Jump to content

Aardappels 2022

Jeanne heijmans
 Share

Recommended Posts

Posted (edited)

Ik geloof niet dat mieren aan je aardappelplant knabbelen.

Wel kunnen ze luizen op je planen zetten en die melken ze doen dat voor het zoete kleefspul dat ook weleens uit bomen met luis komt in het voorjaar.

Onder de grond kunnen ook luizen zitten.

Dat is de zogenaamde wortelluis waar ook mieren kolonies van kunnen leven.

De mieren willen deze luizen ook overbrengen naar andere planten.

Lieveheersbeestjes kunnen je hier niet helpen maar wel kan je de luizen bestrijden door je tuin op te ruimen en regelmatig te schoffelen.

De mieren bouwen namelijk graag een nest onder tegels planken of andere schuilplaatsen. Met minder mierennesten ook veel minder last van luis op je moestuin.

Zo pak ik het aan, maar wat verlies incalculeren hoort natuurlijk ook bij een biologische moestuin.

Je kan nu nog prima wat extra aardappels poten ter compensatie.

Wortelluis | MijnTuin.org

20210607_171330.thumb.jpg.0d53e4758ec994326ef29982b18d8521.jpg

Update aardappels:

Bij mij staat van de ruim 300 poters nu ongeveer de helft boven, dat was ook zo gepland rond IJsheiligen.

Vandaag heb ik de vroeg gezette Anais water gegeven, deel voorde tweede keer, want die moeten nu aardappeltjes gaan maken en het is hier erg droog.

Edited by Patrijs

dankjewel, dus toch die luizen, en die verzakken de aardappel. maar het leek bij mij wel echt weg gevreten. 

Het zijn inderdaad die witte luizen. Ik zal zo eens even kijken want ik heb een nieuwe bak gemaakt, naast de stoep.

Voor het eerste vroege aardappeltjes gezet in de serre.... die staan al geruime tijd boven en hebben ook al bloemetjes. En ik kon niet meer wachten.... ik ben gaan kijken wat er onder de grond zat..... overal patat ! Wat zijn die baby'tjes toch mooi..... dit weekend haal ik er een paar boven.... mmmm... lekker...

• Like 3

Nog even terugkomend op mijn vorige post over de afstervende plantjes. Ik heb toch het vermoeden dat het de mieren zijn die aan de aardappel eten. Ik heb inmiddels vijf planten de grond uit gehaald en ik zie niets anders dan mieren. Ze eten aan de aardappel en aan de stengels. 

Op internet kan ik er niets over vinden. maar ik lees bij de wortelluis ook niet dat deze de aardappelplant opeten. 

Hebben jullie nog andere ideeën?

Ik overweeg nu om alles weg te halen en er iets anders neer te zetten. Bijvoorbeeld kolen.... Zouden die het wel overleven.

En welk aardappelras zou ik in deze tijd nu nog het beste kunnen poten?

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Mieren eten wel planten, maar bij mijn weten gebeurt dat maar zeer zelden. Ik heb het zelf een keer gezien. Mieren die bladeren aan het opeten waren, volgens mij van een dahlia.
Niet een stuk blad eruit knippen en meenemen (wat je in tropische landen wel eens ziet van mieren die een mierennest in een boom maken), maar echt van het blad snoepen.
Het is al enkele jaren geleden, ik zal later kijken of ik er een foto van kan vinden.

Misschien vanwege de droogte...

Vorig jaar had ik pompoen in dit vak, er is me toen niets opgevallen. Ik heb toch maar mierengif gestrooid bij alle uitgangen want anders houd ik niets over... 

Ik had al gekeken naar pootaardappelen maar die zijn grotendeels uitverkocht en ik ben er dan eigenlijk al te laat mee. Dan maar redden wat er te redden valt. Maar even kijken hoe ik dit in de toekomst oplos.

Wat een naar verhaal… ik geloof best dat mieren aan je planten knagen. Ik heb ook veel overlast van mieren, maar niet bij de aardappels gelukkig. Hopelijk krijg je nog een mooie oogst en een gewone aardappel kan ook prima in de grond bij gebrek aan pootaardappelen.
Succes nog!

28 minuten geleden, Jeanne heijmans zei:

aardappels nooit begieten

Liever niet, en geen slootwater i.v.m. ziekte.

