Jump to content

Erwten en peulen 2022

appelvrouw
 Share

Recommended Posts

Ik heb dit jaar gekozen voor doperwten "Wonder van Amerika" en peultjes "De Grace". Beide worden maximaal zo'n halve meter hoog, wat ik gemakkelijk vind omdat ze nu gewoon tussen andere gewassen geplant kunnen worden zonder dat ik in de weer hoef met gaas of stokken. Eventueel span ik een draad als ze dreigen om te waaien.

• Like 1

De erwtenscheuten moet je gewoon jong genoeg eten, ik eet ze als ze net de tweede set blaadjes aanmaken. Tegenwoordig als je uit eten gaat worden ze vaak gebruikt als decoratie om hun chique uiterlijk. Daarnaast zijn ze heerlijk maar vind ik het toch zonde van het plantje dat ze hadden kunnen worden. 🤣

Nurture your plants, love your soil, work with nature, respect whatever it gives you.

Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/

7 minuten geleden, MSDG zei:

toch zonde van het plantje dat ze hadden kunnen worden

Gewoon de onderkant planten, dat levert een prima oogst.

Foto Blog 

Ik heb deze week de resten van de erwtenplanten waar ik de sprouts af heb gesneden buiten uitgeplant na ze eerst afgehard te hebben.

1557710147_20200309_134704(2).thumb.jpg.f6ff24d790710637f9af468c3ffd7495.jpg

Edited by Patrijs
  • Like 1

Vanavond in bakjes met kokos coir 1x 18 Kelvedon Wonder gezaaid en 2x 18 Kleine Rheinländerin ("Meteor" volgens Engelse omschrijving).  De Kelvedon is rich sweet variety, maar achterop staat weer 'low marrow fat pea'. De Rheinländerin heeft geen smaak omschrijving enkel can be grown without support.

Zoek volle smaakvolle erwten.

Als in over enkele weken weer zaai kan ik dan oogstperiode verlengen of groeien de planten gewoon korter en prouceren ze zaad op daglengte?

Bakjes staan in het kasje.

Wanneer in potten geplant, hoe groot moet de pot zijn, voor deze struikvarianten?

Edited by donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
7 uren geleden, donaldk zei:

Als in over enkele weken weer zaai kan ik dan oogstperiode verlengen

Ja, maar je had had veel eerder kunnen beginnen, zeker in een kasje.

Dan kan je in februari al beginnen met voorzaaien om ze in maart uit te planten.

Elke 2- 3 weken een portie zaaien geeft langer oogst al gaan de planten pas hard groeien als er voldoende warmte en licht is.

Ik help ze wat op gang door ze te beschermen met (glas) platen. 

De oogstperiode is afhankelijk van de temperatuur. 

Erwten en peulen houden van fris lenteweer en kunnen wat vorst hebben.

Zaaien in een kasje is nu dan ook helemaal niet meer nodig en kan gefileerde plantjes opleveren.

Het is nu de tijd om gewoon buiten te zaaien.

Hier een foto van iemand die de planten veel te warm heeft opgekweekt:

De plantjes zijn erg slap en gestrekt en hebben het ook erg zwaar met de overgang naar buiten.

20220407_163255.thumb.jpg.0a017d64173b87918b5060d0b7536734.jpg

Zo horen de zaailingen er uit te zien, deze zijn in maart met tussenposen  buiten gelegd, je ziet ook mooi het verschil in grote:

20220405_161306.thumb.jpg.25243b195a555306dba764eff8ad2c2b.jpg

De wortels worden niet zo groot dus in wat kleinere potten moet dit ook lukken.

Het is leuk om een smaaktest te doen, ik doe dat ook wel eens. 

Wel zorg ik dan dat ik tegelijk zaai en oogst om ze ook tegelijk te kunnen proeven.

De oogsttijd is dan ook belangrijk, te laat geoogst geeft meliger erwten.

Een klassieke uitspraak is dan ook:

obelix.jpg.0759e8673e8469003be9fd1f375dbe3c.jpg

Edited by Patrijs
  • Like 1

Daarnaast zijn ze heerlijk maar vind ik het toch zonde van het plantje dat ze hadden kunnen worden.

@MSDG valt best mee, hoor. Dit zijn de planten die afgelopen winter eerst op de vensterbank  een paar maaltjes hebben opgeleverd en daarna in de koude kas zijn gezet. Ze groeien goed en ik denk dat ik de hele kluit maar met wat steun in een grote pot zet.

IMG_20220413_162928_807.jpg

• Like 2

@patrijs wat versta je onder 'wat kleinere potten? (Ander-)Halve liter of 10 liter, of?  Wat voor grondmix gedeien ze het best in? Het zijn struiksoorten, 30-40 cm en de ander 40 cm hoog volgens productomschrijving.

Home of the Turbo.

Mijn ertwenplantjes zijn sinds het uitplanten echt geen mm gegroeid, een aantal geknakt, aangevreten of volledig geel uitgeslagen. Mij een raadsel waarom, maar wellicht te vroeg in de grond gezet? Beetje balen dit, gelukkig staat er een rijtje gezaaide erwten die pas net een beetje beginnen te piepen, dus hopelijk doen die het wat beter.

