Jump to content
Addie

Appelwortel - Yakon

Recommended Posts

Ik had 4 Yakon planten op verschillende plekken: twee in de moestuin, eentje in een heel grote ton op de oprit en eentje op een niet zo zonnige, misschien niet helemaal geschikte, plaats die nog over was in de tuin. Eind oktober/begin november heb ik geoogst. Dat was wel even een karweitje zo diep als je moet graven om de wortels er heel uit te krijgen. Je graaft zo maar een heel groot gat in je moestuin. Een grote ton (130 liter) is dan in verhouding wel gemakkelijker. Die kun je gewoon omkieperen. Het kweken is wat eenvoudiger dan het oogsten. Oogsten vraagt wel wat mankracht en behendigheid. Bij de oogst tref je ook snel scheuren aan, al dan niet beschadigd bij de oogst. Nog geen bloemen gezien.

191104-6487yakon500-257251575213165.jpg

De oogst was niet bijzonder groot, maar wel heel verschillend per plant. In de zon in de moestuin en in de grote ton

had ik de beste oogst. De plant met de slechtste plaats, ook nog gekweld door slakken aan de start, gaf een heel magere, maar toch dappere oogst.

Zowel grote als heel lange, dunne exemplaren. En veel aanzetten tot knolvorming. De broedbolletjes heb ik in een grote pot met aarde gemengd met cocopeat in de garage gezet. Als het goed is overleven die het daar wel. Ik geef ze dit jaar geen water om rotting te voorkomen. Dat had ik vorig jaar.

Aanvankelijk was ik niet tevreden over de smaak, maar na een paar weken in de garage gelegen te hebben werd de smaak beter en zoeter. Inmiddels heb ik ze in een ton wat onder aarde gemengd met cocopeat gestopt en vorstvrij gezet. De wortels die aanvankelijk niet onder aarde bewaard werden werden na enige weken slap, in de ton blijven ze tot nu stevig. We kunnen er nog even van eten.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Hier nog een paar foto's van de oogst 3 weken geleden van de yacon die ik in kuip in de kas had staan. Hij ontstond in mei na het nemen van een kopstek van een andere plant. Hij heeft het goed gedaan en ook de oogst was wel aardig maar toch is dit de eerste en laatste keer geweest van een yacon in de kas. De plant neemt teveel ruimte in en je sleept je suf met water. Ook kreeg hij op het eind last van luis dat over ging naar de zoete aardappels al was dat in een zo laat stadium dat die er geen last meer van hadden.

yacon1424641575480347.JPGyacon1582881575480349.JPGyacon1619501575480350.JPGyacon1770241575480351.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Afgelopen februari een paar Yacon knolletjes gerolen. Ze beginnen nu uit te schieten.

20200314_111440852_iOS.heic?psid=1&width=670&height=894