Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Seizoenen van Jorieke

Jorieke123

Recommended Posts

Hier wil ik graag mijn moestuin voorstellen, en jullie op de hoogte houden van mijn werkzaamheden/successen/teleurtellingen.

In April 2009 zijn we naar het platteland verhuisd. Er was al een moestuintje aangelegd, van maar liefst 2 bij 2 En daar heb ik dat jaar het een en ander gezaaid en geplant. Er kwamen beestjes in de mosterd, de komkommer had er echt geen zin in, alleen de tomaten planten deden het wel aardig. Ook de kalebasjes deden het goed. Veel tijd had ik niet om te moestuinieren, dus ik heb de boel wat laten verslonsen.

Het jaar daarop hebben we een groot stuk om laten ploegen (was eerst weiland) en langs 2 zijkanten een hele rij grindtegels ingegraven. De moestuin ligt namelijk langs een seringen-'haag' (enorme uitlopers onder de grond) en een droge sloot met bramenstruiken. Ook hebben we er gelijk 3 sproeiers en leidingen ingegraven. Om het grondwater te kunnen sproeien.

2my0nc6.jpg

6hs2kh.jpg

Na het gladmaken ben ik stukje bij beetje de stoep voor het huis gaan afbreken. Voor het huis komt de kruidentuin, en de vierkante stoeptegels kunnen mooi als paadjes dienen in de moestuin:

1z16a1e.jpg

De rabarber en asperges staan er al in zoals je ziet .

Ook is er een gat gegraven voor de kas. Er stonden wat struiken (weer seringen) die er weg moesten, en de kas staat wat lager om zo geen vergunning aan te hoeven vragen De kas staat op grindtegels (op hun kant) als fundering.

e83n5y.jpg

En hier zijn wat foto's van afgelopen seizoen:

34q2st1.jpg

2hf5j4n.jpg

2dtdg5e.jpg

2my1z0o.jpg

Er zat toen nog geen hekje om de tuin, en de potten op de laatste foto zitten vol met kruiden die nog in de voortuin moeten.

En een foto van de kruidentuin (nog lang niet af...):

2iabog3.jpg

Heerlijk! Een broodje met roomkaas, een restje zalm, en het enige groen wat ik op dit moment uit de 'moestuin' haal: alfalfa kiemen.

2zybp1u.jpg

Ik kiem er op los! Ik ga komende zomer ook een boel groenten telen voor het zaad. Om er in de winter lekkere knapperige kiempjes van te kunnen eten. Radijs bijvoorbeeld, en alfalfa, tuinkers, zonnebloemen en mosterd. Jum!

• 2 weeks later...

Ik heb net een aantal vaste groenten gezaaid. Gewoon een snufje zaden in een potje, zand er over, en water er op. We zien wel hoeveel er op komt. Dat werkte vorig jaar ook goed.

Als het potje volgegroeid is, breek ik de kluit in kleinere stukken en verspreid ze over een aantal potten. Ik verspeen ze dus niet per stuk.

o.a. gezaaid:

Italiko Rosso (rode molsla)

Zwartmoeskervel

Zilverwitte alsem

zeemelde

Turkse raket

Vandaag zaai ik een 20-tal erwten in de kas in bakjes. Dat wil ik vanaf nu elke 2 weken doen. Zodra het weer het dan toelaat, plant ik ze uit langs mijn hekje (om de moestuin). Daar nemen ze bijna geen ruimte in, en klimmen ze tegen het hekje op.

Ook zijn de betonnetten aan gekomen, waar we een tunneltje van gaan maken voor de (kleine) pompoenen. Dat zag ik in Groei en Bloei. Er werd in dat blad verder niet over die tunnel geschreven. De mensen uit dat artikel geven ook cursussen, dus ik kon ze mailen om te vragen hoe ze die tunnel hadden gemaakt.

Ik heb zin om dat ding op te bouwen!

Ein-de-lijk heb ik een stukje voor mijn fruitstruiken! Ze stonden eerder langs de wei van de kippen/varkens, en de honden konden daar ook komen. Onze eigen hond speelt elke keer weer erg leuk met elk opvangertje wat we onderdak bieden, en daarbij wordt hard gerend! Dwars door de fruitstruikjes ook .

Maar vanaf nu niet meer! We hebben het hek van de kippenwei aan 1 kant doorgetrokken, zodat er een klein 'weitje' naast is ontstaan. Daar hebben mijn moeder en ik gistermiddag alle fruitstruiken heen verhuisd.

vn0d1z.jpg

Er komen ook nog 2 rijen met frambozen/bramen. Daarvoor zetten we per rij 3 palen in de grond (morgen), en daartussen spannen we staaldraad. We kijken even aan wat we tussen de fruitstruikjes leggen/storten/doen zodat het gras de struikjes niet overwoekert.

Heb net nog weer wat onkruid verwijderd, moet nog vele m2 Gelukkig smakken de varkens de emmers onkruid op, dus voelt het meer als dierenvoeren dan als onkruidtrekken

De 2 crosne plantjes die ik vorig jaar kocht, en de knolletjes die ik van Hans kreeg, ga ik zo weer uitplanten in zo'n onkruid-vrij veldje. Lekker wat compost er op, en dan maar hopen op grotere knollen. Want deze dingetjes (+/- 2 cm) ga ik niet eten hoor! Al hoef je ze niet te schillen ofzo... dat zou er nog bij moeten komen

Binnenkort ga ik mijn hele moestuin maar eens (opnieuw) indelen. Ik heb erg veel vaste groenten, dus die wil ik allemaal aan 1 kant van de tuin hebben.