Nurture your plants, love your soil, work with nature, respect whatever it gives you.

Op 6-4-2022 om 00:25, acpronk zei:

Het schijnt dat Jelle van de Makkelijke Moestuin wintererwten zaait om in de winter de jonge toppen te eten, later niet meer toppen en de plant maakt erwten aan. Zoiets.
Geen ervaring mee.

Ja, zijn wintererwt is als het goed is Feltham First 

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Volgens mij is de gedachte dat die in winterse omstandigheden ook redelijk tot goed groeit, zodat je steeds erwtenscheuten kunt oogsten.

Overigens over peulvruchten gesproken. Wanneer doen jullie de sperziebonen buiten? Durft er iemand al of toch echt wachten tot na ijsheiligen? Met dit mooie weer steeds ben ik geneigd om alvast wat buiten te zetten en misschien wat reserve voor te zaaien.

Komende twee weken droog en warm,volgens buienradar en weeronline.

Ik zag vanavond de eerste spruitjes, enkel nog een paar  groene pitjes te zien, meer niet, in een van de erwtenbakjes.  Dinsdagavond gezaaid in Coco coir.

Home of the Turbo.

@EdelSpint Ik wacht echt tot eind april en begin dan met voorzaaien. Afhankelijkvan de weersvoorspelling zaai ik ook wel direct in volle grond, maar dan een paar weken later. De spekbonen (klim) gaan als eerste, de pronkers (klim) als tweede en de droogbonen (meestal stam) kunnen wel wat later. Hoewel ik best iets eerder kan beginnen is een natte, koude periode in mei vaak een grotere terugslag dan wat later zaaien. Als alles meezit heb je de boontjes wat eerder, maar als het tegenzit moet je soms zelfs opnieuw zaaien. Bonen mogen de mei niet zien, mompel ik dan. En dan hebbenwehetoverslakkennognietgehad 😁.

• Like 1

Erwten zijn helemaal hersteld inmiddels, niet meer geel, denk toch moeite gehad met het aanpassen aan de buitenlucht. Volgend jaar afharden en laten opgroeien in de kas ipv op zolder. Eerste bloemen gezien op de Kelvedon Wonder dus ik ga morgen het netje er een beetje afhalen voor onze vliegende vrienden. Overigens opvallend weinig bestuivers op dit moment, denk door de wind?

• 2 weeks later...

Hier de eerste bloemen, in peultje Ambrosia. Gelijktijdig gezaaid met Shiraz maar die bloeit nog niet. 

Gisteren nog twee meter voorgekiemde peultjes in de grond gedaan, weer Ambrosia. Het zaad was over datum, maar 99% kiemde. Ik heb de rij afgedekt met insectengaas omdat ik verwacht dat de merels anders alles omver gooien op zoek naar wormen. 

• Like 1

Drama de erwten, denk toch te vroeg geplant, vorst er overheen en daarna aangevallen door bladrandkevertjes. Links en rechts een bloem, maar ondanks dat het lage stamsoorten zijn vallen ze opnieuw om. Kan ik ze in het najaar nog eens zaaien om te kijken of het dan wel lukt?

• Like 1

Ook lage soorten krijgen bij mij een steuntje. Meestal zet ik er tuingaas langs. Ook stambonen zonder steun vallen bij mij gewoon om bij de eerste beste winderige dag, tenzij alles zo dicht op elkaar is gezaaid dat ik er zelf niet meer tussen kan komen om te plukken. Sommige stamtomaten lukt het om zelfstandig te staan tot er vruchten aankomen en dan vallen ze alsnog om. Ik denk dat stam gewoon laag betekent dus ik zet er altijd iets bij.

Bladrandkever noem ik altijd postzegelbeestje en al mijn tuinbonen en erwten staan elk jaar gekarteld op de tuin, maar groeien er toch meest wel overheen.

Als ik jou was en genoeg zaden had, drukte ik er nu nog wat bij. Als daarnog wat van opkomt is het mooi meegenomen. 

Mijn sugarsnaps zijn dit voorjaar gedecimeerd door duiven (ik ga maar eens oude cds ophangen 😒). De rest doet het best goed 🙂

• Like 2

Meestal geeft dat geen goed resultaat.

Ik zou zoals Cirsium eriophorum hierboven al zegt nu nog zaaien, lekker flink veel in een bak voor zaaien en uitplanten als ze 5-10cm hoog staan, dat gaat sneller dan je denkt.

Prik wat flink gevorkte takken ernaast als steun en toeverlaat. 

Het blijven tenslotte klimplanten.

Of vrij naar @appelvrouw:

E1D63977-1220-4E2D-AA54-6D154CBC9C26.jpeg.98d587547437241d1284ea2906713e64.jpeg

• Like 3

Volop bloei nu in de verhoogde bak. Ook peul Shiraz is aan de bloei begonnen. Dat zijn de roze bloemen rechts. Ik heb maar één rijtje gezaaid van Shiraz.

IMG_20220513_105327.jpg

• Like 3