Mai Pensato Posted January 9 Share Posted January 9 Uit het Pepers 2022 Topic:  en:  en:   Hierbij heb ik dus het nieuwe topic aangemaakt. @Ruderalis en ik gaan dus vanuit dezelfde zaden kweken, beiden op geheel eigen(wijze) wijze 😊 Het is geen wedstrijd maar wel een leuke challenge denk ik. Voor mij wordt het de eerste keer dat ik CR ga kweken. Mijn heetste tot nu toe is Habanero (afgelopen 2 jaar gekweekt).  Uiteraard nodig ik ook anderen uit die deze peper kweken om hun teeltwijze en ervaringen hier te delen.  Ik ben van plan om tussen 15 en 20 januari te gaan zaaien.  @Ruderalis wat is jouw plan ? Ik ben wel bereid om me wat aan te passen zodat we op hetzelfde moment zaaien maar na 1 februari vind ik persoonlijk wel wat laat.        4 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted January 13 Share Posted January 13 Thanks Mai voor het openen van dit super interessante topic!  Ik begin 1 februari met het zaaien van de Rode Reapers, dit is voor mij een goed time frame als ik terug kijk op vorig jaar.  Wat mij betreft begin jij gewoon op het tijdstip dat jouw past, je kan niet vroeg genoeg beginnen want de Reaper is een erg trage Peper soort.  Ik wens iedereen succes die deze Peper soort wil gaan kweken en Mai in het bijzonder, dat het maar weer een mooi kweek seizoen mag worden!  Buiten de Reapers hebben we nog wel een aantal nieuwe interessante peper soorten die in het normale peper topic te volgen zullen zijn.  Grt, Ruderalis.😎 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted January 15 Share Posted January 15 Waarvoor gebruik je deze extreem hete peper? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted January 16 Share Posted January 16 Roland,  ik gebruik ze voor flakes, je kan ze dan mengen met paprika flakes om de sterkte te bepalen!  @rorror gebruikt ze voor de reaper challenge, type maar in op YouTube!!😂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted January 16 Author Share Posted January 16 Op 15-1-2023 om 20:11, Roland zei: Waarvoor gebruik je deze extreem hete peper?  Ik weet het nog niet, betwijfel sterk of wij ze zelf gaan consumeren, we vinden Habanero al zeer heet. Mij gaat het puur om de uitdaging om deze speciale soort voor het eerst en volgens mijn idee/theorie te gaan kweken. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted January 16 Author Share Posted January 16 (edited) Ik heb gisteren, 15 januari dus, gezaaid: 3 zaden van de Carolina Reaper en 6 zaden Habanero Orange. Staan op een warmtematje met een aparte temp sensor in 1 van de pluggen. Dit alles gekoppeld aan mijn domotica systeem waardoor ik de temp constant kan houden tussen 27,5 en 28,5 graden . Verdere info volgt nog incl foto's. Edited January 16 by Mai Pensato 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted January 16 Share Posted January 16 (edited) Ik verschiet wel een beetje van zo'n hoge kiemtemperatuur, alhoewel je zit nog aan de lage kant lees ik 😄, tussen 80-90F normaal voor Carolina, misschien dat daarom hier een aantal pepers slecht kiemen, ik hield maar 25 aan. Leuk om volgen jullie challenge. Edited January 16 by redzebra 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted January 23 Author Share Posted January 23 (edited) Tadaa tadaa....! Vandaag zag ik , 8 dagen na het zaaien, dat 2 van de 3 Carolina zaadjes al gekiemd zijn. Na alle verhalen op internet en mijn eigen ervaringen met wat minder hete pepers afgelopen jaren, is dit sneller dan verwacht. Van de 6 Habanero Orange zijn er ook 2 gekiemd, in percentage dus een stuk lager (omdat ik van de Habanero veel meer zaden heb, heb ik hier 2 zaden per plug gezaaid)  Hieronder enkele foto's met een korte beschrijving van hoe ik het heb aangepakt:  1. De zaden , ter beschikking gesteld door @Ruderalis  2. Zondag 15 januari s morgens de zaden in een glas met lauwwarm water (25-30 graden) gelegd om voor te weken:    3. Diezelfde dag 's avonds gezaaid in steenwolpluggen met een gaatje van ongeveer 1 cm diep, afgevuld met vermiculiet en nog eens goed natgemaakt (EC en PH = "geheim van de smid" mogen jullie raden ... 