Jump to content

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2022

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

In het kader van vriezer leegmaken, kwam ik een zak met voorgesneden paprika en diverse soorten courgette tegen. Leuk! Ik heb dit jaar geen gele bedacht ik me nog. Vanavond courgettesoep uet met verse lavas.

En… de quiche van gisteren waardige kennelijk nog niet gaar was. Stom! Ik had hem sochtends gemaakt wegens tijdgebrek voor de avondvierdaagse. Bleek hij te kort in de oven te zijn geweest. Snel wat eitjes met worst gebakken.

• Like 1

Stamppot van aardappelen met Soester knollen, snijbiet en knoflook uet, en een gehaktbal. Super lekkere maaltijd, voor herhaling vatbaar. 

• Like 1

Gisteren tomatensoep. Ben restjes inmaak aan het opmaken als start van het nieuwe seizoen. Het diner kreeg daardoor Italiaanse thematiek.

3 broden gebakken, waaronder 1 focaccia.
Ik had bruschetta met verse knoflook en basilicum uet, de tomaten niet, tapenade met zongedroogde tomaten en verse knoflook uet met een flinke scheut olijfolie. We hadden ook reepjes aubergine die ik vorig jaar heb ingemaakt. Ook heel lekker.

Ik had paar weken terug roomboter gemaakt. Daarvan had ik gisteren weer kruidenboter gemaakt met verse knof en andere kruiden uit de tuin. En dan soep.

Vanmiddag restje focaccia gegeten als ontbijt. Vanavond restje soep met grote pastasalade waar ongetwijfeld heel veel knoflookpasta in zit en veel rijpe tomaten.

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

1abce17c03ba9e58fba581c2aec926e2.jpg

Ik at eigen eitjes met de eerste 2 kil biber pepers.
Nog geen hitte helaas, maar dat is altijd zo.

De kindeeen hadden pannenkoeken met 3 soorten zelfgemaakte jam.

Diner was risotto met eigen parmezaan uit de vriezer en salade uet.

• Like 1

Misschien moet je zoetere aardbeien zetten Jootje  

c1d093ae46171ed014932f344c71ce51.jpg

Ohoohooooohhhh het ruikt zó lekker! Ik heb de rabarber eerst voorgegaard in een laagje vlierbloesemlimonadesiroop. Toen uit de oven terwijl ik het kruimeldeeg maakte. Per ongeluk een paar stukjes geproefd van de gare rabarber. Mmmm, ik denk dat ik dit in mijn eentje opeet.
Ik heb voor de taart trouwens alleen champagne rabarber gebruikt. Voor de compote alle soorten.

En ook cig köfte voor bij de borrel met veel groen uit de tuin en eigen tomatenpuree erin en zelfgemaakte granaatappelmelasse uit Turkije.

510c61e9641b8fc40a5976c30fa10dd1.jpg
  • Like 8

Kersen+frambozen sapje.

Spaghetti met vorig jaar ingevroren tomatensaus.

Soepje van erwtjes, sla, aardappel, Aziatische koolblaadjes (waarvan de naam effe niet wil bovenkomen), uitjes, en een paar kruiden.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

De eerste (en enige) oogst van rabarber dit jaar, daar een heerlijke amandelmeelcake mee gemaakt. Nog een restje aardbeien en sperziebonen in een salade verwerkt met verse kruiden uit de tuin.

681158C5-08C3-4621-B279-F5745127A83E.jpeg

46672285-DDD5-466D-A779-C4BD9A194D05.jpeg

• Like 3

Biet van 375 gram. En zijn jonge broer van 200 gram. Uit dezelfde zaadkluwen. Het resultaat van wat ik via dit forum heb geleerd: niet uitdunnen.

IMG_20220627_205108.jpg

Edited by fre3ke
  • Like 4

3 x per dag salade en hij voelt zich hartstikke fit!

Ik blijk tarwe (en rauwe groente) slecht te verteren en eet nu als lunch dikke groentesoep met een ei erdoor. Heerlijk!

Een pan voor 3 dagen, met 250 gram groente per portie. Voel ik me ook veel beter bij 😋

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ik staarde deze rakker aan,

20220629_194131.thumb.jpg.ef3da6d19e34dec647ce4aaee6419350.jpg

hij staarde terug, maar inspireerde me niet. Dus bakte ik pannenkoeken en at ze op met uitzicht op de moestuin, 

20220629_183621.thumb.jpg.100ec6aa274553ead36bbb647b39895b.jpg

en manlief gooide doperwten uet en rucola uet en tomaten op zijn pannenkoeken.

20220629_182946.thumb.jpg.96bbf49c8178a99743aacc7ea6d503a1.jpg

We hadden al eerder geconstateerd dat zijn combinaties soms wat eh, avontuurlijker zijn dan de mijne. 

• Like 5