dat ze zich echt graag vestigen en blijven) heel groot maken.

 

Hoe? Door het maken van zogenaamde schimmeldominante compost (gangbare compost en zeker die langere tijd behoorlijk warm is geweest zal bacterie-dominant worden....dat komt doordat er relatief veel stikstofrijk spul in zit waaraan bacterieen zich snel te goed doen en dat sneller verteert met veel warmte...alleen schimmels kunnen de veel hardnekkiger verbindingen in hout e.d. omzetten, hetgeen ook veel langer duurt. Schimmels doen het vooral goed bij wat lagere temperaturen en zullen bij serieuze warmte snel verdwijnen of minstens inactief worden...precies dus ook een van de redenen waarom koude compostering te prefereren is!).

 

Het verwerken van een groot deel ....50 a 75% in massa minimaal (dus niet zozeer in volume...`bruin" is veel lichter dan "groen")  zeer "bruin" materiaal in je compost is dan nodig....en daarvoor is houthaksel inderdaad ideaal. Dat het gunstiger zou zijn als dat al wat ouder en vrij vochtig (en dus al half-verterend) zou zijn is nieuw voor mij, Kruidje....ben op het eerste gezicht geneigd om te denken dat dat zeker niet verkeerd is, maar ook geen harde voorwaarde......maar het zal inderdaad zo zijn dat pas na een zekere inwerking en een eerste vergaan van bruine organische stof dit soort schimmels een voedingsbodem hebben. Overigens zijn die sapro-schimmels zeker niet alleen nuttig voor kool (voor mij was dat verband onbekend Kruidje...ik ben benieuwd wat je bronnen zijn voor deze kennis...nieuwe vertaling van Siepman wellicht? Kan ik het ook beter bestuderen.)  in de moestuin. Ook bijvoorbeeld fruit of vruchtgroenten en wortel/knolgewassenzullen het zeker niet minder goed doen...mulchen met deze compost en een vochtige bodembedekking van gevallen blad en verterend hout (haksel of zo) is ideaal om het schimmel een aangenaam en langdurig verblijf te geven. 

Edited by weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de opleiding tot Soil Food Web consultant gevolgd bij Elaine Ingham.

Saprophytische schimmels heb je inderdaad niet alleen bij kolen nodig maar ook bij alle andere planten. Sterker nog - de meeste planten willen een groter aandeel schimmels dan de kolen.  Het verschil is dat de andere planten ook graag een verbinding met de mycorrhiza aan willen gaan, naast de samenwerking met de saprophytische schimmels.

 

De reden voor oud houthaksel is dat zich daar al meer schimmels hebben kunnen ontwikkelen. Het is zeker geen vereiste omdat je ook kan wachten tot dat de schimmels zich in je compost ontwikkelen. Belangrijk is dat de sporen van schimmels aanwezig zijn op je bruine materiaal - en hoe groter de diversiteit van de uitgangsmaterialen is hoe groter de kans op diversiteit van organismen in je compost is.

 

Om schimmels te kunnen herkennen met de microscoop hoef je geen bioloog te zijn. Om ze van naam te kunnen voorzien - dat is andere koek. En dat vind ik ook minder belangrijk. Ik wil weten hoe veel schimmels in mijn compost zitten en of ze uiteindelijk ook in de grond terecht komen om mijn planten te helpen.

  • Like 1

Groetjes, Birgit (Bodemvoedselwebadviseur in opleiding) Meer weten over het bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link to comment
Share on other sites

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
6 minuten geleden, Kruidje zei:

Om schimmels te kunnen herkennen met de microscoop hoef je geen bioloog te zijn. Om ze van naam te kunnen voorzien - dat is andere koek. En dat vind ik ook minder belangrijk. Ik wil weten hoe veel schimmels in mijn compost zitten en of ze uiteindelijk ook in de grond terecht komen om mijn planten te helpen.

 

Dank je wel voor de uitleg. 

 

Ik weet dat we dreigen om erg off-topic te gaan...mocht er een vervolg komen dan beter een apart nieuw draadje over schimmels en bodem. Dan wordt het ook makkelijker vindbaar voor andere geinteresseerden dan in een topic over compost maken dat steeds meer over kool ging gaan. 😋

 

Maar ik heb een vraag: Heb je toevallig een microscoop die ook foto's kan maken? Ik zou best wel eens wat voorbeelden uit je praktijk willen zien van soorten en hoeveelheden schimmels in compost of bodem. 

