Jump to content

Chinese yam

acpronk
 Share

Recommended Posts

Er is nog geen topic over, maar @Jorieke123 heeft het er wel in haar blog in 2017 en 2019 over gehad. Of ze het ook heeft gegeten, staat er niet bij.

@Mellie heeft ook Chinese yam, maar nog niet geoogst.

Ik heb het sinds vorig jaar, en het schijnt dat de wortels pas na jaar 3 goed zijn ontwikkeld,mdus volgend jaar eens opgraven (65L speciekuip omdat de wortels wel meters lang kunnen worden).

Wij hebben ook Chinese yam in huis, wordt soms in de soep gebruikt. Nu begint een stuk van de voorraad uit te lopen, vrouwlief zou het vast niet merken als ik er een stukje af haal?

Edit: foto toegevoegd.

Niet zo duidelijk te zien, maar er komen wat groene puntjes op.

IMG_20220617_095739.jpg

Edited by acpronk
  • Like 2

Ik heb ook twee wortels staan sinds dit jaar. Ook in een speciekuip. Ik heb het nog nooit gegeten. Volgens de beschrijving kunnen er ook een soort broedbolletjes in de bladoksels verschijnen, die ook eetbaar zijn. Aangezien deze exoot wél winterhard is, misschien iets om in de gaten te houden

Ik ben het aan het weghalen… Moet zeggen dat het een enorm sterke groeier is. Bij mij is de patio overwoekerd met allemaal delen yam. Hij HD de perzik helemaal ingepakt met zijn tentakels.
Heel veel meterslange ranken gisteren toevallig nog weggehaald en snel bij de lading gedumpt wat naar de gemeentewerf ging. Ik heb tegenwoordig dus iets minder yam

• Like 1

• 4 weeks later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
  • 2 weeks later...

Gisteren de resterende stok Chinese yam laten zien (waar ik eerst een stukje wat al uitgelopen was af had gehaald, groeit trouwens goed, zit in een 30L kuip, nu al ruim een halve meter lang), en mocht het houden, wilde ze niet meer eten omdat er nog wat uitlopers aan zitten.
Die in 8 stukken van 5-10cm geknipt, waarvan 2 met kleine uitloper en 1 met bolletjes wat later ook uitlopers worden. Rest nog niks te zien.
Deze in 1L potjes gezet, om eventueel uit te delen indien ze aanslaan.

Maar als ze zo makkelijk uit wortelstokken groeien, is het net onkruid en kun je ze beter niet in de volle grond planten.
Vraag is, hoeveel is de opbrengst. Want zet ik ze in een 30L kuip, offer ik die op plus plaats (waar ik altijd te weinig van heb). Het kost 5 euro de kilo in de Chinese toko, maar haal je er wel een kilo wortels vanaf?

Nou, het verspreiden/woekeren gaat vooral via die luchtknolletjes, die komen overal op. Maar je trekt ze er ook wel makkelijk uit. Het is hier denk ik geen productieplant nee, je gaat er geen kilo's vanaf halen. Ik heb hem vooral voor de mooi, en de heerlijke geur die nu door de hele tuin te ruiken is. En ik ga die knolletjes proeven dit jaar. 

Ja, het is wel een woekerding inderdaad, maar je trekt ze er makkelijk uit. Ik heb ze dit jaar ook overal terwijl het vorig jaar maar in 1 pot zat waarvan ik dacht dat ik ze allemaal eruit had getrokken. Die geur, grappig dat dat hier wordt genoemd als lekker. Herinner me dat helemaal niet. Hij stond bij mij ook op de patio waar veel geuren worden overmand door de citroenverveine. Maar zal er op letten. Ben uiteraard wel nieuwsgierig nu.