Jump to content

Aardappels 2022

Jeanne heijmans
 Share

Recommended Posts

Posted (edited)

De eerste zak met aardappels uit nieuwsgierigheid omgekeerd. 29 februari geplant. Te vroeg geoogst, zoals ik kon verwachten. Ik word er toch wel blij van. 

B6670F7C-40BE-40B7-9F89-B3898D3BA076.thumb.jpeg.4efc189ea32eedcd0ef69e1218448db0.jpeg

Edited by mdubbelm
  • Like 12

Op 18-5-2022 om 20:57, Vinky zei:

Leuk om te weten: kennen of hebben jullie ook aardappelrassen waar coloradokevers bij voorkeur in huizen? En andere dan weer niet?

Ja,vorig jaar zaten mijn Texlas helemaal onder en de melodie die ernaast stond beduidend minder.

Daarnaast weer frieslandwrs en die waren echt weer beduidend minder dan bij de melodie.

Dus texla is een gewild ras bij de coloradokevers 

In 2020 zaten we met een plaag aan coloradokevers en werd het een dagelijkse taak om er op te jagen. Vorig jaar ontdekte ik dan de Solanum sisymbriifolium (Litchi-tomaat) en heb er toen een paar gezet omdat, zo wordt gezegd, de coloradokevers er een voorkeur aan hebben en dan eerder daarop neerstrijken dan op de aardappel of gewone tomaten.

In hoeverre het werkt weet ik nog niet want vorig jaar is er maar een coloradokevertje of 5 gezien geweest en die zaten niet op de litchi.

Het vorig jaar geoogst fruit (amper een drietal) gaf zaadjes welk ik eind februari gezaaid heb en daarvan staan er nu een 10-tal uitgeplant tussen de aardappelen. We zien wel of het iets doet.

Een reeks aardappelen die eind april onder de grond werd gestopt is op een enkeling na nog niet bovengekomen. Begint wel lang te duren nu. De rest staat mooi, ook diegene die gekwetst werden door een late nachtvorst een maand geleden staan er allemaal mooi bij.

• Like 1

Op 27-5-2022 om 00:14, Plotiemoos zei:

Dus texla is een gewild ras bij de coloradokevers 

Ja, dat is hier ook de indruk. Zelf heb ik al jaren Texla's en Frieslanders, en de meeste coloradokevers zitten op de texen. Dit jaar begonnen ze overigens op de friezen maar daarna liepen ze overal. Verder heb ik nu twee keer blaadjes geplukt met eitjes van de kevers en dat was bij de texen.

Handig @Swa om een lokplant te zetten. Ik heb de lokplanten bij de buren staan. Die hebben al jaren Mozart-aardappels en daar zitten echt veel meer colorado's dan op de Texla's 😁

• Like 3

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
Posted (edited)

Wat eet eigenlijk nog meer aardappelplanten?

Ik heb 6 soorten door elkaar staan (een bio oude soorten mix)  en zie dus dat een aantal planten zodanig aangevreten zijn dat er geen blad meer over is. Maar er is geen dier op te zien? Andere hebben trouwens nauwelijks vraatschade. Ook nog geen coloradokever gezien. 

Edited by RedTomato

Ik kan dat bevestigen, naaktslakken beginnen bij mij ook gerust aan aardappelplanten. En iedereen maar zeggen dat ze giftig zijn en alleen coloradokevers daar tegen kunnen 🙎‍♂️

• Like 1

Onkruidmanager 1.0

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Rond 12 februari gepoot, in een pot die ik eerst nog binnen had staan en daarna overdag buiten en 's nachts binnen. En sinds begin mei de hele tijd buiten en dan een op-de-kop bloempot of emmer als bescherming als het zou gaan vriezen. 

800 gram Annabelle, dit is van 1 poter. Ik heb nu nog zo'n pot staan, en dan nog eentje waar 2 poters in zijn gestopt.

IMG_5918.JPG

• Like 4

Kom 22 oktober naar de Moestuinforumdag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Ik heb die andere potten ook omgekeerd want als het straks weer wat warmer en droger wordt dan wil ik geen potten met planten hebben staan. Die drogen dan veel te snel uit.

Dit waren nog 3 pootaardappels in 2 potten, en ik haalde er 2,5 kilo oogst vanaf. 3,3 kilo van 4 poters dus in totaal. En die uit de grootste pot waren hier en daar nog aardig klein, die hadden best nog even mogen groeien. Maar goed, soms hak je een knoop door he ;)

Ik had er ook wat in mijn kas, in de vollegrond, maar dat gaf toch echt een kleinere oogst. De grond is daar ook nog niet echt geweldig, en zo zijn er vast nog wat factoren. Die in die potten had ik in een laagje potgrond gepoot en daarna heb ik er steeds grove compost bovenop gedaan om aan te aarden en de pot te vullen. 

IMG_2790.jpg

• Like 3

Kom 22 oktober naar de Moestuinforumdag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Wij zijn in die strijd met woelmuizen. Het is of zij de aardappelen, of wij. Deze grote soort woelmuis heet hier niet mulot maar surmulot. Het is een supergroot beest en 5 van de 50 planten gaan t sowieso niet redden.  Ik ben altijd tegen doodstraf voor deze beesten geweest maar Lie heeft me overtuigd dat er niks anders opzit. Vandaag twee gevangen en waarschijnlijk nog zijn hele grote familie te gaan met de Topcat! 

D67F971B-1739-45B0-AF04-D6ABBCA56704.thumb.jpeg.899a09c376550d0a3d0463982c351100.jpeg

de vier potten met in iedere pot twee aardappels hebben hier natuurlijk geen last van. Daar is het probleem dat de planten zo lang worden. We hebben ze al aan paaltjes.

7E0091C9-FA03-4E96-8BA4-F2858C94E7A7.thumb.jpeg.824a2bb051bd54b2680d1c1c7b3ec056.jpeg

Edited by appelvrouw
  • Like 2

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

14 minuten geleden, appelvrouw zei:

Deze grote soort woelmuis heet hier niet mulot maar surmulot

Ik was even nieuwsgierig en heb zitten zoeken. Bij surmulot zie ik bruine rat staan.

Best kans dat ze die bij jullie verkeerd benoemen.

Zou je vangst een amfibische woelmuis of grote woelmuis kunnen zijn? 

• Like 1

Eerder de Campagnol terrestre dan want hij komt hier ook in de velden voor. Het kan best hoor die boeren hier praten elkaar allemaal na. Het is in ieder geval een groot beest met korte staart die lijkt op die op de foto bij Wikipedia campagnol terrestre 

• Like 2

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!