  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Ik ga proberen om er eens een apart topic van te maken en dan wat foto's neer te zetten. Ik ben er op het moment alleen niet in de gelegenheid voor.

 

Maar kijk misschien op mijn facebookpagina (titelplaatje). Daar staan mooie schimmels op (ik meen dat dit sample 300 um/gr schimmels had). https://www.facebook.com/RijkeBodem

 

Misschien kan een moderator de laatste paar stukjes al vast moven naar een apart draadje?

 

Edited by Kruidje
toevoeging
  • Like 1

Groetjes, Birgit (Bodemvoedselwebadviseur in opleiding) Meer weten over het bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link to comment
Share on other sites

Op één plant na die bijzonder giftig is voor paarden en waarvan de zaden overleven in 'koude' compost (vraag me nu even de naam niet van die plant, t'is vrouwlief dat daarover de baas is), vliegt hier alles op de composthoop dat van 'biologische' oorsprong is. Dus ook alle etensresten inclusief vet en saus. Bloemen, kolen, zieke tomatenplanten, snoeisel, gewoon alles gaat er op. We schenken ook zeer weinig aandacht aan de verhoudingen zoals stikstof/koolstof omdat het spul dat er op vliegt zo al zeer divers is.

 

Alles wat afgescheiden moet blijven van katten en honden, omdat ze het wel eens ongepast lekker zouden kunnen vinden, gaat in een uit palettenhout vervaardigde afgesloten bak. De rest gewoon op een hoop. En zoals bij Jorieke staan hier nu 3 hopen. Dat helpt enorm bij het omkeren. Het spul gaat na een maand of 2 naar de 2de bak en dat weer een paar maanden later naar de derde en daar blijft het dan nog liggen tot het volgende seizoen.

 

Er is toch iets dat sinds een paar weken niet meer in de composthoop mag en dat zijn afgekookte beenderen (kippenboutjes bvb). De reden daarachter is dat onze hond met een paar knaagdieren, wellicht in ruil voor bescherming, heeft afgesproken dat ze hem die beenderen moeten aanleveren. Zoals jullie wellicht weten kunnen gekookte beenderen zeer scherp en puntig afbreken wanneer het hondje er zit op te kauwen. Zo'n scherpe punt in de maag is redelijk dodelijk. Zonder deze reden zouden al die beenderen dus gewoon mee op de composthoop gaan want het verdwijnt ook gewoon.

Link to comment
Share on other sites

 

18 uren geleden, Swa zei:

want het verdwijnt ook gewoon.

 

Ik snap je verhaal. Dit is echter dan geen composthoop in mijn ogen, maar een soort afbreekhoop van organische materialen. Een manier om vanje afval af te komen en het hoeft niet eens echt schadelijk te zijn voor het milieu zolang je maar zorgt dat er geen gif bijkomt, het geregeld wordt omgezet (zuurstof voorkomt rottingsprocessen die wel giftige reslutaten kunnen geven voor een groot deel)  en de inhoud niet weg kan lekken naar oppervlaktewater en grondwater. Weet je dat tot ergens begin 19e eeuw dit bij veel plaatse aan huis of in dorpen ook zo ging. Voordat het enorme bergen waren waarin de grootste troep ook terecht kwam en alles door iedereen samen gedumpt werd op grote vuilnis en gifbelten...? En omdat er nog veel meer ruimte was en veel minder intensief gebruik van de grond was dit geen probleem, zelfs ecologisch niet...de natuur verwerkte dat afwel wel en de evnetuele minder gunstige bijeffecten van de processen gaven geen echte problemen.  Maar dat dit compost is, lijkt me een groot misverstand. Er zullen ongetwijfeld stoffen in zitten en vrijkomen die ook voeding voor planten zijn als je het zo doet. Maar compost is geen toevallig afbraakproduct, wel een omzettingsproduct waarin je gericht bouwt aan langdurige verbindingen die voedend zijn voor het gunstige bodemleven en in samenwerking met de planten bodemgezondheid verbeteren. Door de stabiel opgebouwde stoffen komt voeding zeer geleidelijk voor de planten vrij en doordat (o.a.) stikstof en koolstof en langdurig in gebonden zijn aan elkaar komen die niet als ammoniak oid en CO2 in het milieu terecht. Wat CO2 en wat ammoniak zou geen punt zijn....enorme grote concentraties zorgen wel voor immense problemen.  Doordat Nederland steeds drukker bevolkt is , er enorm veel verbruikt wordt van allerlei grondstoffen,   en mensen in grote concentraties wonen is deze natuurlijke afbraak vanallerlei afval echter niet houdbaar op grote schaal...het gebeurt te langzaam, betekent dat er dicht bij bewoning bij veel mensen die kort op elkaar wonen afval met risico's is, overal verspreid in een heel beperkte ruimte met vele functies die het inneemt,  temeer omdat het nogal wat discipline vraagt, waarvoor niet iedereen de kennis en het verantwoordelijkheidgevoel heeft om dit ook nog gifvrij, verantwoord te doen. Als er in een klein land met vele miljoenen mensen heel veel dit zouden gaan doen, zou het nog veel grotere problemen geven dan we nu al hebben. In het huidige afvalbeleid zijn we voor zoveel mensen gelukkig al wat verder maar gezien de problemen ook in vele opzicht nog lang niet ver genoeg.  (Op de hoeveelheid afval, soorten afval en de verwerking ervan kun je overigens heel veel kritiek hebben!!). Zolang een enkeling die ook nog weinig afval maakt en er bewuat mee omgaat het zo oplost, en bewust gebruik maakt van het zelfopruimend vermogen van de natuur, hoeft dat geenecht probleem te zijn...maar ik zou zeker niet terug (want het is een stap terug ook!) willen naar een Nederland waar dit weer de gangbare methode is. De problemen zijn al groot genoeg! 