Maar nu is het hier droog erg droog. Dus goed gieten en laten drogen in de wind.

Doe ik dat niet dan zou mijn wek voor niet geweest zijn.

Uit mijn Blog van vandaag:

20220517_183217.thumb.jpg.f66b814a21a5cd071678cd80e622a679.jpg

• Like 1

Patrijs, doe jij ook nog aanaarden of niet? 

Ik in de klei heb ze nu ong 10cm diep gepoot, heeft het zin om ze aan te aarden of niet? 

Heb overigens nog niet echt een droogte probleem wel de eerste handen colorado kevers verzopen.

Onkruidmanager 1.0

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Mijn plantjes zijn nog een stuk kleiner, maar heb ze ook niet voorgepoot (heet dat zo?) 

Wanneer ga je ze aanaarden? Ergens las ik als ze een bepaalde hoogte hebben? Maar ik heb er een aantal die wel lengte hebben, maar nog niet veel blad. Dus dan wil ik het niet doen. 

Overigens heb ik heel veel rode mieren bij mijn aardappelen. Maar ze lijken er geen last van te hebben. Ik heb alleen last van die stomme ratten (alleen nu zijn niet meer de aardappelen de dupe maar mijn maïs) 

Posted (edited)
7 uren geleden, RobN zei:

wel de eerste handen colorado kevers verzopen

Hier kapot getrapt.

Ik zat het rijtje opkomende worteltjes van de zieke buurman schoon te maken en zag ineens een coloradokever langs schuiven. Tussen de mini-mini worteltjes! En dacht: Aardappelcontrole!

35 kevers weggevangen. Bij buurman en bij mij. Ze hebben een duidelijke voorkeur voor het aardappelras Mozart van de buurman. Viel me vorig jaar ook al op. En dit jaar lijken ze veel eerder actief dan in andere jaren. Te weinig kevers kapot gevroren in de milde winter die we hadden?

Leuk om te weten: kennen of hebben jullie ook aardappelrassen waar coloradokevers bij voorkeur in huizen? En andere dan weer niet?

Edited by Vinky
  • Like 2

Leuk dat dat je opvalt, voorkeur voor een soort.

Hier zitten ze gelukkig niet en de grond hier is te armzalig om veel aardappels te telen, dus ik hoop dat dat zo blijft.

Overigens heb ik wel gehoord dat insecten over het algemeen minder last hebben van koude en dus droogte in de winter dan een natte vochtige koele winter met meer schimmels en rottigheid.

• Like 1

Wij hadden vorig jaar veel coloradokevers van de buurvelden. Ze komen nu dus al uit? Want dan moet ik mijn net gaan spannen. Ik heb dit veldje nog niet eerder gebruikt, dus hoop dat ik ze eruit kan houden. (het is s.w.s. mijn 1e keer aardappelen.

Er waren vorig jaar zo vies veel.... miljoenen die uit het veld kwamen.

15 uren geleden, Patrijs zei:

Ik heb ze dit jaar niet aangeaard, want geen nachtvorst.

Ook staan ze bij mij dan droger en regen is er ook niet geweest dus ze hoeven ook niet snel op te drogen.

Ok ik twijfel ook of ik moet gaan aanaarden. Ik deed het altijd wel, maar wat je zegt, nachtvorst komt voorlopig nog ff niet neem ik aan. 

is he niet zo dat ze door aanaarden wat meer uitlopers kunnen aanmaken?

Onkruidmanager 1.0

Posted (edited)

Zo is het ook, dat aanaarden meer aardappelen betekent, en geen groene aardappelen. Je blijft het aanaarden herhalen naarmate de plant groeit.

Ook bij vorst kun je zo de jonge scheuten beschermen met aanaarden, maar dat is alleen vroeg in het seizoen.

Edited by fre3ke

Het planten op ruggen wordt in de beroepsteelt om een paar redenen gedaan.

Het oogst makkelijk, zeker bij natte grond. De oogstmachine schudt de aardappels zo uit de ruggen.

Het droogt beter bij regenachtig weer. Phytophtora kan zich ontwikkelen als het loof langer dan acht uur nat blijft.

Is het blad toch besmet dan spoelen de sporen van de ruggen af en zo spaar je de aardappels.

