Jump to content

Joladio's moestuintje 2012

Guest joladio
 Share

Recommended Posts

Guest joladio

Gister in de koude kas, de erwten gezet, en de wortel. Verder gezaaid in de koude kas: beetje wortel ronde,beetje radijs en beetje raketsla.

Niet zo heel veel ruimte dus, maar voor de 1e zaaiing is het goed.

Volgende week wil ik wat dingen in de volle grond gaan zaaien, maar moet eerst de planning helemaal klaar (= bijna) hebben wat waar kan en mag.

Guest joladio

Vandaag gezaaid, voor 2e keer de vlees tomaat, cherry tomaat, paprika colour en komkommer. en heb ook wat kommerkruid gezaaid, die komt straks buiten in grote pot te staan.

Allen binnen gezaaid.

Boontjes komen al beetje boven de grond.

Foto's van in de kas, Erwten en pepertjes

erwt-436491330702726.jpg

Erwten

peppers-145831330702782.jpg

pepertjes

sneeuwklok-139621330703556.jpg

en nog 1 van de sneeuwklojes in de tuin..

Guest joladio

Welke soort pepers, ja?? Ja het zijn rode pepers. Hadden ze gekregen in een kado zakje, maar die heb ik natuurlijk niet meer

Weet ook wel waar ze vandaag komen, kan nog wel achter de precieze naam komen.. (bij de C1000)

Heb ze denk 3 maanden geleden gezaaid, binnen. Duurde heel lang voordat ze opkwamen, maar ze doen het heel goed idd.

Nu hopen daat er ook wat aan komt straks...

Nou als je er eentje bij die muur zet waar ik tomaten zag staan op de foto's eerder....dan pluk je heel wat van een plant....en als je de eerste gewoon groen eraf haalt, maakt de plant 2 a 3 x zoveel pepers aan, en in een kasje of tegen die zonnige warme muur rijpen ze makkelijk aan de plant af.

Guest joladio

@ geedee, ja dat is wel een idee 1 peper voor bij de muur/schuur, staat die heel de dag in de zon, en heb daar nog wel ruimte, scheelt ook weer plek in de moestuin. thanks en verder wil ik er ook 1 in pot zetten.

@ jeanne, ja de erwten groeien idd hard, heb er van de week nog en paar geweekt,en gezaaid, en die komen ook al met hun koppie boven de grond, dus dat gaat goed hier!!

Waar heb je je pepers nu staan?

Lijkt alsof ze in een koude bak staan? Is dat niet véél te koud nog?

Die erwtjes vind ik zulke grappige plantjes hè...

Wortels houden er niet van maar het is niet onmogelijk.

Als ik ga uitdunnen, zaai altijd 2 zaadjes op een plekje, dan vind ik dat heel zonde en zet ik ze weleens ergens anders tussen. Die hebben we altijd een achterstand en aan een paar kwam uiteindelijk een mini wortel.

Succes!

Guest joladio

Gister weer wat goede erwten plantjes erbij in de tuin (kas) gezet.

Heb opnieuw komkommer gezaaid en tomaat ook nog wat en bonen.

Heb van de week nieuwe zaadjes binnen gehad.

- komkommer, Muizenmeloen.

- Radijs, Hallstone

- bleekselderij, giant red. (biologisch)

- Kattenkruid.

Kattenkruid speciaal voor onze 2 katten. want die hebben nog weleens haarballen,en dit schijnt te helpen, betere maag/darmflora..

Ben benieuwd.

Komkommer, muizenmeloen heb ik ook al wat gezaaid.

Met mijn dochter heb ik kruidenpotjes gezaaid: bacilicum, thaise bacilicum, peterselie en waterkers. (van de danoontje)

Dus die zijn in haar beheer, ook water geven enzo.

Guest joladio

Hierbij nog een foto van het moes(voor)tuinje. Hoe die nu eruit ziet.img134319631331147849.JPG

Aarbeien plantjes hebben de winter goed doorstaan. En mijn kleine kasje die ik sinds paar weken heb, waar echt blij mee ben.

