Nicolette Posted January 11, 2011 Share Posted January 11, 2011 Dit jaar ga ik weer veel verschillende dingen zetten. Maar ook een beetje de boel omgooien dit jaar. Zowel op de volkstuins als thuis had ik kruiden in de tuin en dat gaat nu verplaatst worden naar de voor en achtertuin thuis. Dit omdat het toch wat lastiger is als je last minute wat kruiden nodig hebt en dan eerst naar de moestuin op en neer moet. Op de volkstuin gaan we ook her en der wat omgooien. Ik teel in verhoogde bedden dat heeft als voordeel dat je niet meer hoeft te spitten. En dat je bepaalde gewassen iets dichter op elkaar kunt zetten. Ik heb net gisteren weer raapstelen en spinazie ingezaait in de koudekas. Vorige week heb ik ook al spinazie in een tray ingezaait. Ook die staat in de kas. Verder had ik in het najaar de knoflooktenen al geplant en ook een beetje in potten in de kas. De fruitbomen zijn gesnoeit. En de kas en koudebakken zijn schoongemaakt. De tuin heeft compost en paardemest gekregen. Op een klein stukje na is de tuin alweer klaar voor het nieuwe seizoen. De rabarber zit nog netjes onder de grond. Ben altijd heel geduldig en trek ze niet voor. Verder hebben we peer, appel, kers, aalbes, aardbei en framboos. Goji bes hebben we ook staan maar daar kwamen maar 3 besjes in die niet eens echt groot werden. Weet niet of die wel gaat blijven dit jaar. De foto is van vorig jaar. Ik maak niet zo heel vaak foto's merk ik. Tjonge moest echt zoeken naar een plaatje van de de tuin in overzicht. Wij zijn met zijn zessen dus ik probeer altijd genoeg verschillende soorten groenten in de vriezer te laten eindigen om het hele jaar door te komen. Momenteel eten we nog van het land de boerenkool, rodeboerenkool, eikenbladsla, sla, rucola en veldsla, bosui(winterhardy) platte peterselie en wortelen. Alleen de boerenkool staat onbeschut de rest in de koudebak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 11, 2011 Share Posted January 11, 2011 Echt een leuk forum onderdeel is dit! Leuk om de tuinen en plannen te zien. Wie volgt Ik maak ook te weinig foto's maar door dit forum onderdeel krijg ik wel zin om dat wat meer te gaan doen, zo ontstaat een mooi overzicht. Erg leuk. Je teelt ook onder anti insectengaas zie ik, alleen de kolen of ook prei/wortel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
remco Posted January 11, 2011 Share Posted January 11, 2011 Hoi Nicolette,je tuin ziet er netjs uit. Gr Remco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted January 12, 2011 Author Share Posted January 12, 2011 @ Jorg, dank je ik doe mijn best @ Remco, ik teel kool onder gaas maar ook uien, wortel en prei. Anders blijft er niets van over. Haal het gaas wel voor de winter weg en zorg dat het schoon en netjes opgeborgen is. Eigenlijk moeten er dan netten over de boerenkool maar dat laat ik meestal. Wel grappig om te merken... de duiven hebben de groene boerenkool helemaal kaal geplukt vorige week maar de rode boerenkool lijken ze niet te zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted January 12, 2011 Share Posted January 12, 2011 Hier in het zuiden zijn de duiven wat minder kleuren blind, bij mij moesten ze er beide aan geloven! Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted January 13, 2011 Author Share Posted January 13, 2011 Ik was er ook verbaasd over dat ze ze met rust lieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
annie en stefaan Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 ik heb een vraagje en een tipjullie nederlanders met jullie boerekoolgraag zouden we eens weten hoe jullie dit klaar maken of enkele receptenwij belgen kennen dit namelijk niet zo goedwij kweken er ook ieder jaar zowel de groene als de rode, maar deze zijn voor onze dwergkonijnen en cavia'sen een tipwij kweken al jaren met sucses onze uien en wortels zonder sproeistof en gaasgewoon door een rij ui en een rij wortel en zo verderhebben het ook eens geprobeert met wortels en zomer prei, en dat viek ook zeer goed mee ( uien en prei zijn van de elfste familie)dat geef alles te maken met de reukwortelvlieg houden niet van uien en preien de preivlieg niet van wortelsprobeer het eens, je zal zien kolen ,dat is natuurlijk een ander paar mouwen Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 IS natuurlijk leuk die tip.Wil geen kritiek geven maar ik denk dat iedereen de tip al kent. Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
annie en stefaan Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 denk het ook dat de meesten dit wetenmaar waarom dan met gaas werken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 IS natuurlijk leuk die tip.Wil geen kritiek geven maar ik denk dat iedereen de tip al kent.Doe dat dan ook niet Je hebt natturlijk wel een eind gelijk de meeste zullen die "tip"wel kennen, maar beginners misschien nog niet en daarvoor kan het een zeer bruikbare tip zijn. Wat betreft de boerenkool, wat mij betreft geen poespas en lekker fijngesneden meegekookt op de piepers en door elkaar gestampt, op smaak gemaakt met beetje azijn mosterd peper en zout, geserveerd met uitgebakken spekjes, rookworst (liefst grove) en een goede jus. Wij eten er ook altijd een salade van appel en augurk bij voor het extra frisse zuurtje. Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerwin Posted January 24, 2011 Share Posted January 24, 2011 lekker, Of uitje fruiten, aardappelen erbij. runderbouillon toevoegen, boerenkool erbovenop. na 15 minuten rookworst erbij. Spekjes uitbakken en na 30 minuten alles stampen tot stampot,Dan picalilly erbij.... bijna hetzelfde en toch anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
annie en stefaan Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 dank u wel voor de receptenannie zal ze zeker eens proberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Fout Stefaan,Je had moeten vragen wanneer aan te schuiven bij Koert of Gerwin.Enne even waarschuwen, het water loopt me nu al uit de mond.Waarom schrijven jullie altijd over eten als ik honger heb ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Omdat jij altijd honger hebt??? Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Omdat jij altijd honger hebt??? haha, jij zegt het, ik dacht het....en het moet waar zijn want ik ben nog maar net op het forum en ik wist het al! Link to comment Share on other sites More sharing options...
