Jump to content

Berries

henkspit
 Share

Recommended Posts

Ik heb een paar jaar geleden via een online-aanbieder planten van de Tummelbes, Marionbes en Silvanbes gekocht. Helaas bleek na twee jaar dat de geleverde planten niet de beloofde planten waren (het bleken o.m. een gele framboos en doornloze braam te zijn). De Tummelbes heb ik inmiddels wel weten te bemachtigen, maar ben nog op zoek naar de Marionbes en de Silvanbes. Ook heb ik belangstelling voor de Veitchberry en de Hildaberry. Iemand die weet waar die te verkrijgen zijn? Of iemand die een stek heeft van één van deze planten? 

Ik heb zo een flauw vermoeden dat die verkoper Alpine-plant was. 

Had zogenaamd alles wat je maar kon bedenken, maar leverde of niets als je had betaald of -na heel lang klagen en zeuren - een paar heel gewone soorten die je overal wel kunt kopen. Er is op dit forum een topic over zijn praktijken: 

Limoncello, die dit topic startte  is al heel lang op dit forum. Maar de laatste jaren nog maar heel af en toe. Op zijn plantenlijst staat wel de Silvanberry genoemd......misschien dat je er via hem aan kunt geraken (braamachtigen zijn meestal makkelijk te stekken bijvoorbeeld). Nu hoop ik alleen dat zijn Silvanberry niet ook een andere is en van die oplichter vandaan komt? Mijn advies is: stuur een prive-berichtje naar Limoncello in de hoop dat hij het leest en misschien kan hij je verder helpen. Zeer grote kans dat hij deze oproep van jou hier nooit zal lezen anders. 

Zelf weet ik vrij aardig wat allerlei kwekerijen in en buiten NL zoal in hun assortiment hebben en ben ik jouw soortjes eigenlijk nog nooit tegengekomen.....

Ik zal zeker eens verder voor je uitkijken naar de 4 soorten die je nog zoekt, maar dan zou je heel erg helpen door zeker ook de Latijnse namen nauwkeurig te geven van elke soort (Zo is de Silvanberry een Rubus...maar welke precies??). Vooral als ik in verre buitenlanden zoek, kan dat veel helpen. Want niets is zo verwarrend als de Nederlandse fantasienamen voor allerlei planten. 😉 Op die manier help je -zoals het forum ook bedoeld is - ook bij de uitwisseling van kennis en informatie met andere mensen die dit misschien ooit weer lezen. 👍

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.