Jump to content

Aeroponic Grow Tower voor saladegroentes en kruiden (nieuw speeltje..)

Mai Pensato
 Share

Recommended Posts

@Flup Het pompje dat er bij zit geeft 240 liter per uur en verbruikt slechts 3,6 watt. Er zit ook een 12V adapter bij. Dergelijke pompjes kun je ook in NL kopen en zijn niet duur. Ik heb bijvoorbeeld deze gekocht als reserve:

https://opencircuit.nl/product/5v-12v-waterpomp-240l-h

Ziet er hetzelfde uit, verbruikt wel iets meer 4,8 Watt. Kost 12,95 EUR.

Ik heb het nu zo ingesteld dat het pompje per uur 3x 5 min draait en dat van 8.00u 's morgens tot 20.00 's avonds. Dat is 3 uur per dag dus 90 uur per maand. Met 4,8 Watt kom je dan op 0,4 kWh per maand uit. Zelfs bij de huidige hoge stroomprijs kost dat geen drol (zelf heb ik nog een doorlopend energiecontract, mijn stroomkosten liggen ver onder de 20 ct per kWh incl belasting.

Ik heb zelf geen zonnepanelen, dus ik weet niet of dat gaat werken. Gezien het zeer lage stroomverbruik moet het kunnen, maar....ik den niet dat het goed gaat als het pompje op een zomerse dag een halve dag geen stroom krijgt..

Je kunt er echt van alles in telen, kijk maar eens naar mijn lijst en op de instagram van Agrotonomy.

@Flup @acpronk Wel een "waarschuwing" de voeding is bij dit soort aeroponic systemen wel heel belangrijk: het moet een complete voeding zijn met de 6 hoofd en  6 sporen-elementen. Ook is het totale voedingsniveau (EC) belangrijk: voor bladgewassen en kruiden richtlijn tussen 1,5 en 2,0 mS. En ook moet de pH goed zijn, bij voorkeur tussen 5,5 en 6,5

Zelf heb ik mijn twijfels of dit bij langere teelten zoals tomaat, paprika/pepers maar ook sluitkolen wel goed blijft gaan. Behalve voeding en pH denk ik dat ook een te grote wortelontwikkeling nadelig kan gaan werken.

Je kunt ook lagere torens kopen of gewoon losse elementen en zelf samen stellen. Een volgende keer zou ik dit laatste wel doen. Maar dan niet de losse cups die je zelf in een buis zet maar de losse elementen met elk 3 cups die je zo in elkaar schuift. En dan een tank met deksel (er moet geen licht bij komen vanwege algengroei), een pompje, een stuk slang en een sproeikop bovenin.

• Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

13 uren geleden, acpronk zei:

Agrotonomy heb ik net even snel opgezocht op Instagram. Hij doet het gewoon buiten.
Wel interessant voor mijn chronische ruimtegebrek.

Edit: ben jou ook meteen gaan volgen.

Agrotonomy is een leverancier van dit soort towers. De foto's en filmpjes op hun instagram zijn projecten met hun systeem (klanten dus). En inderdaad dit kan ook gewoon buiten. Ik denk alleen wel dat je iets tegen wind moet doen als de tower niet beschut staat.

Ik ben jou ook gaan volgen 😊

• Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/