😊) CR 3 zaden, Habenero Orange 3x2 zaden   4. temperatuur sensor in de middelste plug; de pluggen staan op een warmtematje, en kap van de propagator erop   5. Omdat de temperatuur van de pluggen mijns inziens te hoog was als het warmtematje continu aan bleef (32-33 graden) heb ik het zo ingesteld dat het matje aan gaat bij temp < 27,5 graden en weer uit bij temp > 28,5 graden. Warmtematje gebruikt overigens 8 Watt. Zie hier de grafiek van het temperatuurverloop de afgelopen 7 dagen. Je ziet een paar pieken naar beneden: op die momenten heb ik de pluggen wat natgemaakt, het verraste me namelijk dat ze toch vrij snel uitdrogen bij deze temperaturen...  6. En dan 2 foto's van vandaag met de gekiemde Carolina Reaper plantjes rechts  en de Habanero Orange links. Ik heb sinds vandaag ook de LED belichting aangezet (tussen 8.00 en 19.30u) omdat het vrij donker is op mijn "thuiskantoor annex home growing kamer"            Edited January 23 by Mai Pensato 7 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted January 23 Share Posted January 23 @Mai Pensato,  nice 🤙, het is mooi nieuws dat de zaden zo snel ontkiemen 8 dagen voor deze soort is snel, het ziet er ook weer super steriel uit en het begin is er!  Ik heb de spullen inmiddels weer beneden staan en ik verwacht de zaden donderdag te planten dus bijna ga ik ook van start. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted January 24 Author Share Posted January 24 En vandaag is ook de 3e Carolina Reaper naar boven komen piepen. Dus een kiem% van 100%. Niet te vroeg juichen, maar so far so good. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanne heijmans Posted January 24 Share Posted January 24 Ik heb de zaadjes wel in huis van deze peper,het is de heetste peper ter wereld,ik zou niet weten waar ik hem voor kan gebruiken.dus doe het maar niet,heb ook nog zaadjes in huis van een behoorlijk hete peper,die wordt het. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted January 24 Share Posted January 24 De heetheid van Pepers wordt uitgedrukt in de Scovilleschaal kun je de SHU waarde ook zelf thuis meten, en zoja hoe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted January 24 Author Share Posted January 24 Zie: https://www.zpchilligroup.com/store/chillipot-scoville-testing/ Â Heb er zelf geen ervaring mee hoor, gewoon even gegoocheld. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted January 24 Share Posted January 24 Nee, lijkt me lastig thuis te doen. Â linkje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted January 25 Share Posted January 25 Vanavond heb ik ook 3 Carolina Reaper red zaden geplant, uiteraard dezelfde als Mai, de Italiaanse zaden met tot nu toe een hoog kiem percentage!  De zaden staan op gemiddeld 28,5 graad en nu 🤞, zodra de zaden ontkiemt zijn een grote update. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted January 26 Share Posted January 26 (edited) Op 24-1-2023 om 23:44, Roland zei: De heetheid van Pepers wordt uitgedrukt in de Scovilleschaal kun je de SHU waarde ook zelf thuis meten, en zoja hoe? modern is gewoon ppm meten met spectrografie. niks testpanel en aanlengen met olie. Dus SHU is enkel nog big numbers marketing. Edited January 26 by donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.  Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted January 26 Share Posted January 26 SHU is het zelfde als Scoville,  SHU = Scoville Heat Units! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted January 29 Share Posted January 29 Op 26-1-2023 om 14:05, donaldk zei: modern is gewoon ppm meten met spectrografie. niks testpanel en aanlengen met olie. Dus SHU is enkel nog big numbers marketing.  