Jump to content

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Van een nachtje vrieskou gaat de regenton niet meteen barsten, voordat die een beetje bevroren is ben je enkele dagen verder.

Vandaag was het koud zeg, zo aan het einde van de middag. 
Het restant van het druivenrek met metaaldraad bespannen, maar had geen bindbuis of iets anders bij me om de druiven aan vast te maken. Dat dan een andere keer.

Verder de oca geoogst, 4 van de 5 planten, daarna werd het te donker. Van een plant was alles opgegeten, 2 hadden een kleine oogst, en eentje een grote (vergeleken met de rest), maar nog steeds niet heel veel. Maar ik weet niet hoeveel wel normaal is.

Vanwege de droogte kwamen de planten pas echt op gang te komen nadat het ging regenen (na de droogte).

IMG_20221121_165204.thumb.jpg.1689af7407527aec8bb12b7599779cee.jpg

Laatste tomaten geplukt. Mini beetje, maar toch. Die plant bleef maar gaan!Doorzetter die Aztec negra. Vond het een geinig ding, maar ook weer niet super en nu toch hernieuwd respect.

Kippenhokken schoongemaakt. Brrrr. Wat was het koud. Blij dat het achter de rug is. Ow en de regenton en regenmeter geleegd. Die laatste was alweer tot over de Max vol. Svz november 2022 >100 mm regen

c9df1bf624a7d09d3e9c9e23cdbb1289.jpg

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Herfst prei (tjes)  geoogst en daar gelijk de bevroren N-Z spinazie en onkruid weggehaald.

De laatste ramen van de lage kas gehaald en de laatste pepertjes opgeruimd.

De laatste kerstomaatjes van de plant gesnoept in het kasje en nog wat komkommers gevonden.

De Marokkaanse munt  in de lage kas was weer wat uitgelopen dus een kopje muntthee in het lekkere zonnetje gedronken.

• Like 1

Ik ben verder gegaan met bestraten. Ik stuitte dit keer op een of andere wazige put met een houtenbalkjes-gaas-gietijzer constructie onder de huidige tegels… morgen maar eens verder uitgraven en kijken wat dit nou weer is. 

verder nog wat tulpen, narcissen en blauwe druifjes in de grond gezet.

7A8496D5-70CD-4691-914D-00E5253866F7.jpeg

7EC5F05B-A28D-4813-B18E-442EA9BF3B19.jpeg

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Hier zowel gisteren als vandaag miezerig weer, maar gisteren toch nog even wat brassica diversen voor mezelf geoogst en wat groenten/onkruidjes voor de konijnen. Het blad van de dahlia's is wel bevroren geweest in de tunnelkas, dus de knollen kan ik ook rooien en op zolder opbergen. Maar met dat miezerweer had ik geen zin, dus weer snel naar huis.

• Like 1

De bestelde kuipen zijn vandaag binnen gekomen (bezorgen bij de moestuin vereniging), daar heb ik deze aan de mensen uitgedeeld, maar uiteraard is er met dat koude natte weer niemand aanwezig, ook al was het droog maar de plassen staan op de klei.

Verder de yakon geoogst, en de taro. Beide hadden weinig aandacht gekregen, en de yakon heeft toch een aardige hoeveelheid (had niets verwacht, dat scheelt). De taro is voor de teelt voor volgend jaar, dan mogen ze in de grond ipv pot zonder extra voeding.

Hier was het een mooie dag, windstil en wat zon.

Weer opgeruimd voornamelijk de N-Z spinazie en weer een laag op de composthoop die nu aardig vol zit.

Het eerste stukje gespit bij mijn nieuwe aspergerijen en snijbiet en bieten geoogst.

Een kopje muntthee tot het donker werd en de witte wieven kwamen.