De aardperen verdwijnen namelijk uit de tuin, die komen verderop op een apart veldje bij de rest van de akkerbouw gewassen. Dus daar komt ook flinke ruimte vrij.

Nu maar eens goed nadenken welke kant van de tuin het meest handig is voor die vaste planten. Dit ivm een aantal hoge groenten (bonen, speciale soortjes maïs), die het water van de sproeier tegenhouden als ze ergens in het midden staan. En ze blokkeren natuurlijk ook aardig wat zonlicht.

De vaste groenten willen misschien wel de kant van de tuin waar in de winter het meeste zon komt.. In de zomer komt overal in de tuin wel zon. Maar bij een lage zon staat het huis 's ochtends op veel plaatsen voor schaduw te zorgen.

Puzzelen!

Hier de houten oppottafels die ik bij de kringloop heb gescoord:

2ecjl8o.jpg

2re6ty0.jpg

Ze timmeren ze daar in elkaar van resthout.

Omdat ze wel heel snel gingen schimmelen in de vochtige kas met de (natte) potten er op:

fa3ryu.jpg

Heb ik ze aan de bovenkant 'geplastificeerd' met doorzichtig cadeau'papier' (van dat folie) en ducttape

2vtnqu0.jpg

Nu kunnen de potten met gaatjes in de onderkant weer gewoon op de tafels staan.

Ook de groene kratjes (die ook niet dicht zijn aan de onderkant) kunnen er weer op. Die kratjes heb ik (na lang zoeken naar de juiste maat) op marktplaats gevonden. Koopje!

• 2 weeks later...

Morgen wordt het extra stuk land gefreesd(of een t?) en dan binnenkort ook geploegd. We gaan het stuk nu dus uitzetten. Er moet ook een rand van gras omheen komen, zodat we overal makkelijk bij kunnen komen met de trekker, en we dat gras nog kunnen maaien voor de wintervoorraad hooi. Dus maar eens even zien hoe we dat aanpakken....

Kijk eens wat ik heb gescoord bij de Ikea!!!

28whhd.jpg

2 vitrine deurtjes (178 lang) per verpakking, 5 euro! Echt super om een koude kas van te maken! En om een plek te maken waar de meloentjes extra warmte houden/krijgen in de zomer! Heb dus meteen maar 4 verpakkingen mee genomen

Het is hout van nix, en er moet natuurlijk nog wat gekit worden of glaslatjes geplaatst worden. Daar zal het geld wel in gaan zitten

Maar ik vond het toch wel een super score hoor! I love the koopjes hoek

Ik had nog geen koude kas (wel een kas waar het koud word ), dus die ga ik in ieder geval maken. En in de zomer komt er dus meloen in. Verder nog geen keiharde plannen . Ik denk dat ik er 2 maak, met elk 2 van die deurtjes als echt (niet zo heel puntig) puntdakje zeg maar. En dan houd ik er nog wat in de doos in de schuur voor als blijkt dat ze toch wel erg snel wegrotten

Het stuk voor de granen (etc.) is gefreesd! Zaterdag wordt het geploegd. Zie hier het resultaat

Op de voorgrond onze eigen trekker, met de nieuwe maaier. Die trekker is net wat te klein om door stevig grasland te frezen/ploegen, dus we hebben er voor deze keer iemand voor gehuurd (iemand uit de buurt die verder al meer heeft gedaan hier bij de bouw) Op de achtergrond zie je een geel/oranje trekker die bezig is met frezen:

2vwxx20.jpg

23kt93a.jpg

We zijn het landbouwstukje nu aan het eggen, en willen het straks nog wat gladder maken met een ander werktuig (ben de naam even kwijt, ze gebruiken ze ook wel om zo'n zandbak voor paarden weer glad te krijgen). En dan gaan vanmiddag de tarwe en de capucijners de grond in.

Tijdens het ploegen en eggen kwamen we wel 4 of 5 verschillende kleuren grond tegen. Ik heb geprobeerd er foto's van te maken, maar ik moet nog even kijken of de kleuren op de foto wel goed overkomen.

De tarwe en de kapucijners (ik schrijf het steeds met een c... is dat met een k de nieuwe spelling?) zitten in de grond. Van beide soorten zo'n 100 m2.

Het ging allemaal proffesioneler dan vorig jaar, toen hebben we met een stok gaatjes geprikt, terwijl de andere persoon de zaadjes in de gaatjes deed. Nu rolden we met een zaaimachine zo een pond zaad in de grond

En we hebben de vakken goed gemarkeerd met touwtjes en piketjes, en er staan soort-bordjes bij de vakken. Vorig jaar dachten we dat we wel zouden onthouden waar wat stond, maar dat bleek niet het geval

We zaten te denken om van die zilveren slierten op te hangen. Die lagen hier nog in de schuur toen we hier kwamen wonen. Nu maar hopen dat ik ze nog ergens kan vinden

We gaan de kapucijners idd drogen, en dan voornamelijk aan de kippen voeren. En de varkens, maar dan moeten we ze weer koken. We hebben de Blauwschokkers 'Desiree'.

Stukje bij beetje maak ik de moestuin onkruidvrij. Alles in 1 keer kan ik echt tegenop kijken, dus ik doe nu steeds het vak waar ik die dag in wil zaaien of wil planten.

Ik heb nog wat rode plantuitjes gekocht bij de aldi, dus ik heb net weer een vak leeggemaakt en luchtig gewoeld. Heeft iemand nog tips voor lekkere grote uien? Geen mega watterige opgeblazen zooi zoals uit de supermarkt, maar ook geen ieniemienie uitjes die amper groter zijn dan de plantuitjes (zoals vorig jaar )

• Create New...