Jump to content

staalkabel en katrollen vervangen

Peter78
 Share

Recommended Posts

Beste tuinierders,

Sinds kort hebben we een volkstuin overgenomen met een oude kas. Zoals op de foto's te zien zijn de kabels en de katrollen die twee dakramen afzonderlijk van elkaar kunnen bedienen aan vervanging toe. 

Ik heb tot nu toe (ondanks redelijk goed zoeken) nog niet echt de materialen gevonden en vraag ik jullie advies.

-Ga ik alles vervangen voor RVS of is verzinkte staalkabel en katrollen ook prima?

-Ik heb al gezocht op katrollen maar iets soortgelijks ben ik nog niet tegen gekomen. De meeste katrollen hebben een klein wiel, of geen draaipunt. Ik dacht zelf aan markieskatrollen.

-Ook vroeg ik me af of de bevestigingen (katrol met een stukje staaldraad en draadklem) gebruikelijk is? 

Alle andere adviezen zijn natuurlijk ook meer dan welkom!

Bedankt voor de reacties

Groeten Peter

4.thumb.jpg.a4eac0341c22fc7a59c784206894b6b3.jpg

3.thumb.jpg.bf41e6636a95cb19b7a4be8f5655b843.jpg

1.thumb.jpg.97f372aba5ed6e51a039042d51bb7784.jpg

13 uren geleden, Peter78 zei:

Ik heb tot nu toe (ondanks redelijk goed zoeken) nog niet echt de materialen gevonden

Misschien kom je hier iets verder mee? :

https://www.staalkabelstunter.com/nl/katrol-met-spitse-draaibare-haak.html?id=187164019

Staalkabels / draadklemmen hebben ze daar ook, en veel meer. Kabel moet wel soepel genoeg zijn om probleemloos over de schijf van het katrol te lopen.

Watersportwinkel is ook een optie. Door kwaliteitseisen hogere prijsklasse (tot idioot hoog, door titanium, high tech lagering). In de zeilwereld wordt een katrol een 'blok' genoemd.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

21 uren geleden, Jorieke123 zei:

Ik heb de foto's even voor je gedraaid.

Wel mooi hoor, die kabels. Dat is een nadeel aan onze kas vind ik: wij hebben er oranje nylon touwen in zitten. Zo werd hij geplaatst. En die gaan nu dus al een beetje rafelen op het punt waar ie steeds door het katrol gaat. :thumbdown:

Bedankt voor het draaien van de foto's. Nu zijn de kabels echt op.. 25 jaar geleden hingen ze al (de tijd dat mijn ouders de tuin hadden).. maar daar zal vast nog n 10-20 jaar bijkomen.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Beste Henkg,

Bedankt voor de adviezen! Ik heb katrollen gezien via een wel bekende Chinese winkel.. 

kunnen 200 kilo aan.
Prijzen zijn niet normaal zoals RVS kabel. Ik vraag hun wel om advies maar ik denk dat er verzinkte kabel komt te hangen. 9E7D3C8F-D89E-449B-8E5C-5091CBD85DC2.thumb.png.bc5be6dd4eab43e3a2fbe327075c46b3.png

Voor de kabel zou je ook kunnen kijken bij een watersportwinkel. Zoekwoord 'dyneema'

Dyneema is een bijna rekvrije (<1%) gevlochten kunststof lijn.

Niet echt goedkoop, wel makkelijker op maat te maken en te bevestigen (met knopen). Heeft een grotere diameter t.o.v. staalkabel, en is toch soepel. Een dunne staalkabel zal meer slijtage op de schijf van de katrol geven. 

Zoiets bedoel ik, € 3,60 per meter:

https://kokwatersport.nl/product/m-ropes-flyer-hmpe-blauw-8mm/69597#product-properties 

(het leggen van knopen in Dyneema is eigenlijk 'not done', je verliest dan behoorlijk wat treksterkte. Geen bezwaar voor deze toepassing, dat 8 mm lijntje uit de link heeft een breeksterkte van ruim 2000 kg.)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Op 17-1-2023 om 18:53, Peter78 zei:

Bedankt voor het draaien van de foto's. Nu zijn de kabels echt op.. 25 jaar geleden hingen ze al (de tijd dat mijn ouders de tuin hadden).. maar daar zal vast nog n 10-20 jaar bijkomen.

Inderdaad ik herken dit model katrol uit de jaren 80 werd gebruikt voor schermdoek (klassiek wit) in commerciele kassen.  Ook wel met massief wit kunststof draad als glijdraad/trekdraad.

Edited by donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.