Jump to content

Kippenren ombouwen tot serre

Esse
 Share

Recommended Posts

Dag allemaal,

ik heb hier al wat rondgelezen vooraleer ik deze vraag stel.

Wij hebben nog een metalen kippenren liggen (zie foto voor gelijkaardige versie) van 2.6m x 6m,

nu wilde ik daar een serre van maken.

Metalen stel steekt in elkaar, ik ga aan de 4 hoeken en halverwege een paal in de grond slaan en de serre daaraan bevestigen.

En dan...de folie (ik ga 180/200 micron dik kopen).

1) Hoe bevestigen aan de onderkant? Ik wil het zeil niet ingraven, maar is vastklemmen met ringen voldoende?

2) Hoe het zeil bevestigen aan de buizen: met klemmen? En zo ja, zijn metalen of plastieken klemmen het beste? En op welke plaatsen allemaal?

3) Nog extra verstevigingen die ik moet aanbrengen, of zaken waarop ik moet letten?

Alvast dank voor jullie raad en tips!

Groeten,

Esse

spacer.png

Heb met een folieserre zelf maar weinig ervaring maar toch dit: Metalen klemmen gaan langer mee (toch op ronde buizen, op vierkante weet ik niet eens of ze wel bestaan). Hoeveel of waar weet ik niet.

Die folie gaat altijd wrijven op dat metaal, maak dus zeker dat die buizen goed proper en glad zijn zodat die folie niet beschadigd geraakt. Er bestaat beschermingsstrip dat je op de buizen kan plakken. Het is eigenlijk gewoon een stuk schuim/rubber. ik weet niet of het wel efficiënt is.

Folie op het frame plaatsen op een warme/zonnige dag en goed strak zetten. Er mag niets flapperen. In de wintermaanden zal die folie nog wat extra aantrekken, dat zorgt ook voor stevigheid.

Ik zie op uw foto/tekening nergens een diagonaal en vraag me af of ze wel tegen een windstoot gaat kunnen.

Denk aan een dakgoot om het regenwater op te vangen (of direct in de serre weer te verdelen als je lokaal geen waterton wil/kan zetten)

Edited by Swa

Beste Esse,

Sorry, maar niet ingraven is volgens mij eigenlijk geen optie. 

uitgaande van windgebied in Nederland met laagste windbelasting

Brabant, bebouwde omgeving. winddruk 46 kg/m2

serre 6m lang 2.5m hoog  totale kracht zijwaartse verplaatsing 700kg

opwaarts als de wind er per ongeluk in slaat ongeveer hetzelfde.

op ons moestuincomplex hebben we ook wat kassen met klemsystemen gehad.

Die zijn inmiddels allemaal ingegraven. Wat die aan schade bij de rest hebben veroorzaakt...

Maar ze hebben dus allemaal ook 2 keer plastic gekocht.

Als je toch gaat klemmen omdat je verplaatsbaar moet zijn of zo, bedenk hoeveel klemmen je wil gebruiken

en doe dat dan maal 2 of 3... denk aan overkill in het kwadraat.

Veel succes!