Jump to content

Aangeboden: zaden van Aretxabaleta "de lekkerste tomaat van Spanje"

Recommended Posts

In een ernstige vlaag van tomatenkoorts heb ik vorige maand 75 zaden gekocht van Tomaat Aretxabaleta, een heirloom uit een dorpje in Baskenland, dat recent twee jaar op rij verkozen is tot de lekkerste tomaat van Spanje, tijdens een 2-daags tomatenfestival waar zo'n 10.000 bezoekers op afkwamen.  Het ras was 50 jaar geleden bijna uitgestorven totdat een boer wat zaden kreeg van een non en hij dit ras op grotere schaal ging kweken. 

Het is een rode (sommige zeggen rose andere weer paarse) vleestomaat van ongeveer 3 tot 4 ons met weinig zaden en een dun vel.  Midden-Laat dus je zal wel een kas moeten hebben.  Stamtomaat, hoogte 1.8 meter volgens een Franse site die ik raadpleegde. 

Een stuk of 50 zaden wil ik tegen mijn kostprijs van 18cent per zaadje doorverkopen (+ de kosten van 1 postzegel).  Wie heeft interesse in wat zaden van deze prijswinnaar?

• Like 3

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Hoi, ik  heb nog niet op alle PBs gereageerd, maar ik kan iedereen zaden toezenden.  Ik doe ze vrijdag op de post.  Mijn mini-winkeltje gaat nu wel dicht.   Anders heb ik straks zelf geen kans om deze tomaat te telen die ook wel bekend staat als "de dronkaard van Aretxabaleta" gezien de kleur die lijkt op de neus van een alcoholist.  Gek genoeg blijk ik trouwens een Spaans-Nederlandse tennisvriend te hebben wiens broer in dat dorp woont.  Je ziet maar weer hoe klein de wereld geworden is.

• Like 7

Update:  ik liep gisteren tegen een niet te missen Marktplaats aanbod aan (Loquat) uit te graven bij een particulier, waardoor ik geen tijd had om naar de brievenbus te rennen.  De enveloppen liggen inmiddels wel klaar voor verzending, dus ze komen dinsdag aan.  Van twee personen moet ik nog wel een verzendadres ontvangen.  

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image