Jump to content

Tomatentopic 2022

Goldfish
 Share

Recommended Posts

Gewoon proberen, maar @Saalk86 heeft wel gelijk het is een van de gevoeligste voor neusrot , ik had hem vorig jaar ook staan. Het helpt een pak om de grond rond de plant licht vochtig te houden ( bodembedekking rond de plant), en af te schermen bij hevige instraling, eigenlijk te behoeden voor teveel extremen zowel in bewatering en temperatuur (in een serre kunnen die soms vrij hoog oplopen, wat neusrot bij gevoelige soorten in de hand werkt). 

Edited by redzebra

Wat @redzebrazegt! Gewoon proberen, en laat je niet te veel beïnvloeden door mij 😉 Maar zorg wel voor enigszins terughoudendheid haha. 

Een alternatief voor San Marzano? Lastig… Zeker omdat het heel persoonlijk is. De beste plant was hier vorig jaar de ‘Syzran Pipochka’. Jaja, wat een naam haha. Of een ‘Barao’ soort kun je ook doen maar die hebben geen enorme opbrengst vind ik. 

Ik heb dit jaar een hele leuke speciale denk ik, de Chibikko! Kan er vrijwel niks over vinden, Japanse soort. 

Hier nog een leuke link:

https://www.tomatofest.com/Dwarf_Tomato_Project_Seeds_s/161.htm

Edited by Saalk86

Op 13-1-2022 om 11:54, Saalk86 zei:

De San Marzano is by far een van de meest ‘moeilijke’ geteelde soorten voor NL. 

Bijna een garantie voor neusrot. Moeilijke plant, zeker in de kas grote kans op neusrot. 

San Marzano types zijn inderdaad gevoelig voor neusrot, net zoals de Coeur de Boeuf en sommige soorten pruimtomaten.

Zelf kweek ik al een flink aantal jaren tomaten op steenwol (hydroponics) in mijn kasje.

Het lukt me vrij redelijk om de hoeveelheid neusrot te beperken. Belangrijk hierbij: geef voldoende (= heel veel...) water op zonnige dagen met een niet te hoge EC, geef juist erg weinig water op regenachtige dagen, zorg voor een goede voeding (relatief veel Calcium en minder Kalium) en pluk voldoende blad.

Van de gevreesde Tomatenziekte Phytophtora heb ik 0,0 last en stengelrot Botrytis heb ik zelfs afgelopen jaar nauwelijks gezien.1217023691_MyGreenhouse01.thumb.JPG.490f66652170edcacebd8d56eb94f1be.JPG

• Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Die hydroponics zien er wel geavanceerd uit, zover wil ik niet gaan voor een paar tomaten. We gaan de San Marzano gewoon planten op hoop van zegen. :) En vruchten met neusrot kunnen wel gebruikt worden voor saus toch?

Nurture your plants, love your soil, work with nature, respect whatever it gives you.

Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Daarvoor moet je inderdaad wel goed ingericht zijn. Ik kweek ieder jaar meer dan 20 soorten tomaten plus 10 soorten paprika en pepers plus 2 soorten komk en ook klimmende courgette op deze manier. Familie en vrienden zijn daar ook heel blij mee😀

Je kunt wel een aantal tips toepassen ook als je minder planten en in de grond teelt. Bijvoorbeeld extra water geven op zonnige dagen, als je (kunst) mest geeft in de zomer dan bvk met Ca ipv K.. En voldoende bladplukken. Op de foto is wel erg veel blad weggehaald maar deze was van 20 sept vorig jaar. Richting einde vd teelt haal ik extra blad weg om alles goed te laten afrijpen en schimmelziektes te voorkomen.

En je kunt inderdaad de marzano tomaten met neusrot bijsnijden en in de saus gebruiken, daarvoor zijn ze bij uitstek geschikt,

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Een vraag, misschien staat het antwoord al ergens maar ik vind het niet.

Sedert ik mijn kas gebouwd heb stonden er altijd tomaten en pepers in, ook wel sla en een beetje andere groente maar dus hoofdzakelijk tomaten.

De grond heb ik ooit eens wat vermengd met tuingrond en een keer zelfs in 15 liter zakken, ingegraven.

Moet ik de grond niet volledig uitgraven en vervangen door tuingrond?

Dan moet ik wel hulp vragen want zelf zal ik het niet meer kunnen wegens gezondheid en ouderdom.

Als iemand een goede oplossing weet dan hoor ik het graag.

Alvast mijn dank daarvoor.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Voor de tomaten in de kas, graaf ik altijd een gat in de grond en stort die vol met gekochte potgrond of compost. Werkt prima. Neusrot heb ik weleens, maar dan vooral in natte periodes. Verder doe ik niet veel aan de grond in de kas. Aan het einde van het seizoen gooi ik er houtas over en giet alles flink met water. 

Hier ook nog nooit de grond gewisseld uit de serre . Enkel jaarlijks de grond heel goed spoelen en dan compost toevoegen en wat houtas . . Probeer ook maar 1/2 tomaten op 1 zelfde plek te zetten en dit jaar voor het eerst een deel lupine en erwten in de serre gezet als groenbemesting . 

De tomaten staan hier eerst in 3litter potten met potgrond of dat echt veel uitmaakt geen idee maar voor grond te vervangen spreekt me ook maar over een 20 cm de hoogte van de potten waar ze instaan voor ze uitgeplant worden .