Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Een emmer appels weggewerkt in de keuken.

Toen het droog werd naar de tuin om te oogsten.

Ook nog even de lelijke bladeren van de komkommers gesneden maar ik zag het allemaal niet meer zo helder en een komkommerplant en een tomatenplant doorgesneden.....

 

Het is gelukkig toch einde seizoen, al heb ik ook nog wel kastomaten in december gehad.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk doe ik in deze periode meestal niet zoveel, behalve wat oogsten. Mijn winterrust begint vroeg. Mijn volkstuin ligt in oktober en november grotendeels in de schaduw van een paar dikke eiken. Het zijn mooie eiken met spechten, eekhoorns en klimop, dus ze mogen blijven, maar het houdt wel in dat mijn tuin een groot deel van de dag vochtig is en dat nodigt niet echt uit tot veel werkzaamheden. Het hele complex is omgeven met een dikke boswal en ligt traditioneel naast het treinspoor.

Knoflook poten enzo is geen probleem, maar gewoon opruimen is al nat werk. Als alle blad gevallen is, is het weer wat lichter en begin ik met het noodzakelijke opruimen, maar meestal laat ik alles liggen tot februari. Dan zijn de eerste zaadjes binnen al weer gekiemd!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat lekker, hou je zelf dan ook een winterslaap?

 

Hier vandaag toen het droog was hard gewerkt.

Geoogst, drie keer want er kwamen nog wat bestellingen door.

Tien kleine kruiwagens mest gereden, er lag weer een klein bultje verse stalmest.

En gepoot, ook dat gaat hier gewoon door want er moet gegeten worden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, nee, ik moet gewoon werken, geen winterslaap voor mij.

En ik doe af en toe nog wel wat op de tuin, hoor.  De tunnelkasjes moeten nog leeg , beetje schoffelen op vrijgekomen plekken. 

In het midden van het volkstuincomplex is wel het hele jaar zon, maar het hele terrein is iets komvormig met een keileemlaag eronder. In een nat voorjaar kunnen ze dan pas in april beginnen. Dan heb ik de boel al weer opgeruimd en staat het eerste spul boven de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De platte perzik verwijderd uit de kas. Ik heb dat ding vertroeteld, toegesproken, bevrucht en ook vervloekt.

Hielp niks. Stond erbij als een dwarse puber, voor wie je niks goed kunt doen.

Op mijn leeftijd ga je niet aan dode paarden trekken, resp. tijd besteden aan onwillige(n).

Dus , het ding is eruit gerukt. Als ik platte perziken wil, eet ik die wel in Griekenland.

 

Tevens de gewillige kasbloemkool Eva in de volle kasgrond gezet. Die wil wel !

Regenton leeg laten lopen in de kas. Ton schoongemaakt.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer wat onkruidjes - opgekomen tomaten- en peperzaadjes uit de compost - verplaatst van Terug naar Af. Wieden zou ik het niet noemen. De eerste heropkomst van de veldsla heb ik laten staan en ook de driekleurige viooltjes, zo klein. Die gaan helemaal niet meer bloeien en dan nu opkomen?

In de regen heb ik me geërgerd dat er wit zand in de kas ligt. Er moeten tegels op. Nu loop ik in en uit en heb ik allemaal zand in huis.

Een - wat blijkt - gaasvlieg op de fooncamera gezet.

Paddenstoeltjes bekeken en niet op de foto gezet. Ik denk dat het puntmutsjes zijn en wil ze gebruiken, maar doe het niet. :angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites



driekleurige viooltjes, zo klein. Die gaan helemaal niet meer bloeien en dan nu opkomen?


Die zouden nog voor de winter kunnen bloeien, en die overleven de winter waardoor ze ook in het vroege voorjaar al bloeien. Misschien ook nog in de winter mits het niet te hard vriest.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@HuubvG Ik heb vorige maand al winterviolen gezaaid, zijn nu kleine plantjes buiten. Die violen komen deze maand samen met de knoflook in één pot. Heel de winter groeien en bloeien ze langzaam, en in het voorjaar staan ze er prachtig bij. Heel leuk om te zien dat die het in de winter (zonder vriezen) het zo goed doen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Muizen vraten de helft van een restje stoofpeertjes op. Bah.

20221018_GW_muizen.jpg

 

Aan het werk. De openingen in het krat, zeker bij de handvatten vond ik te groot. Met volièregaas (ik vond -na lang zoeken- nog een stukje) een vouwkrat omkleed.

Dat krat staat nu in het schuurtje op dezelfde plek. Maar met slechts drie peertjes erin, als test. Morgen en overmorgen kijken of het werkt. Ja, er zit ook een strak deksel op.

 

20221018_GW_LaatstePluk.jpg

Links vers geplukte peertjes, een restje dat nog aan de boom hing. Die gaan de komende dagen nog even binnen in huis. 

 

Hopelijk houdt gaas van 1 x 1 cm de muizen tegen. 

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al mijn aardbeienplanten uit de grond gehaald en weer terug gezet. Ik kwam er namelijk per ongeluk achter dat er wat planten zo ongeveer los in de grond zaten omdat al hun wortels op waren gegeten door engerlingen. Op een enkele plant na was alles afgeknaagd. Ik heb er zo'n 20 engerlingen onder vandaan gehaald. Sommige planten hadden al wel weer wat kleine witte haarworteltjes dus ik hoop dat ze nog wel weer gaan groeien. :thumbdown:

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin gemaakt van extra steun voor mijn tafeldruif Venus. In het midden moet ook een drager, maar ik had geen hout meer. En dan moet er nog een rooster op. Zo hangen de trossen onder de bladeren komende zomer.