annie en stefaan Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 eten is ook een hobby van mijliefst de traditionele keuken, veel en lekker hihiik moet toch mijn colesterol op pijl (te hog) houden haha Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 Ja, ja, zo kan hij wel weer.Ik moet even iets rechtzetten. Jullie hebben een erg scherpe conclusie getrokken uit 1 opmerking van mij.Overdag heb ik nergens geen last van, als mijn vrouw niet roept sla ik gerust het middag-eten over.Warm eten 's-avonds beperkt tot normaal. En dan komt het tussen 9 en 10 uur 's-avonds krijg ik altijd een onbedwingbare zin in een paar lekkere boterhammen.En aangezien ik dan meestal achter de computer zit en iemand begint erover dan steekt die honger weer de kop op. Smaakvolle groeten,Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted March 4, 2011 Author Share Posted March 4, 2011 @ Jos, ja zo gaat dat... op dat tijdstip heb ik ook wel weer zin in wat te eten. Na een week ziek te zijn geweest, morgen maar weer eens kijken hoe de tuin erbij staat en her en der wat afdekken, inzaaien en planten Heerlijk dat zonnetje van vandaag. Heb aardig wat dingen voorgezaait thuis. Want ja die tomaten, paprika's en aubergines moeten wel op tijd de koudebakken in om lekker een overvloedige oogst te kunnen geven. En ook maar weer de bleekselderij gezaait. Eens kijken wat het dit jaar doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 4, 2011 Share Posted March 4, 2011 Ja, ja, zo kan hij wel weer.Ik moet even iets rechtzetten. Jullie hebben een erg scherpe conclusie getrokken uit 1 opmerking van mij.Overdag heb ik nergens geen last van, als mijn vrouw niet roept sla ik gerust het middag-eten over.Warm eten 's-avonds beperkt tot normaal. En dan komt het tussen 9 en 10 uur 's-avonds krijg ik altijd een onbedwingbare zin in een paar lekkere boterhammen.En aangezien ik dan meestal achter de computer zit en iemand begint erover dan steekt die honger weer de kop op. Smaakvolle groeten,Jos Wat heb je nu op je brood? > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted March 5, 2011 Author Share Posted March 5, 2011 hier komkommertjes en gevulde eitjes... maar tis dan ook opblijfavond voor de kinderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted March 5, 2011 Author Share Posted March 5, 2011 Vandaag de aardappels opgehaald. De besstelling was binnen bij de vereniging. Elke tuinder kan bij onze winkel bestellen en vandaag was het een gezellige drukte. Ik heb gloria's gekozen.. lekkere vroege aardappels die het goed doen. En silvy's die zijn redelijk goed bewaarbaar. Erg goede opbrengst van gehad het afgelopen jaar. Verder wat voorgezaaide sla uitgeplant en her en der nog wat afgedekt waar binnekort gezaait gaat worden. Ik heb de mazzel dat ik vrij veel glazen platen heb die ik over mijn bakken leggen zodat de grond mooi opwarmt. Zag vandaag dat de bietjes, worteltjes, radijsjes, rucola en raapstelen mooi zijn opgekomen in de koude bakken. Ook de tuinbonen hebben in hun roottrainers een goede start gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted March 6, 2011 Share Posted March 6, 2011 Ik heb de mazzel dat ik vrij veel glazen platen heb die ik over mijn bakken leggen zodat de grond mooi opwarmt. .Dat is zeker mooi,!heb ook (bijna al overal) verhoogde bedden en uiteindelijk wil ik voor iedere bed ook wel van die glasplaten , vaste tunnels(beetje alla gerhard) voor gaas of folie en gronddoek met voorgebrande gaten op juiste plantafstand per teelt. Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted March 6, 2011 Share Posted March 6, 2011 Wat zijn roottrainers ? Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LucV Posted March 6, 2011 Share Posted March 6, 2011 Ik heb de roottrainer berichten geknipt naar: https://www.moestuinforum.nl/roottrainers-t880.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted May 24, 2011 Author Share Posted May 24, 2011 Druk bezig om de tuin netjes te maken voor de tuinkeuring komende zaterdag. Verder ook druk met een stukje tuin van mijn buurvrouw dat ik mag gebruiken (ze heeft geen tijd) Staan nu aardappelen en prei op. En binnekort nog maar weer eens een braak liggend stuk vrij maken voor wat gewassen. En nog een kwart tuintje (75m2) waar ik aardappels, tuinbonen, courgette, artisjokken op gezet heb. Daar komt nog een pompoen bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts