Jump to content

Etherische olie destilleren

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

In de deksel van mijn elektrische keteltje zit een spiraal waar de dampen doorheengaan. Die spiraal wordt gekoeld met een forse ventilator. De spiraal kun je wel doorspoelen met heet water (heel voorzichtig, want de ventilator mag niet nat worden), maar niet intern schoonmaken.

Hetzelfde lijkt me deels opgaan voor de waterkoeler van een alambiek. Dat gaat ook met een spiraal.

De hamvraag: blijft er -na gebruik- iets achter in de spiraal? 

Misschien kan Jorieke even uittesten of er van de laatste "stook" iets van aanslag is achtergebleven. Met een wattenstaafje of zoiets.

Ikzelf ga zeker geen etherische olie maken, ik wil geen enkele rozemarijn- of lavendelsmaak aan mijn later te maken borreltje.

• Like 1

1120183653         2022_teeltlijst (.xlsx)

• 2 months later...

Helaas lag (1 van) onze eucalyptusstruik(en) ineens op de grond, en moesten we olie destilleren.

IMG_2937.jpg

IMG_6137.JPG

IMG_6138.JPG

IMG_6139.JPG

We hebben alles zitten knippen zodat het in de ketel zou passen.

IMG_6142.JPG

IMG_6143.JPG

IMG_6145.JPG

IMG_6150.JPG

Maar helaas kwam er geen olie uit. Tijdens het knippen rook de plant ook al amper. Het zal een soort zijn waar bijna geen olie in zit? Je ziet hier: er drijft geen olie op het water (dus: je ziet niet :) )

IMG_6148.JPG

Als test hebben we ook wat takken van een andere soort geknipt en in de ketel gestopt, en daar kwam wel olie uit! 

IMG_6147.JPG

Kom 22 oktober naar de Moestuinforumdag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
  • 2 weeks later...

Ik heb nu (hopelijk...) op het juiste moment rozemarijn geoogst. Maar het is veel te warm om bij zo'n ketel te staan in de warme schuur, dus we gaan het later een keer destilleren. Ik las dat je het dan ook kunt drogen dus nu ligt het in de woonkamer. 

(blijkbaar ruikt het zo lekker dat de hond er in wil slapen?)

IMG_3013.jpg

• Like 2

• 3 weeks later...

Hm, de foto had wat scherper gekund, sorry. Maar het gaat vooral om het idee:

IMG_6352.JPG

Dat flesje olie zit dus echt niet vol hoor, ik had zo'n 4 a 5 milliliter. (ik had al een heel klein beetje olie weggegeven en ik gok dat dat een milliliter was?) Er is nog meer hydrolaat/hydrosol, maar dat heb ik weer in de kelder gezet zodat het mooi koel blijft. 

• 2 weeks later...

We hebben met deze warme dagen de ketel buiten in de schaduw gezet en zijn wat dingen gaan stoken.

IMG_6476.JPG

Ik had restjes (schillen, kontjes, bobbels, enz) gember opgespaard in de vriezer, van toen ik een doos gember heb verwerkt: 

Ik dacht dat daar nog wel wat olie uit gehaald zou kunnen worden. En dat was ook zo, maar het is wel een heeeel exclusief product geworden zeg maar:

IMG_6544.JPG

Wel aardig wat gember hydrolaat/hydrosol nu, dat is ook wel fijn. Maar ik had gehoopt op wat meer olie :lol:

2 dagen later hebben we nog sinaasappelolie en mandarijnolie gedestilleerd. Ik had (met hulp van anderen) een boel schillen gedroogd afgelopen winter. Ook daar kwam niet zoveel uit, zeker als je het vergelijkt met die 1e keer dat we sinaasappelolie destilleerden. 

IMG_6542.JPG

Sinaasappel:  (de kleuren vertekenen nogal door onze zonnewering ;) )

IMG_6556.JPG

Mandarijn, een stukje lichter van kleur:

IMG_6555.JPG

Maar goed, de opbrengst is een heel stuk beter dan bij die gemberolie. Het is maar net waar je het mee vergelijkt he. 

Voor nu is de ketel weer even opgeborgen. Ik heb nog wel rozemarijn liggen maar we hadden geen zin meer. 

• 3 weeks later...

We hebben vandaag weer wat gestookt, salie deze keer. We hebben 2 maal de kruidenkoker gevuld, maar echt veel opbrengst hadden we niet. Er past ook echt niet zoveel in dat gedeelte van de alambiek. 

Ik heb de sinaasappelolie en mandarijnolie uit de grotere flessen gehaald met een pipet, en het in kleine bruine flesjes gedaan. +/- 4 ml sinaas en +/- 11 ml mandarijn. 

• Like 1

Ok... de salie die we hadden gestookt was hele jonge salie. Enorme uitlopers van dit jaar, van jonge planten (zaailingen, stekken) ook.

IMG_6673.JPG

Daar kwam dus zo goed als geen olie uit. Daarna heb ik nog oudere bladeren van oudere struiken gepakt maar ook daar kwam zo goed als niets uit. In mijn boek staat dat je in juli of augustus moet oogsten, tijdens de bloei. En die van mij hebben wel gebloeid, maar echt wel eerder dan dat? Volgend jaar nog maar eens een poging.

Daarna nog in de weer met die rozemarijn die ik had gedroogd. Ik had een grotere oudere struik gesnoeid, en dat gedroogd. EN een heel stel lange nieuwe uitlopers van jonge planten. Ook gedroogd. (zie foto van 21 juli) 

Dat van de oudere struik, met dus ook oudere blaadjes, leverde zo goed als niets op. Maar de nieuwe jonge uitlopers van de jonge struikjes wel!

IMG_6675.JPG

IMG_6677.JPG

IMG_6679.JPG

Nu zitten er nog citroenschillen in de ketel en daar drupt alweer heerlijk geurig hydrosol/hydrolaat uit, met een mooi laagje gele olie. En dan bergen we de ketel weer even netjes op hoor. Eerst nog even alles weer schoon en vooral goed droog maken :thumbup:

4 hours ago, Jorieke123 said:

tijdens de bloei

Moet je dan niet de bloemen oogsten? Het valt me namelijk op hoe sterk de uitgebloeide takken geuren. Ik heb ze direct na de bloei geknipt omdat hij te breed was. De geur was heel sterk. De jonge blaadjes nu zijn inderdaad minder geurig. 

• Like 1