IMG_20221018_174627.jpg

 

T-shirt was warm genoeg vandaag, ongelooflijk eigenlijk deze temperatuur.

aangepast door fre3ke
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren en vandaag in de hitte gewerkt. Raar weer… was ook lekker buiten gehangen. Dat ruikt toch lekkerder.

Op 3 tomaten na, nu echt alles weggehaald. Heb nog 1 hele mooie tomaat buiten 2 anderen in de tentkas. Die buiten doet het zo goed. Was een dief van een tomaat en weet niet welke. Dus nog hopen dat ze buiten mooi afrijpen. Het eerste begin van kleuring is er. Nog even doorzetten tomaatjes!

6ed1847725d1c144abdb3073fd4c8cfc.jpg

Veel pepers geknipt, de Brazilian starfish weggegooid. Alleen de rijpe pepers nog geplukt. Misschien dat ze in het zuur nog wat worden. Vind dat echt een vieze peper. Net groene paprika, maar dan nog een tikkeltje erger. Maar toch geinig geprobeerd te hebben.

Veel onkruid en de cucurbitea resten verwijderd. Kwam nog 2 pompoentjes tegen. Leuke verrassing.

Veel gesnoeid. Pruimenboom afgezaagd. Heb sinds een paar jaar eindelijk pruimen eraan, maar steeds maar 1. Leuk Victoria, maar dan kies ik wel wat anders. Gelijk ook meer licht in de tuin. Kersenboom heb ik ingekort. Die groeide zo lelijk, net zoals mijn appelboom. Had heel veel appels dit jaar, maar die boom zag er niet uit. Paar gekruiste takken weggehaald. Ziet er nog steeds niet echt mooi uit, maar wel beter. Zat nog een appel aan die ik had gemist. Was een verfrissend tussendoortje.

Er was 1 grote tak van de stoofpeer afgebroken. Die verwijderd. Alle takken in de bakfiets geladen aan groot spul. Past echt net niet. Morgen naar de werf fietsen… hopelijk verlies ik niks onderweg. Heb nog 1 kuub aan tuinafval. Dat past zeker niet

Ik heb nu 4 rattenholen gevonden. Het grasveld is niet meer egaal. Je voelt gewoon de gangen eronder zitten. Heel bubbelig en grrrrrr, erg vervelend. Ik denk dat we niet ontkomen aan een verdelger. Alleen dan moet onze hele straat meedoen, want ze zitten niet alleen hier… Zo erg als nu is het nooit geweest. Echt heel erg. Bij het weghalen van de tomaten zakte ik op sommige stukken wel 10 cm de grond in. Allemaal gangen. Ik denk niet dat dat alleen het werk is van woelmuizen, al zullen we die ook genoeg hebben. Ik zag in 1 week tijd 2 verschillende katten met een muis in de bek wegrennen. Dus die zijn er ook genoeg hier. Veel diatomeeenaarde gestrooid in de gangen. Zocht eigenlijk de carbid, maar dat heb ik zo goed opgeborgen dat ik het gewoon niet kon vinden.

Ow en ik heb vandaag nog de ok in de grond gestopt. Stukje onkruidvrij gemaakt. Heel weinig hoor. Stuk of 10/15 incl broedbolletjes. Die heb ik gepeld zoals ik hier heb gelezen. Voor het eerst, wist niet dat dat moest. Nog wat water gegeven aan een paar stekjes. Nog een rups gevangen die mijn bloemkool en pakchoi aan het opeten was. Tis weer eens wat anders dan een slak.

Ha! En de allereerste saffraankrokus geoogst. De mijne zijn standaard altijd veel te laat. Deze houdt zich gewoon aan de regels. Whoohoo!

0c21ea58b606daa2e4f0d6c0a5e6df82.jpg

67d3bbef52417a78dbe5a23364e92967.jpg

Tussen het werken door at ik van de frambozen die erna heb gesnoeid. Smaak wordt toch beduidend minder, maar er zijn nog genoeg struiken voor mijn vreetzakjes.

1a9a1091a5c52812c4b2d94397e00bc1.jpg

Heel veel zooi… je zult maar een echt grote tuin hebben

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer enkele zoete aardappel planten opgegraven, Okinawa waar ik niks van had verwacht en ook werkelijk niks gaf (als die innde kuip ook niks geeft, dan is twee maal scheepsrecht, en gaat die weg, vorig jaar was het ook totaal niks) en 4 planten Beauregard improved, waar ook niks aan zat. Wel veel gangen in de grond, en afgeknabbelde wortels gezien. Toppunt was een plant die vlak onder het oppervlak afgeknabbeld was, maar nieuwe wortels onder de zijranken heeft gemaakt waar de zoete aardappel aan kwamen maar die waren maar 2cm dik.

En vandaag weer knoflook gepoot, 315 stuks om precies te zijn. Nog 90 te gaan.
Het blad van de zoete aardappel gebruik ik als mulch op de knoflook bedden, tegen de tijd dat de knoflook boven komt is het al bijna verteerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...