Jump to content

De erwten van peulen oogsten vraag

Moonsparkle
 Share

Recommended Posts

Goedemorgen, 

Mijn peulen zaden/erwten(hoe noem je die eigenlijk?) zijn op, nu wil ik ze oogsten zodat ik ze volgend jaar kan gebruiken. Kan ik ze er nu uithalen en op een papiertje in de zon laten drogen? Of moet ik echt wachten tot ze geel /bruin zijn? De peulen zijn wel helemaal bol. PXL_20220630_073114791.thumb.jpg.d50f952397e2bd684122eac2c79b2bd9.jpgPXL_20220630_073136770.thumb.jpg.1da197746c08f443b2dfbe470b953810.jpgIk heb niet zo'n grote tuin dus zou de ruimte ook nog graag willen benutten. 

Edited by Moonsparkle

• Moonsparkle changed the title to De erwten van peulen oogsten vraag

Ik heb gisteren hetzelfde gedaan.

Omdat ik de ruimte nodig heb en de planten dus gelijk afvoer heb ik alles geoogst.

Nog wat frut boven in de plant, gegroeid na de laatste bui, dat in de pan kan, maar geen mooie peulen meer worden.

Wat gedeeltelijk gedroogd halverwege de plant en al uitgedroogde peulen van peulen die ik niet geplukt heb.

Heb je geen haast dan kan je nog een weekje wachten en/of de hele planten te drogen hangen.

Ik kan het op de foto slecht zien, maar ik vermoed dat bij jou de peulen nog redelijk sappig zijn?

Beginnen de schedes uit te drogen dan is de peul ook wel klaar.

Bedankt voor je reactie, ja op zich is het hoesje zeg maar nog wel sappig als ik deze doorscheur, maar ze zijn wel helemaal opgeblazen zeg maar. Ik ga het er denk ik op gokken en de erwtjes eruit halen en in de zon laten drogen dan kan ik nog wat anders in de grond doen

De planten oogsten en omgekeerd weghangen tot de peulen mooi droog zijn. 

Ik droog ze nog binnen na en leg ze een paar dagen in de vriezer tegen eventueel ongedierte.

In een papieren zak bewaren met naam en oogsttijdstip.

Let wel, normaal gesproken bewaar je de mooiste en eerste sterke peulen voor het zaad, net als bij tuinbonen etc.

Ook bij bijv. knoflook de mooiste tenen nemen.

Doe je dat dan ben je aan het veredelen ( een groep planten onderling vergelijken, en de beste hieruit gebruiken voor vermeerdering.)

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ze gaan bij mij gedroogd de vriezer in, in een Tupperware bakje.

Dan blijven ze droog. De lucht in de vriezer is altijd droog, hoe kouder de lucht hoe minder vocht die kan vasthouden.

Zo komt er ook ijs in je vriezer, bij het openen komt er warme vochtige lucht in, het vocht slaat neer als ijs op de wanden als die lucht kouder wordt.

• Like 1