Jump to content
Addie

Appelwortel - Yakon

Recommended Posts

Yakon oogst viel tegen dit jaar, planten stonden mooi tot de nachtvorst van enkele dagen geleden maar de oogst is minder of de voorbije jaren.

IMG_20201107_104454.thumb.jpg.87e2a29b6b49ea0d8f804c50b1a4bcbb.jpg

Meeste oogst is van de zoete aardappel die waren een succes. De knollen van de yakon zijn kleiner gebleven en liggen deels op de zoete aardappelen.

IMG_20201107_120033.thumb.jpg.f165e5d7ae6f288f5905b187f6beb168.jpg

Mijn Yacon Morado in de huistuin doet het nog goed. Grote bladeren en alles (op slakkenvraat na) wegens de luwte nog heel. Die in de moestuin was al lang kapot gewaaid. De bladeren halen een doorsnede van meer dan 25cm.
Dit zijn twee stekken die ik in juli genomen heb. Bloei begint hier net te komen.
De komende 2 weken wordt er nog geen nachtvorst voorspeld, alhoewel we hier volgende week net als 2 weken geleden wel langs het randje gaan, minimaal 3 graden voorspellen ze nu (en de ervaring leert dat het altijd ietsje kouder wordt dan voorspeld).

Die knollen van de moestuin heb ik net als de zoete aardappels gedroogd, maar ze zijn allemaal zacht geworden.0e9f3149b33f18f7fa342c5c79d47456.jpgd3379432dd2f89262fca8f10e71a7d37.jpg0d6eeb8f718c8c9a6eae7b31de2b6595.jpg

Dit jaar dus voor het eerst Yacon gekweekt. In februari 4 broedknoppen in een pot gezet in de woonkamer. Deze liepen na een paar weken uit en moest ik in maart alweer overpotten.

In mei na ijsheiligen de planten uitgeplant in de tuin. Door het uitplanten kregen de planten wel een groeistop.

In de hete droge zomer veel water gegeven maar ze wilden niet gaan groeien. En ineens in augustus kwam er een groeispurt. De planten werden over de 2 meter hoog en toch wel 1 meter breed.

De kleine knollen en plantjes welke ik meer zon had gegeven doordat ze vooraan stonden zijn uiteindelijk tot grotere planten uitgegroeid en hebben meer oogst gegeven.

De planten bleven groeien tot de eerst nachtvorst.

De oogst in november was enorm. Deze heb ik in een kartonnen doos op een koele plaats voor 2 weken bewaard en na 2 weken zijn we hem gaan gebruiken in salades. Ook gekookt is de Yacon erg lekker. Maar in salades is hij een goede aanvullingen met knapperig, verfrissend en zoetige smaak.

Welk ras ik heb weet ik helaas niet maar Yacon komt volgend jaar weer terug in de tuin.

20201217_183719961_iOS.thumb.jpg.fcfdd3d3413e4673617913899dd3a152.jpg

• Like 2

Je kunt ze tot mei/juni bewaren en blijven gebruiken mits ze gaaf zijn. Ik bewaar ze vrij koel en vorstvrij. 

Reageert slecht op veel voeding. Is echt een wortelgewas. Te veel loof geeft geen grotere knollen...dus ben zeer terughoudend met stikstof, is mijn advies. Ook zou de bewaarbaarheid er nogal onder kunnen lijden. (Vergelijk met uien bijvoorbeeld...plofuien lijken geweldig maar bederven zeer snel). 

De restjes van stokken/takken...een decimeter ongeveer...pot ik nu op en overwinteren in de koude kas...eventueel tijdelijk afgedekt onder een doek of zo mocht het echt hard gaan vriezen. Voortrekken in de woonkomer heeft weinig nut in mijn ogen. In de koude kas beginnen ze in april uit te lopen en zijn ze een 20 a 3 centrimeter hoog eind mei, om uit te planten. De knolvorming begint pas heel laat in het jaar, dus of je ze al vroeg voortrekt of pas vanaf mei/juni laat groeien zal in de oogst weinig uitmaken.

Misstaat volstrekt niet in een siertuin. 

Er wordt momenteel volop geexperimenteerd in Vlaanderen met rassen voor agrarisch gebruik. Leent zich tot hier meer dan uitstekend voor biologische/ecologische teelt omdat er weinig tot geen schade is door schimmels/insecten en het gewas uitstekend en ook mooi gedrongen groeit op een ecologisch gezonde en gevoede bodem.  

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.