Jump to content

Vooraankondiging + babbeltopic over teeltwedstrijd 2022: komkommer 'sonja' voor kas- en openluchtteelt

HuubvG
 Share

Recommended Posts

Op 17-12-2021 om 01:12, Arja zei:

Wat voor constructies gebruiken jullie om de plant omhoog te leiden? Ik ken alleen de draden uit de kas, maar buiten heb ik geen dinges om de draden aan op te hangen. Iets simpels bouwen? Of kan het ook aan een stok? 

Ik heb van onze tuinverbouwing wat halve stukken gaasmat over gehouden en daar dit jaar de snackkomkommer tegenaan gezet, ging prima. Paar sokken 2m+ een halve meter de grond in slaan en provisorisch een paar draden er tussen is al genoeg. Over de grond laten kruipen kan overigens ook gewoon, maar dan wel onder de vruchten een steen of iets anders stevigs leggen.

Nurture your plants, love your soil, work with nature, respect whatever it gives you.

Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/

Misschien @Arja heb je helemaal geen constructies nodig om de planten omhoog te leiden. Ik laat de planten van de buitenkomkommers Marketmore lekker over de grond slingeren en dat gaat al jaren goed. Als de Sonja lijkt op de Marketmore, zoals Huub zegt, dan zou ik me nu helemaal geen zorgen maken om een constructie. 

We moeten wachten tot maart, als Huub ons de zaden met instructie stuurt. Met instructie toch @HuubvG?

Tot mijn verbazing zie ik in mijn tuinfotoalbums van de afgelopen jaren geen enkel voorbeeld van komkommers die overvloedig aan de plant groeiden.

Wel een voorbeeld van een plant die enorm veel oogst gaf nadat de foto was genomen. 26 juli 2019

komkommer 26 juli 2019.JPG

Zaden met instructie over de constructie @Vinky?

Ik zag bij een vroegere volkstuinbuurman de teelt in en platte bak. Daarin liet hij ze hun gang gaan en zo nu en dan haalde hij een mooie dikke komkommer onder de bladeren vandaan. Wel waren die meestal aan een kant wat bleker, minder groen, en minder recht.

Ikzelf probeer ze altijd de hoogte in te leiden, dat scheelt ruimte in de breedte. Ook denk ik dat de hoogte in meer licht rondom geeft en dat je er beter bij kunt. Ze hebben van die handige krullende ranken, waarmee ze zichzelf vasthouden.

Gewoon drie bonenstokken rechtop gezet, bovenaan met een touw vastzetten, touwen langs de stokken laten hangen, helpen met klimmen, en daar vond ik nog een foto van.

ranken.jpg

Op de moestuin, dit was trouwens tijdens de teeltwedstrijd wie de dikste uien teelt.

Teeltwedstrijd 2022: komkommer!

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Die indruk heb ik ook als je ze over de grond laat groeien, iets gedrongener vruchten / vaak minder recht en bleek aan onderzijde. Ik gebruik touwen mijn schoonbroer een stuk gaas tussen 2 palen, dat lijkt ook heel goed te werken, bij een touw met je wel opletten dat het geheel niet inzakt/afglijdt onder het gewicht van de komkommers die eraan hangen.

"Gewoon drie bonenstokken rechtop gezet, bovenaan met een touw vastzetten, touwen langs de stokken laten hangen, helpen met klimmen, en daar vond ik nog een foto van."

Zo doe ik het ook met ook nog een paar extra dwarslatjes ertussen tegen het naar beneden zakken als die komkommers héél zwaar worden.

• Like 1

Yes yes! Komkommers, ik kweek ieder jaar minstens 3 planten (waaronder marketmore) ik ga dus zeker meedoen volgend seizoen (voor het eerst) allezja, 

als het kan vanuit België? :D

Kijk er alvast naar uit

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

• 3 weeks later...

mag eigenlijk ieder lid meedoen met zo'n teeltwedstrijd? Alle ik bedoel, ik ben nu de laatste weken actiever aan het worden maar ik heb NOG geen 100 berichten gepost... (ben dat wel van plan hoor want ik ben me dieper in de moestuin aan het begeven.. ) maar toch... :D

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

@Karietje, het maakt niet uit of je veel of weinig post hier, meedoen is voor iedereen met een account op het MTF.

Natuurlijk mag je je ook vanuit het buitenland opgeven.

Houd in maart het officiële wedstrijdtopic in de gaten, daar zal het allemaal in staan.

Teeltwedstrijd 2022: komkommer!