Jump to content

Tips & Tricks

Mellie
 Share

Recommended Posts

Het leek me handig om een verzamelplek met tips en tricks uit te wisselen. Kwam door de man die op een onhandige manier de knoflook aan het persen was. Ik snijd altijd het kontje van de knoflook af en doe dit dan vervolgens met schil en al in de pers. Het schilletje blijft netjes achter. Wist hij niet.

Maar wat me over de streep hielp om er een topic voor te openen, is dit eureka nieuws!

Ik baal altijd van stickers die maar niet van mijn potten afgeweekt willen worden. Grrrr. Zo lelijk… Tig soorten heb ik al geprobeerd die dan permanent blijven zitten, om tegenwoordig dan maar de gok te nemen dat ik wel weet wat er in een pot zit. Vaak lukt dat trouwens ook wel. Maar vaak ook niet.

Zie hier de tip of tips! Jaaa!

Knip (of print) uit normaal papier een etiket en ‘lijm’ dit op je pot met wat melk. Werkt als een tierelier! Is je potje klaar om gerecycled te worden, gewoon even afwassen en voila. Etiket glijdt er zo van af. Ideaal.

Ben er zo blij mee dat ik dat ik deze tip jullie niet wil onthouden. En er zullen vast meer briljante oplossingen zijn om x of y te doen. Al dan niet moes gerelateerd.

88c1598b87fca5b742b7ade14b7d974f.jpg

12ee130c14c165708eb682c1d7d37e5c.jpg

• Like 7

Je hebt ook witte markeerstiften die goed afwasbaar zijn, die zijn nog makkelijker voor op de potjes. Maar met melk plakken werkt ook goed, is een goede tip in iederg geval. Ik zit op Facebook op in een weckgroep, daar komen ook regelmatig handige tips voorbij. Helaas vergeet ik de meeste, dus kan nu niks handigs bedenken.

Dat met de knoflook doe ik ook 🙂 Als de schil er toch af moet, plet ik de teen met een zwaar mes, dan komt de schil makkelijk los.

De enige tip die ik heb, is een gaatje boren door je zakmes en een koordje erdoor halen. Ik weet niet waarom ik het precies zo handig vind, misschien alleen omdat ik hem makkelijk uit mijn zak vis. Ik zal een fotootje plaatsen als ik weer op de tuin ben.

Ow ja. Ergens op dit forum staat de tip van labels beschrijven en dan met blanke nagellak eroverheen zodat het goed blijft zitten. Ik heb nl alleen maar ruzie met stiften die zouden moeten blijven zitten en dat weigeren te doen…

Ook een handige tip is om plastic bakjes te verknippen en zelf labels te maken ipv te kopen.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Oh ik bedenk me nog iets!
Ik zaai altijd veel sla. Een groot gedeelte laat ik bij elkaar staan. Dat schiet veel minder snel door en als ik weer ene plekje heb leeggegeten, komt daar een plantje wat ik uit de familie lostrek.

Prei zet ik ook zo bij elkaar in de schaduw zo heb ik al 3 jaar dezelfde zaailingen die ik steeds bij plek uitplant.

Ow en dan bedenk ik me nog een tip die ik heel vaak toepas.
Tomatendieven kun je heel goed herplanten. Dus na het dieven niet weggooien, maar in de grond ermee. Veel water geven en ik heb een slagingspercentage van 99%. Gebeurt dus maar zeer zelden dat ze niet aanslaan. Ik heb wel eens dieven verplant waar al tomatenbeginsels aanhingen. Heel handig als je toch te weinig tomaten blijkt te hebben!

• Like 1

Voor als je weinig ruimte heb. Zaai slechts een paar sla plantjes. Wij hebben aan 6 plantjes genoeg om aan onze salade behoefte te voldoen. Hoe? nou door niet een hele plant af te snijden maar van iedere plant slechts een deel en die gewoon door te laten groeien.

• Like 2

Groetjes,

Bram

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Alwaar ik ook deze clipjes tegenkwam:

https://nl.aliexpress.com/item/4001066404186.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.517c37f38RguqH&algo_pvid=7f5780b6-6dd1-48a5-8852-d4e5b1850fa5&algo_exp_id=7f5780b6-6dd1-48a5-8852-d4e5b1850fa5-0&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"10000014003946881"}

Lijken ook wel handig.

De tactiek van de tomatenplant om een touw leiden/draaien zorgt bij mij vaak voor toch beschadigingen aan die steel waardoor er schimmels op komen (en phyto).

En als we toch bezig zijn...

Voor als je tomaten echt te zwaar worden voor de plant, een hangertje.

https://nl.aliexpress.com/item/1005003499618779.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.517c37f38RguqH&algo_pvid=7f5780b6-6dd1-48a5-8852-d4e5b1850fa5&aem_p4p_detail=20211218051000636488938308300043427032&algo_exp_id=7f5780b6-6dd1-48a5-8852-d4e5b1850fa5-9&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000026070535011"}

Edited by Erny

• 3 weeks later...

Als je een mooie goudgele bouillon wilt: een ongeschilde ui in de pan erbij doen. Wordt een prachtige gele kleur en geeft natuurlijk ook smaak. Na het koken verwijderen. Je ziet hier wat van de kleur. In het echt is die nog beter, maar dat krijg ik niet goed op de foto.

4c7f553081198bbcb96bbfec00c5a6f3.jpg

• Like 2