Daar staan nu ook erwten, wortel, radijs en wat raketsla in.

Guest joladio

JAA.. mijn moestuinplanning is af.. Na wat gepuzzel wat waar moet en kan..

Hoop dat alles op de planning er ook daadwerkelijk in kan.

Niet alles van me zaadjes kan ook voor in de moestuin, want komkommer bijv gaat al in de achtertuin, daar heb ik echt geen ruimte voor, en achterin de tuin hebben we ook rasters aan de muur waar die langs kan klimmen. En nog wel meer dingen die achter in de tuin of in pot moeten komen.

Maar morgen wil ik het één en ander in de moestuin (volle grond) zetten. O.a. radijs, wortel en lente ui.

Heb ook kropsla erbij, (aldi) die wil ik wat in de koude bak zetten, of kan ik die beter eerst binnen voorzaaien?

of maakt dat niet uit?

De bloembollen komen nou ook echt op, erg leuk gezicht de 1e bloementjes..

Guest joladio

@ Helly, oke dan doe ik ze gelijk in de koude bak, scheelt binnen ook ruimte. bedankt.

Vanmiddag zaaien het een en ander, en is ook erg lekker weer om in de tuin bezig te zijn!!!

Guest joladio

Vanmiddag gezaaid in de volle grond, radijs, wortel: gewone en ronde, en lente ui.

In de koude kas wat kropsla gezaaid.

In de koude kas komt het één en ander al op: radijs, raketsla, wortel.

De ertwen plantjes doen het ook erg goed, de grootste is denk al 10 cm hoog, heb denk ongeveer 12 erwten plantjes.

Het was goed vertoeven in de tuin, en gewoon lekker buiten!!! En de komende week geven ze ook goed weer op, goed voor de tuintjes dus!!!

Guest joladio

Update koude kas:

De erwten plantes doen het heel goed, goed verschil met vorige week>

erwt-6-6-361661331652179.jpg erwten plantjes van 6 maart

erwt-5-13-356011331652197.jpg erwten plantjes van 13 maart

De radijsjes komen ook al op, 2 weken geleden gezaaid..

radijs-1-13-327791331652349.jpg

De wortels en pluksla doen het ook wel goed, maar niet duidelijk genoeg te zien voor een foto...

straks nog wat foto's plaatjes van de zaai kinders binnen, want die gaan ook echt snel. je ziet ze bijna groeien.

Bonen, komkommer, tomaat en de wedstrijd aubergine is ook al goed uit de grond aan komen... en kommkerkruid ook nog..

Guest joladio

Zaaigrut binnen gaat ook goed, heb een paar bonen al gezaaid, ik nog wel vroeg. April staat op het zakje. maar goed om uit te proberen.

Maar die groeien als een speer, 6 maart gezaaid. dus ruim een week geleden. nou gister zag ik um bijna groeien.

Vandaag is die nog groter. Hier 2 foto's van gister. de ochtend en de middag..>

bonen-1-13-385751331720165.jpg

De ochtend

bonen-2-13-341071331720178.jpg

De middag..

De wedsrtijd auberine gaat ook goed, komen al echte blaadjes aan>

aubergine-13-318561331720255.jpg

Tomaten, cherry, balkon en vleestomaat, komen ook weer boven>

tomaten-13-311491331720320.jpg

Prei gaat ook goed, maar nog geen foto van, die staan nu een stuk koeler, maar wel genoeg in licht.

wanneer mag je die buiten zetten?

Waterkers van mijn dochter komt ook al mooi op. Ziet er wel schattig uit zo...

waterkers-13-386451331720607.jpg

Edited by joladio

Ziet er allemaal al goed uit! Over die worteltjes: dat worden gekke dingen hoor!