  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Het verdwijnt = vergaat en wordt afgebroken. Dat is best bruikbaar, maar dus echt geen compost.

 

In goede compost wordt er iets nieuws opgebouwd  Dat heette ooit humus....zeer duurzame en langzame afgebroken organische verbindingen (20 jaar en meer!)  Bodemorganische stof is nu een beter woord. Essentieel in een echt duurzaam ecologisch systeem en niet eens moeilijk te maken. Als alles wat verteert al compost mag heten en elke hoop afval een composthoop....dan noemen we vanaf nu alle kleuren ook gewoon blauw. Kun je niets meer van elkaar onderscheiden. Prima als jij geel ook blauw vindt, als een mening, maar ik kan er niet mee uit de voeten als alles...letterlijk....op een hoop wordt gegooid en dan al compost genoemd. 

 

  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Op 17-10-2021 om 09:13, RobO zei:

nu heb ik toevallig een compostbak met alleen houtsnippers en takjes, die meng ik met de andere 4 bakken

toevallig goed gedaan?

Afhankelijk van wat in de andere 4 bakken zit... Als dat ook allemaal houtig materiaal is dan gaat de compostering erg lang duren. Als je het mengt met groen materiaal (dus niet houtig - het gaat niet om groene of niet groene kleur) dan maak je wel kans op goede compost.

Je kan ook de houtsnipper+takjes hoop een hele tijd laten liggen en daar hopelijk schimmels in kweken voordat je het uiteindelijk composteert.

Groetjes, Birgit (Bodemvoedselwebadviseur in opleiding) Meer weten over het bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link to comment
Share on other sites

Op 18-10-2021 om 19:29, Kruidje zei:

Afhankelijk van wat in de andere 4 bakken zit... Als dat ook allemaal houtig materiaal is dan gaat de compostering erg lang duren. Als je het mengt met groen materiaal (dus niet houtig - het gaat niet om groene of niet groene kleur) dan maak je wel kans op goede compost.

Je kan ook de houtsnipper+takjes hoop een hele tijd laten liggen en daar hopelijk schimmels in kweken voordat je het uiteindelijk composteert.

Yup, dan kom je uit bij de Biomeiler. 300 kuub is mooi, dus je moet heel veel snippers hebben, want de centrales krijgen subsidie, dus betalen flink.

 

Waar vind je in Nederland eigenlijk afval: spent mushroon blocks?

 

@RobO waar vind je eigenlijk lava rock/meel? Jongkind heeft het op zijn website, maar doet niet aan minder dan een vrachtwagen. En Puimsteen?

 

Houtsnippers kunnen ook dienen ter verluchtiging van gewone composthoop.

Edited by donaldk
Link to comment
Share on other sites

@donaldk biomeiler is als ik me goed herinner toch echt wat anders dan compost. In een biomeiler wordt het midden anaerob waardoor je maandenlang hoge temperaturen houdt. Je kan je houtsnipperhoop beter kleiner houden als je schimmels wilt kweken.

Groetjes, Birgit (Bodemvoedselwebadviseur in opleiding) Meer weten over het bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...