Jump to content

De Carolina Reaper 2023 Kweek Challenge (HOT HOT HOT)

Mai Pensato
 Share

Recommended Posts

- de beloofde update,

vandaag precies een week na het zaaien is de eerste Carolina Reaper boven gekomen!

We zijn begonnen door de zaden eerst 2 dagen in de koelkast te leggen om de overgang van de winter naar het voorjaar na te bootsen en daarna de zaden een nacht in warm/lauw water te leggen en toen de zaden uit te planten in de 1ltr potjes op alleen stekgrond.

de zaden,
BE14AAD0-6EC1-4B16-B2F7-6A28B47F9C93.jpeg

daarna de 1ltr potjes in de kweekkasjes op de warmte mat op 28+ graden en voldoende nat houden aangezien met dit soort kiem temperaturen de aarde best wat uitdroogt, uiteraard niet problematisch!

64029E09-09B9-400C-A259-882B53274B8B.jpeg

We hebben de temperatuur rechtstreeks in de aarde gemeten en de warmte mat wordt geregeld via een thermostaat.

De lamp is uitgebleven tot vandaag, nu het eerste kiempje boven is staat de lamp natuurlijk aan.

het eerste kiempje van de CR,

(middelste potje)

533B64C7-ABD7-4304-A096-D3813EFA7D43.jpeg

Voor nu is het nog even wachten op de andere kiempjes en zorgen dat ze snel een echt plantje worden zodat ik me wat veiliger voel want dit is echt klein en breekbaar.😊

Voor nu 🤞en lekker zo doorgaan, alles gaat weer zoals verwacht en staat er weer netjes bij.

EA1C1D55-BC52-4396-B98C-D34CA0780488.jpeg

Wordt vervolgd!!😎

• Like 4

6 minuten geleden, Ruderalis zei:

We zijn begonnen door de zaden eerst 2 dagen in de koelkast te leggen om de overgang van de winter naar het voorjaar na te bootsen

Heeft 'cold stratification' wel invloed om zaden chili pepers? Van wat ik gelezen/ervaren heb in de afgelopen jaren niet. Misschien wel voor capsicum pubescens en de andere soorten die in de koude bergen groeien(geen ervaring). Maar de tropische soorten zoals annum/baccatum/chinense niet.

• Like 1

rorror.png

Gebreksverschijnselen in paprika of pepers

18 gewassen gebreksverschijnselen (english only)

Heb je oude moestuin-, chilipeper-, voedingsstoffen-, plantphysiology boeken over die je niet meer gebruikt? Dan ontvang ik deze graag als donatie. Stuur mij een privebericht voor de adresgegevens. Boeken worden gebruikt als naslag werk om antwoorden te geven, en voor de ontwikkelen van de encyclopedie voor op deze website. 

@rorror,

dat is natuurlijk moeilijk zo te bepalen, het werkt in iedergeval niet tegen, 7 dagen voor een Reaper kiempje is wel echt snel!

Je weet dat ik de Amerikanen volg en dit is wat zij doen en ik geloof er in, baat het niet het schaad ook niet.

Het is uiteraard wel een proefje waard dus ik zal kijken waar ik dit seizoen een test kan inplannen, uiteraard vermeld ik dat weer in het gewone peper topic!

• Like 2

Ik heb niet de koudebehandeling gedaan, wel voorgeweekt in lauwwarm water en de temperatuur in de pluggen ook op gem 28 graden gehouden. En bij mij ook na 7-8 dagen 2 van de 3 zaden gekiemd.

Dus veel zal het niet uitmaken denk ik.

• Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Update:  Mijn Carolina Reaper plantjes groeien goed, inmiddels zitten de eerste echte bladeren er aan. Zoals ik eerder meldde was ook het derde zaadje gekiemd maar daar waren opeens de lobblaadjes vanaf. Dit plantje heeft dus geen "kop"meer.  Het stengeltje is nog wel groen maar deze is dus ten dode opgeschreven.

Gelukkig nog 2 plantjes over dus een slagingspercentage van 67% (Van mijn Habanero Orange zijn slechts 3 van de 6 zaden gekiemd).

De plantjes zijn nu dus precies 3 weken geleden gezaaid.

Ik heb in een paar stappen het voedingsniveau (EC aangepast). De temperatuur op mijn thuiskantoor/home growing center is overdag 21-22 graden en 's nachts 19 graden.

Twee foto's:

De 2 Carolina Reapers en ernaast 2 van de 3 Habanero's (die gaan dus iets sneller)

1907537122_CarolinaReaper2023-02-04.thumb.JPG.b30b419162ee74914155e86627e13d38.JPG

Close up van de de 2 CR's

1353695289_CarolinaReaper2023-02-05.thumb.JPG.c95f306a0907449099e32299cf246d24.JPG

• Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/