Jump to content

Meloen 🍉 topic 2023!

Ruderalis
 Share

Recommended Posts

Bij deze de opening van het Meloen topic 2023,

het is nog wat vroeg maar aangezien ik dit jaar voor het eerst de overstap maak van Pompoen kweek naar Meloen kweek is het voor mij nu al wel handig!

Ik ga Sugar Baby Meloenen proberen te kweken in een bak van 3 mtr bij 75cm in de tunnelkas, ik twijfel 🤔 nog een beetje hoeveel zaailingen 🌱 ik in de bak kwijt kan, dus input is gewenst?

In iedergeval iedereen succes gewenst met het groeien van lekker zoete Meloenen.😎

Hier afgelopen jaar voor het eerst meloen in de tunnel geprobeerd (Ierland) maar duurde lang voor de planten op gang kwamen, uiteindelijk begin October wat kleine galia meloenen kunnen oogsten (overigens wel goed rijp en zeer zoet, dus viel niet tegen)

benieuwd wanneer anderen beginnen met het opkweken? Zelf begonnen tegelijkertijd met de pompoenen maar dat leek wat te laat?

04212262-5710-4002-A649-48F4E0D92EED.jpeg

• Like 3

Ik begin in maart aangezien de zaailingen zo’n 6 weken oud zouden moeten zijn als ze uitgepoot worden in de tunnelkas na ijsheiligen!

Voor de rest doe ik het vrij gelijk aan de Pompoen kweek, ik verwacht dat ik er 4 kwijt kan in de bovengenoemde bak.

Verder hopen op een warme zomer,  goed voeden en veel water geven tot de vrucht goed op grote is en dan steeds minder water geven dat bevordert de zoetigheid en vingers crossed 🤞😎

Edited by Ruderalis

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Dit jaar zeker weer meloen! Op tijd starten en goed opkweken door een zijrank al vroeg als hoofdrank te selecteren. Vervolgens genoeg water zolang er geen meloenen aan hangen, daarna watergift terugschroeven. Bij watermeloen werkt dit anders, die hebben constant voldoende vocht nodig. Check het topicvan vorig jaar! Heel veel info en tips. 😉👍 Warmte is sowieso nodig dus aan te raden om ze in de platte bak of kas te kweken.

• Like 1

Nurture your plants, love your soil, work with nature, respect whatever it gives you.

Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/

In 2022 voor het eerst Meloenen in mijn nieuwe kas gekweekt. omdat de meloenplanten erg veel wamrte nodig hebben heb ik ze eind april gezaaid. 

De jonge plantjes heb ik op 3 bladeren getopt zodat een stevige zijtak als nieuwe hoofdrank langs een touw omhoog kan groeien. Op de zijtakken van deze hoofdrank komen dan de vrouwelijke bloemen.

Steeds de vrouwelijke bloemen verwijderen omdat wanneer 1 vrucht gezet is er geen vruchten meer bij komen. Zodra je in 1 a 2 dagen 3 tot 6 vrouwelijke bloemen tegelijk open hebt en deze kan bestuiven kun je ze laten zitten. je krijgt dan dus 3 tot 6 vruchten aan een plant.

Kazakh is een vroeg ras die heerlijk zoet smaakte en gemakkelijk vrouwelijke bloemen maakt. Dit is mijn aanrader en zet ik dit jaar zeker weer.

Daarnaast zet ik nog een paar andere rassen:

Pelgalia F1 van Fruitlent

Oranje ananas (nog geen ervaring mee)

Petit Gris de Rennes (zou erg moeilijk zijn maar super lekker) Als iemand zaden heeft van dit ras?

Fruitlent heeft een aantal eigen F1 rassen die goed smaken en goed te telen zijn in onze kassen.

• Like 2

Afgelopen zomer voor het eerst ervaring opgedaan meloenen in onze kas. Een paar mooie exemplaren geoogst maar ook tegen verbeterpunten aangelopen. Op dit moment ben ik de kas aan het klaar maken voor aankomende zomer, ik wil dan graag over gaan op staande teelt i.p.v. liggend. 

Selectie aan soorten heb ook reeds gemaakt en de volgende soorten zullen een plekje krijgen in de kas.

Suikermeloen 'Honey White'

Watermeloen 'Sugar Baby'

Cantaloupe meloen 'Charentais'

• Like 1

Ben nog op zoek naar 4 soorten:
- Petit gris de Rennes

- Kazakh

- Witte Suiker

- Sweet Granite

Als iemand weet waar ze te vinden zijn, let me know! :)

Onder de tomaten probeer ik wederom watermeloenen sugar baby en anguria crimsons sweet.

Nurture your plants, love your soil, work with nature, respect whatever it gives you.

@Rolandheb net zaden van Petit gris de Rennes gevonden en besteld. Als je nog interesse hebt dan kunnen we misschien een ruil doen of ik kan je enkele zaden toesturen tegen een vergoeding. 😉

Ook de volgende zaden in het mandje beland: Kajari, Witte Suiker en Golden Midget. 😄

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik heb net mn Meloen 🍉 zaden binnen gekregen, keurig op tijd, het begint nu wel te kriebelen aangezien Meloen mn favoriete fruit is!

Ik heb al een heel plan in mn hoofd en dit wordt mn grote project voor dit seizoen, of het een succes wordt gaan we vanzelf zien, ik heb er weer zin in.😊

De zaden Sugar Baby Watermelon 🍉,

20946299-60F1-4C24-A238-7C1261D64552.jpeg

De sugar baby groeide bij mij vorig jaar niet super goed, kan ook aan mijn verzorging hebben gelegen dat ik te weinig water heb gegeven. Dit jaar probeer ik 't opnieuw, want de enige rijpe sugar baby was erg lekker en ik was heel trots op m'n eigen watermeloen. :D Kon er vorig jaar ook wat lastig bij in de kas omdat er een halve struiktomaat overheen groeide. Ik denk dat je zeker 6 tot 8 planten kwijt kan in de 300x75.

• Thanks 1