Ik werkte afgelopen zomer ergens waar ze de wortels ook hadden voorgezaaid en verplaatst en het werden wortels met allemaal uitsteeksels en vervormingen.. Hoeft op zich niet erg te zijn, maar ik vraag me af of het de plant meer moeite kost en het is wat lastiger schoonmaken en schrappen

Guest joladio

onze grond is niks mis mee, dus dat zal hier wel niet. vorig jar hadden we ook mooie en lekkere wortels.

Ze komen erg goed op al, het loof dan he...

@ rantje, tuinkers heb ik verder ook nog nooit gehad. maar kreeg je bij dannootje toetjes, dus dan maar zaaien he... Maar doet goeg.

Mijn komkommer muizenmeloen komt ook op!!!

De bonen passen niet meer in zaaibakje, dus die ga ik straks in een ruimere bak zetten..is denk al zo'n 6 a 7 cm groot.

straks nog ff in de tuin buiten kijken hoe het er bij staan, ik denk wel weer goed gegroeit daar in de koude kas,

is wel erg lekker en goed weertje ervoor.

Guest joladio

Heb er uien zaadjes bij , die wilde ik al maar kon ze zo niet gevonden krijgen, ja via internet, maar alleen voor een zakje uienzaad!!!

Bij de aldi waren ze al weg. Maar heb er gevonden en waren ook niet zo duur.. Uien "Rijnsburger 5" gewone ronde ui.

En natuurlijk gelijk wat gezaaid. Beetje passen en meten in de tuin , maar bij/naast de aardbeien.

zijn ook goede buren dus dat kan geen kwaad.. En achterin de tuin voor de schuur ook nog wat.

Verder gaat goed met alle zaailing soorten, groeit allemaal lekker in hun eigen tempo door.

De bonen plantjes heb ik verplaatst naar een grotere pot, en groeien gewoon vrolijk door.

Zou ik die ook al in de koude kas kunnen zetten?? Tenminste als er plaats voor heb, haha.

Zag bij de aarbeien al nieuwe uitlopers komen, die ga ik binnen kort in pot plaatsen.

Die van vorig jaar in pot had staan zijn ook redelijk de winter door gekomen, wel wat dode takjes, maar zitten ook al weer nieuwe blaadjes aan.

Alleen de pot waar ze in stonden, aarbeien pot is wel kapot gegaan helaas, dus de nog mooie plantjes heb ik in een andere pot gezet.

Guest joladio

update zaden lijst van nu, aangezien er het één en ander bij gekomen is:

Groente en fruit zaaden

Deze had ik al in bezit:

- Vleestomaat

- Tomaat (kleine) "Garden pearl"

- Balkontomaat

- Erwt "Kelvedon wonder"

- Paprika "Sweet Colour"

- Rode Peper

- Radijs "Saxa"

- Radijs

- Komkommer "Bush Champion F1"

- Broccoli "Groene Calabrese"

- Prei "Electra"

- Courgete "All Green Bush"

- Raketsla

- Veldsla "Favor"

- Bonen (stam) "Andate"

- Wortel (ronde) "Parmex"

- Wortel "Early Nantes 2"

- Spinazie "Securo"

Aangevuld met:

-"wedstijd Aubergine".

- komkommer, Muizenmeloen.

- Radijs, Hallstone

- bleekselderij, giant red. (biologisch)

- Kropsla

- pompoen, maar die kan ik niet kwijt, heb ze gekregen dus, maar wie weet.. ergens..

Kruiden

deze had ik al:

- Komkommerkruid

- Thijm

- Peterselie

- Organo

- Knoflook bieslook

- Bieslook

- Tuinkers

Nieuw erbij

- Waterkers

- basilicum thaise

- basilicum

- Kattenkruid, voor onze katten..

Bloemen en bomen enzo:

deze had ik al:

- zonnebloemen

- goudsbloemen

- appelboom "golden Delicios"

- witte druiven

nieuw erbij

- appelboom "eltar" blijft klein boompje

- braam struik

- viool

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...