Jump to content

Grond in orde maken

Senna
 Share

Recommended Posts

Ik heb de afgelopen herfst groenbemesters gezaaid die het best goed hebben gedaan. Nu met de vorst is het een zielig gebeuren geworden maar goed. Nu las ik ergens dat als je wilt beginnen met zaaien/planten je 3 weken van te voren de grond moet gaan bewerken (hopelijk heb ik dat goed begrepen hoor )

Ik ga dan de groenbemesters onderspitten en de grond lekker los maken. Tis wel kleigrond, maar mijn vorige tuinierster heeft er wel wat zand doorheen gemixt. Doe ik er goed aan om wat zakken bemeste tuinaarde toe te voegen? Of beter is anders? Of is de groenbemester voldoende? Poeh hee..dat wordt nog wat die tuin

Tuinaarde wordt best een dure investering, kijk of er in de buurt een compostactie is binnenkort, breng al dan niet gratis mest aan. Liefst met wat structuur, en zet zelf een grote composthoop op. Op marktplaats wordt bij ons ook wel eens paardemest aangeboden. Deze mest moet wel rijp zijn anders moet je het nog laten composteren of rijpen.

Doe stukje bij beetje, maak bed voor bed, stuk voor stuk, klaar. Dek eventueel een stuk af met landbouwplastic of karton met mulch.

Als straks de onkruidgolf eraan komt, en die komt elk jaar weer, is het wat minder demotiverend als je een stuk wat je niet gebruikt afdekt.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

O wat goed dat je over compost begint! Ik bedenk me ineens dat er in een hoek van mijn tuin een soort van composthoopje ligt. Door de vorige bewoner aangelegd, ik kwam het pas later tegen, er was zoveel te ontdekken op de tuin. Toch ben ik een beetje huiverig om dit te gaan gebruiken, ik heb geen flauw idee wat er allemaal in ligt. Volgens mij ligt het er wel al heel lang, tis zowat enkel aarde. Ik ga t es flink omschudden en kijken of ik er geen enge dingen in aantref. Wat een held he...

Hooguit een nest jonge woelmuizen en de familie pad ligt er nog in te slapen. Je kunt de mooie aarde eronder mooi gebruiken, het deel wat nog niet helemaal verteerd is gebruik je om de nieuwe hoop op te starten. Als je nog een nest wormen vind is dit helemaal goed. Lees je wat in op het internet over composteren. Er zijn ook hele leuke filmpjes te zien op you tube.

http://www.bloggen.be/compostmeester/

http://www.gaiabodem.nl/index.php?i=258

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Bemeste tuinaarde voegt niet zo heel veel toe aan je grond - er wordt zelfs wel eens beweerd dat het een hoop troep (en dan niet in de zichtbare deeltjes) in zit. Net als Wouttie zou ook ik je compost of verteerde mest aanraden om de bodem wat te verbeteren en te bemesten. Waar ik woon kun je bij de mileustraat gewoon gratis zoveel compost halen als je wilt (van goede kwaliteit = zonder al te veel glas/plastic en op hoge temperatuur gecontroleerd gecomposteerd).

Weet verder niet je achtergrond, is dit het eerste jaar dat je op dit stukje grond gaat beginnen? Ik zou in ieder geval lekker alles onder spitten, liefst zo snel mogelijk en als de bodem niet te nat is alles al fijnharken. Dat laatste is altijd lastig om op kleigrond het juiste moment te kiezen. Doe je het te vroeg dan slaat de grond weer dicht na hevige regenval en doe je het te laat dan zit je heel het seizoen met keiharde kluiten die niet meer fijn te krijgen zijn. Ik wacht zelf nog even. Mijn laatste tip betreft: niet op de grond lopen na het spitten maar netjes tegels of looppaden maken.

Het moestuintje bestaat al vele jaren, het ligt op een volkstuinencomplex. We hebben zelf van tegels looppaden gemaakt en alle vakken verdeeld. Het is overigens niet zo groot hoor. De reden waarom ik het niet eerder heb gespit is door de groenbemesters die ik in de herfst had gezaaid. Ik dacht dat die zolang mogelijk konden blijven staan en dan 3 weken voor het planten moest gaan onderspitten. Maar het wordt zo langzamerhand dus echt tijd! Ik ga mijn composthoop es goed nakijken en dan gaat het spitten beginnen! Hmmm...zie net op het journaal dat er de komende tijd nog wel veel regen gaat vallen, bah...met die vette klei....ik wacht ook nog maar even, Jorg.

En Wouttie, bedankt voor de filmpjes

• 5 months later...

Mag ik even inpikken op dit draadje?

Ik heb een stuk grond dat ik wil winnen (grasland) om na de winter een moestuin te maken. Ik zou het kunnen omspitten eind oktober en dan na de winter klaar leggen voor zaaien.

Zou ik misschien beter nu al omspitten, moet er iets bemest worden? En dan in augustus nog een groenbemester zaaien (ik heb sinds gisteren mijn zaad ontvangen, waaronder phacelia).

Bedankt!

Als je het nu omspit slaat je klei helemaal dicht bij een heftige regenbui. Het beste op klei is eind november mest met stro onder te werken. En voor de kerst klaar zijn zo dat de vorst de kluiten kan verpulveren.

Dit jaar had ik een laag van bijna10 cm paardenpoep op mijn tuin gedaan. In mei kon je het al niet meer terugvinden in de grond