Tegenwoordig wordt er ook gewerkt met lage drempels tussen de ruggen om regenwater op het veld te houden.

Dit kan 4-9 procent meer opbrengst geven.

Let op in de beroepsteelt worden brede ruggen tijdens het poten gemaakt, dit is weer wat anders dan het aanaarden bij de amateur.

Aardappelenpoten1002_BOAkkerbouw.thumb.jpg.ba76747cdf142e26c098129bd809211c.jpg

Ik zit op zandgrond en heb de aardappels 10-15 cm diep gepoot zodat de plant dichter bij het grondwater zit.

Oogsten is geen probleem met de spitvork op zand.

Ik hoef geen paar procent meeropbrengst, liever schoffel ik het veldje een paar keer voor het gewas dichtgroeit, en dat gaat beter bij vlakke grond.

Door meer resistente soorten te kiezen voor de midden en late aardappels probeer ik ziekte te voorkomen.

Ook zet ik planten niet te dicht opeen en geef ik slechts matig compost zodat het loof niet te groot groeit en lastig opdroogt.

De primeur zet ik deels onder plastic om ze te vervroegen en ik dek die af bij nachtvorst. 

De rest van de primeur zet ik later en die heeft wel kans op nachtvorst schade, aanaarden voorkomt dat en dat doe ik bij kans op vorst aan de grond.

Dit doe je als de planten ongeveer 10 cm boven staan en kan je dan nog een keer herhalen als ze weer 10 cm boven staan.

Dit jaar was er geen vorst aan de grond twee jaar terug wel zelfs in de tweede helft van mei.

Vorstschade 2020 :

20200515_122203.thumb.jpg.43e5d14a89abcbb2e71b3e05c07ca093.jpg

De latere aardappels zet ik later zodat schade bijna uitgesloten wordt, bij mij komen de laatste aardappels nu boven.

Je kan toch niet alles in een paar weken opeten en door het tunneltje hoop ik over twee weken de eerste 24 planten te kunnen oogsten.

De ruggen van aangeaarde aardappels zijn veel kleiner als die in de professionele teelt.

Er zijn hier moestuinders die wel kleine ruggetjes maken maar ook dan heb je kans op groene aardappels omdat er knollen in het licht komen.

Mijn buurman vind ruggetjes fijn om tussen te gieten met de gieter, en ik moet toegeven dat hij minder last van onkruid heeft omdat hij geen zelfgemaakte compost met plantenzaad er in  gebruikt.

Aanaarden tegen vorstschade 2020:

616461932_20200514_142119(2).thumb.jpg.50432af9ad2fe72e84f8e7d95eb62c59.jpg

Met een hak ga ik langs de planten om ze te bedekken.

Bedenk wel dat aardappels voor 80% uit water bestaan, dus er is vocht nodig als de plant jonge knollen gaat maken.

Slootwater kan besmet zijn met bruinrot: 

Symptomen | Plantenziekten en plagen | NVWA

Zo heeft iedereen weer zijn methode en blijft het leuk om bij de buren te gluren.

• Like 1

Ik heb mijn 1e aardappelpoging gelijk exprimenteel gedaan. Ik ben me in aan het lezen op no-dig en heb de aardappelen wel onder maaiveldniveau gestopt, maar afgedekt met oud stro. Het is ook een oud grasveld en geen omgeploegd akkertje (om het zo maar te noemen) 

Ik weet dat dit dus risico's met zich meeneemt (om te experimenteren en geen ervaring te hebben met aardappels) Maar het is niet alsof ik ervan moet leven. 😅 

Mijn ondergrond is klei-leem, dus uit zichzelf heel hard. Tot nu toe doen de plantjes het goed. Ik heb verschillende soorten (een mix van rassen) dus ze groeien in verschillende snelheden. 

Mijn grootste angst is nog steeds dat de ratten ze op peuzelen (Maar na de 1e verliezen (wel 10% van mijn totale plantjes) is het rustig gebleven) en dat de coloradokever-plaag ze opeten... Voor die laatste ga ik dus een net eroverheen spannen en zo kierdicht mogelijk. 

Verder laat ik me verassen. Ik wil het gaan aanaarden met oud stro trouwens. Als ik iets genoeg heb is het dat wel.