Jump to content

Aubergines in 2022

Mellie
 Share

Recommended Posts

Zowel black beauty als de violetta lunga 3 zijn goed gekiemd, beide 8 vd 10 zaden. Op het warmtematje duurde het slechts 5 dagen. Ze staan nu op 16/17 graden 12 uur onder de lamp. Even wachten tot ze de eerste blaadjes aan gaan maken en dan verspeen ik ze. Hoe gaat het bij jullie?

Nurture your plants, love your soil, work with nature, respect whatever it gives you.

Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/

Hier staan de aubergines er uitstekend bij, wel op de vensterbank, in P9 potjes. Begin februari gezaaid, 100% opkomst, daarna heb ik de beste 3 overgehouden, meer ruimte heb ik niet in de kas straks. Ze beginnen nu een derde stel blaadjes te krijgen.

• 2 weeks later...

Van mijn aubergines is er één echt de lucht in geschoten, die steekt echt met kop en schouders boven de andere uit. Nu zag ik vanochtend dat er al wat bloemetjes beginnen te vormen. Zou ik die nu nog moeten weghalen? Eind maart lijkt me wat rijkelijk vroeg.

Ow wow wat snel al! Haha nee hoor bij mij nog lang zo ver niet. Ik haal nooit bloemen weg… maar daar zijn veel verschillende meningen over. Of ja, veel. 2. Wel of niet.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Vanavond 8 aubergines verspeent, 2 potjes per ras met 2 plantjes er in. De sterkste van de twee selecteer ik over een week of 2 en de andere gaat er alsnog aan geloven. Heb ze dieper geplant, eigenlijk omdat ik aanneem dat ze wortel schieten vanuit de stam omdat het ook nachtschades zijn, klopt die aanname? 😄 Het zijn wel mooie stevige zaailingen geworden met een goed wortelkluitje. Nu onder de lamp en op de warmtemat die op 21,5 graden staat, deze week maar eens op 20 zetten.

• Like 1

Nurture your plants, love your soil, work with nature, respect whatever it gives you.

• 2 weeks later...

Mijn aubergines die opgekomen zijn, doen het echt goed. Ondanks alle luis. Staat vandaag op mijn boodschappenlijstje spiritus en groene zeep.
Maar ben erg tevreden hoe ze eruit zien!

• 4 weeks later...

Bij mij staan de plantjes nog in P9 potjes, 2 per potje, ze drinken er flink op los en staan lekker dagelijks af te harden. Is er trouwens een reden waarom sommige plantjes van de stekels krijgen en anderen van dezelfde soort niet?

Geen idee wat daar van op invloed is. Bij mij hebben ze allemaal stekels, de één wat meer dan de ander. Het lijkt wel of de oudste bladeren er meer hebben dan de nieuwere.

Heel normaal. Ziet er altijd prachtig aaibaar uit en dan hebben ze flinke stekels.
Wat leuk dat je gewoon al aubergientjes hebt joh! Zo ver ben ik nog lang niet.

• Like 1

• 1 month later...

Zelfbestuivend, net als de paprika's. Evengoed zijn de hommels dol op de bloemen. Hier zijn ze eind mei naar buiten gegaan, en ik vreesde voor de kou. Gelukkig groeien ze vlijtig door en hangen er al 4 miniaubergientjes.

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Mijn aubergientjes blijven zo klein… begrijp er niks van. Ze staan in een opzetkas en ze zijn nog net zo groot als toen ze erin gingen.

Ik probeer ze regelmatig water te geven. Er staat niet veel in dat kasje, omdat ik ze juist de ruimte wilde geven. Alleen wat sla, ui en andere spontane opkomers die ik voorgaande jaren heb gezaaid. Ze hebben dus plek zat. Vol in de zon dus ook warm zat… echt stom.

Misschien staan ze te warm? Hier was het vorig week zo warm dat ik de serre heb afgeschermd om wat schaduw te maken binnenin. Dat heeft de temperatuur net aan de 40°C gehouden. Meeste planten doen het dan, zoals wij, zeer rustig aan merk ik dan.

Ik heb nog steeds last van de bladluizen op de aubergines in de serre, vooral groene en witte, ook wat zwarte maar minder. Gelukkig blijven ze daar zitten en worden de andere gewassen nauwelijks lastig gevallen. Ik had een paar lieveheersbeestjes zien zitten maar die zijn ondertussen ook weg, te veel te vreten waarschijnlijk. Afspuiten met water/olie/zeep mix heeft eigenlijk enkel bij de eerste toepassing geholpen maar de plaag was al te groot toen ik die luizen opmerkte.

Buiten de serre was de plaag ook wel groot te noemen maar dat is helemaal verdwenen.

Mellie, het is natuurlijk een tropische plant, die staat volledig stil bij temperaturen onder de 20 graden

en net erboven zal het niet hard gaan. De afgelopen maand is het overdag  wel redelijk maar de nachten nog niet warm genoeg.

Ben bang dat je dan echt aan een gesloten kas  moet denken.

Of hogere temperaturen afwachten...

• Like 1