Jump to content

Citrus verpotten, welke grond? Welke soort pot?

brecht986
 Share

Recommended Posts

Dag iedereen,

Ik heb 3 kleine citrusboompjes (30cm) gekregen. Deze dienen verplant te worden, maar ik vraag me af welke bodem ik het best zou gebruiken. Ergens las ik op het net dat 50 % zand+ 50 % wormenmest het best zou zijn. Wormenmest heb ik niet ter beschikking, zal 50 % zand + 50 % potgrond ook lukken? En is dat dan 50/50 in massapercent of in volumepercent (want zand lijkt me een hoger stortgewicht te hebben dan potgrond)? 

Hoe krijg ik de pH rond de 6? 

Houd ik die citrusboompjes best in potten met een gat in de bodem+ schaaltje of is een gewone pot met gesloten bodem ook mogelijk? 

Alvast bedankt,

Brecht

Pot met gesloten bodem is geen optie, de wortels gaan dan rotten. 

Nu verpotten lijkt me niet nodig, normaal doe je dat in het voorjaar. Dan kun je ook wortels snoeien. Als hij al te lang in een kleine pot staan kan het namelijk zijn dat de wortels zijn gaan ronddraaien. Ik snoei die wortels altijd, zodat er nieuwe wortels kunnen groeien die in de toekomst geen problemen gaan geven. 

Ik heb zelf ook niet veel ervaring hoor, ik heb precies 2 citrusboompjes. Bij de laatste keer verpotten afgelopen voorjaar, heb ik geloof ik pure compost gebruikt, of pure compost gemengd met een klein beetje zand. Daar zat genoeg voeding in en ik heb dan ook mooie vruchtjes eraan hangen. Zand is goed voor afwatering, maar ik heb nooit problemen met afwatering in mijn potten, en zand is zwaar. Als je verpot, komt er alleen aan de zijkanten en bodem wat aarde bij en om daar pure compost voor te gebruiken, leek mij prima en het boompje is gezond gebleven deze zomer (buiten). 

PH rond 6 krijg je door regenwater te gebruiken, of je kraanwater af te zuren. Maar ik zou me daar niet te druk over maken. Ik heb even mijn eigen info gecheckt: Amsterdams leidingwater heeft 0,143 gram calciumcarbonaat per liter. Om het te ontzuren heb je 0.224 gram zuur per liter nodig. Je kan dus een potje citroenzuur kopen en per 5 liter kraanwater een gram zuur toevoegen, uurje laten staan, goed roeren en daar je plant mee gieten. Maar echt nodig is het niet. In de winter giet je toch niet veel en in de zomer krijgt hij genoeg regen. 

Edited by fre3ke

• Jorieke123 changed the title to Citrus verpotten, welke grond? Welke soort pot?

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Bij mij doen het citroenstruikje en eigen citroenzaailingen het prima op stekgrond met een mulchlaag van 2 cm turfstrooisel, had ooit gelezen dat ze van licht zure grond houden. Voor de stikstofbehoefte geef ik af en toe een beetje kippenmestkorrels. Verder vragen ze een goed doorluchte bodem met voldoende vocht, zodra de bovenste 3 cm in de pot droog is kun je weer een beetje water geven. Tot slot hoop ik dat je er nooit schildluis op krijgt, ondanks handmatig verwijderen blijven die krengen terugkomen op het citroenstruikje wat ik ooit gekocht heb.