Jump to content

Mijn kweek op stammen

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

December 2020 en dit voorjaar hebben wij wat stammetjes 'ingezaaid' met paddenstoelen. We hebben de pluggen bij Groene Takken besteld. 

We hebben in december 2 x eik en 2 x (zwarte) els genomen voor shiitake. En een berkenstam en een berkenstobbe voor grijze oesterzwam. 

En ergens in maart hebben we nog 2x populier geënt met populierenleemhoed en fluweelpootje. 

IMG_2752.JPG

IMG_2754.JPG

IMG_2776.JPG

We hebben de stammen beschermd met een hokje van gaas, aangezien we 'last' hebben van vogels die zo'n stam compleet slopen omdat ze op zoek zijn naar beestjes.

(foto's van een eikenstam die ik kant en klaar had gekocht van Sjoerd's Shiitake op een marktje hier in de buurt. Daar hebben we meerdere keren van kunnen plukken :thumbup: en ook nu komen er nog een paar shiitake op te groeien. Maar de stam is redelijk 'op' en gesloopt.)

IMG_2745.JPG

IMG_2748.JPG

Nu dus dit ter bescherming:

IMG_1584.jpg

Ook hebben we kopertape rondom de onderkant van de stammen geplakt, tegen de slakken die graag zwammen eten. 

En 5 dagen geleden zag ik ineens dit op het stammetje waar fluweelpootjes op moeten komen:

IMG_4722.JPG

En nu 5 dagen verder zijn ze al iets groter. Maar nog steeds erg klein hoor :)

IMG_4732.JPG

En ook op de berkenstam komen zwammen tevoorschijn:  (foto's zijn door bewolking en het donkere bosje waar ze staan wat minder scherp)

IMG_4729.JPG

IMG_4731.JPG

• Like 6

Wat mooi om te zien, hier durf ik me nog niet aan te wagen. Denk maar een beginnetje met champions maken, om mijn "angst" te overwinnen.

Wintertijd is de tijd nemen voor de planning en voorbereiding voor het nieuwe seizoen ...

Heel benieuwd hoe het met de shiitake zal gaan. Hier hebben we ook een paar stammetjes met shiitake geënt. Volgens mij was het op walnoot stammetjes (kon niet aan eik of berk komen). Heb er niet meer naar omgekeken sinds we dit hadden gedaan (maart van dit jaar). Had begrepen dat pas na 18 maanden de eerste vruchten kunnen komen. Overigens ook bij Groene Takken besteld.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image