Ik heb dit echt -tig keer doorgelezen en snap er niks van.  Niettemin vind ik de subjectieve Scoville schaal erg handig om subjectief te bepalen of ik een peper wil gaan kweken. En nu weer terug naar de zal-nooit-door-mij-gekweekt-worden-maar-wel-interessante Carolina reaper challenge! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HerbalX Posted January 30 Share Posted January 30 On 1/26/2023 at 2:05 PM, donaldk said: modern is gewoon ppm meten met spectrografie. niks testpanel en aanlengen met olie. Dus SHU is enkel nog big numbers marketing. Modern maar ook dat is nog niet weggelegd voor de hobbyist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted January 31 Author Share Posted January 31 Op 29-1-2023 om 16:18, woldistel zei: Ik heb dit echt -tig keer doorgelezen en snap er niks van.   Hier idem, ik weet echt niet wat @donaldk hiermee bedoelde Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted January 31 Share Posted January 31 1 minuut geleden, Mai Pensato zei: Hier idem, ik weet echt niet wat @donaldk hiermee bedoelde Is het raar? Dat toen ik het las, het wel meteen begreep? Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Heb je oude moestuin-, chilipeper-, voedingsstoffen-, plantphysiology boeken over die je niet meer gebruikt? Dan ontvang ik deze graag als donatie. Stuur mij een privebericht voor de adresgegevens. Boeken worden gebruikt als naslag werk om antwoorden te geven, en voor de ontwikkelen van de encyclopedie voor op deze website. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted January 31 Author Share Posted January 31 @rorror nou leg het eens uit dan ... Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted Tuesday at 07:07 PM Share Posted Tuesday at 07:07 PM (edited) Afgezien dat donaldk wat termen/benamingen door de war haalt/fout benoemd, verwacht ik van jouw eigenlijk wel om daar doorheen/overheen te lezen gezien jouw levenservaringen die je hebt. De twee methodes die Donaldk aanhaalt om de SHU te achterhalen, weet jij wel. Of zijn antwoord de vraag van Roland beantwoord, zeg ik nee op. Hij had beter even naar de twee methodes kunnen linken hoe je SHU kan testen. Of een product zoals 'chillipot scoville meter' kunnen linken. Wat betreft "SHU number marketing". Is gok ik meer een mening hoe hij de peper markt ervaard. Edited Tuesday at 07:08 PM by rorror link Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Heb je oude moestuin-, chilipeper-, voedingsstoffen-, plantphysiology boeken over die je niet meer gebruikt? Dan ontvang ik deze graag als donatie. Stuur mij een privebericht voor de adresgegevens. Boeken worden gebruikt als naslag werk om antwoorden te geven, en voor de ontwikkelen van de encyclopedie voor op deze website. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted Tuesday at 07:44 PM Share Posted Tuesday at 07:44 PM Jongens dit topic gaat over het kweken van de Carolina Reaper niet over hoe Scoville gemeten wordt!!  Scoville is handig om in te schatten of je peper eetbaar is of niet, meer is niet belangrijk, het is een globaal hulpmiddel en of het nu in Shu of Scoville wordt uitgedrukt maakt niet veel uit voor ons hobby kwekers.  Het onderwerp is in iedergeval geen ontsporing van dit topic waard en de uitkomst zal ons ook niets helpen!  Dus lekker blijven groeien en have fun!😊 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted Tuesday at 07:46 PM Share Posted Tuesday at 07:46 PM Bij spectrografie denk ik vooral aan sterrenkunde en de splitsing van licht. En met ppm kun je ook een heleboel kanten op  Dit lijkt me bovendien thuis niet zo gemakkelijk te doen, ook als er misschien chromatografie bedoeld wordt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts