Flup Posted July 13, 2022 Posted July 13, 2022 Onlangs was ik in Limburg en heb daar flink wat tomaten ingekocht. 20 kilo om precies te zijn, zodat ik weer wat heb om in te maken. Een van de kisten is van de soort "Elite". Deze soort ken ik niet, maar het komt uit Belgi"e en schijnt in ieder geval milieuvriendelijk geteeld te zijn. Zaden kun je er in ieder geval niet los van kopen. Is het een F1 soort? Heeft het zin om er zelf zaden van te winnen? De tomaat vind ik best ok, dus voor mijn soortenverzameling zou ik deze soort best willen toevoegen, mits het natuurlijk geen F1 is. Meer info over deze soort: https://www.plantaardig.com/groenteninfo/flandria_tomaten_2007_tomatengids.htm https://www.tomatomasters.be/onze_tomaten.html Quote
redzebra Posted July 13, 2022 Posted July 13, 2022 (edited) @Flup moeilijk te zeggen. De naam Flandria staat als keurmerk voor milieubewuste (niet gelijk aan biologisch) en familiale teelt (oorspronkelijk alleen voor tomaten en witloof), later zijn daar andere groenten/vruchtgewassen bijgekomen en wordt ook nadruk gelegd op duurzaamheid. De namen zoals Elite geven geen ras aan maar een segment binnen het tomaten aanbod. bv elite wil zeggen trostomaat middel, princess trostomaat groot. Elk segment kan een aantal beperkte rassen bevatten: zie bv in je link bij die kweker Foundation 5 vruchten per tros, Sevance 6 vruchten per tros onder de naam Elite. Aangezien die aantallen zo specifiek zijn en je mag verwachten dat die tal van resistenties hebben zou ik gokken op F1 zaden alleszins zullen ze geënt zijn. Edited July 13, 2022 by redzebra 1 Quote
Mai Pensato Posted July 13, 2022 Posted July 13, 2022 (edited) @Flup: redzebra heeft helemaal gelijk. Aanvullend wil ik nog melden dat dit allemaal F1 hybriden zijn en ook met "99%" zekerheid allemaal geent op een sterke onderstam. Dat is namelijk al jaren standaard bij de professionele jaarrond tomatenteelt in Belgie en Nederland. Edited July 13, 2022 by Mai Pensato 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Flup Posted July 13, 2022 Author Posted July 13, 2022 Dank voor de info. Dan verwerk ik de tomaten in de soep en neem ik er geen zaden van. Quote
Roland Posted July 13, 2022 Posted July 13, 2022 Mijn beperkte ervaring met het zaaien van zaden uit de F1 is dat de F2 generatie niet geheel op de F1 lijkt maar meestal prima tomaten en leuke verrassingen voor ons hobbyisten geeft. Vaak erven ze ook nog wat ziekte resistenties van de F1 en zijn ze gezonder dan de zaadvaste rassen. Van de 50 Galahad F2 planten vond ik toch wel 90% even lekker of lekkerder dan de F1. ook was het formaat vruchten en opbrengst gelijkwaardig aan de F1. Als verrassing kwamen er roze en rode vruchten in de F2 generatie voor. 1 Quote
Recommended Posts