Jump to content

help! aardappelen en beginners vragen

mike123
 Share

Recommended Posts

Hi all, 

Ik ben nieuw in de wereld van eigen voedsel kweken en ik had het idee om maar eens een start te maken met aardappelen. 
Na wat eigenonderzoek kwam ik tot de ontdekking dat dit niet heel erg lastig zou zijn & ik heb er de ruimte voor -  vandaar de keuze. 

Er is wel 1 ding waar ik tegen aanloop,  oogst tijd. 
Ik wil de aardappel soort "arizona"  kweken, die wordt in maart gepoot, met een middelvroege oogstijd. 
Maar wat is nu die middelvroege oogsttijd?   Ik vind wel een aantal zaken over Augustus, maar dat lijkt me nogal laat als je al in Maart poot? 

Daarnaast, kan ik een kg of 25 het hele jaar in de kast laten liggen, zodat ik het jaar erop weer mooikes heb om te te poten? 
Het lijkt mij dat deze toch ook een keer gaan rotten dan? 

Edited by mike123

Als je even googled op planttijd / oogsttijd aardappelen, dan vind je een hoop info.

b.v.

————

Welke maand aardappelen planten?

Wanneer plant je aardappelen het beste?

1. Primeur- of nieuwe aardappelen worden meestal in maart geplant en tussen juni en juli geoogst. ... 

2. Eetaardappelen (halfvroeg) plant je in de tweede helft van april en oogst je tussen en juli en augustus. ... 

3. Bewaaraardappelen plant je na half april en oogst je tussen augustus en oktober.

—————-

Je kunt van je eigen oogst aardappels bewaren om het volgend jaar te poten. Ik bewaar deze in een papieren zak in de ijskast.

Welkom Mike,

De term vroeg, middel, laat etc. zegt iets over het aantal dagen van poten tot oogst.

Voor middelvroege is dat 100 tot 120 dagen.

Ze bewaren lastiger dan de late aardappels. Koel (4 graden) donker en vorstvrij bewaren, maar evengoed kunnen ze dan eerder uitlopen.

Uitlopers kan je er eventueel een keertje afwrijven.

Let op: het loof is zeer vatbaar en de knol is vatbaar voor phytophthora.

Kijk ook eens in een aardappeltopic voor tips en tricks.

Misschien kan je aansluiten bij het 2023 topic?

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

@Patrijs
Thnx voor dit! 
dat maakt een hoop duidelijk :)
is dat dan dat je ze na die 100/120 dagen MOET oogsten ook, of kun je ze evt. nog wat langer laten zitten zodat ze misschien wat meer groeien? 
Of gaan ze dan juist rotten?

Een moestuin is meestal een hobby, waar niets moet.....😜

Je  oogst bij ziekte zo snel mogelijk of het loof er zo snel mogelijk af.

Bij een geslaagde groei sterft de plant af ten teken dat de aardappels klaar zijn. Groeien doen ze niet meer. 

Bij een natte tijd na droogte kunnen de aardappels onder de grond weer uitlopen, dat heet doorwas en geeft glazige aardappels.

Je kan ze nog wel een paar weken laten zitten als ze klaar zijn, het loof verdwijnt van zelf of kan je afdraaien als er risico op Phytho is.

Langer laten zitten wordt gedaan maar ben ik geen voorstander van, de aardappels die ik nu nog uit de grond haal tijdens het spitten zijn of rot door vocht en vorst, of zelfs al weer te vroeg aan het uitlopen. Ook is er kans op vraat.

Er zijn rassen die een afkook verschil in de pan geven bij een oogst voor de plant afsterft.

Let op aardappels zijn erg  ziekte gevoelig daarom is goedgekeurd pootgoed (NAK) verplicht.

Overhouden kan maar je neemt wel een risico, wees daar bewust van. Het is ook knap als je alle ziekten kan bemerken.

Ook is er een teeltwisseling nodig bij aardappels, genoeg dus om je even in te lezen hier op het forum.

Laat je niet ontmoedigen, niets is leuker dan het hele jaar je eigen piepers eten.

Dat doe ik ook maar wel met vroege, middel en late soorten.

Edited by Patrijs

@Patrijs
Klein beetje achter...grond, ik zit zelf in Bulgarije (maar spreek de taal niet 100%, vandaar dat ik een Nederlands forum opzoek ;-)
Nu, ik ga daar wel zelf bakken voor maken, de grond van mijn huis laat het niet toe om in te kweken. Hele hele slechte stads grond. 
Wat betreft de stikstof voor de groei, daar heb je hier een overvloed van :D

Worden bakken van L120xB60xH40cm 
Eigenlijk zou het beter zijn om minstens 3 van die bakken te hebben dan? 
1 voor vroege, middelvroege en late... en dat ik ze dan ook elk jaar een bak door schuif ipv 3 bakken met 1 soort? 

Dan zit er 2 jaar tussen voor de zelfde aardappel in de zelfde bak gaat. 

Algemeen voorschrift is dat in Nederland slechts 1 keer in 3 jaar (1:3) op hetzelfde perceel aardappelen geteeld mogen worden (geen teelt van aardappelen in de 2 voorafgaande jaren). Dit voorschrift moet verspreiding van en besmetting met aardappelmoeheid beheersen

Aardappelmoeheid - vruchtwisseling of vroegrooi - NAK

Edited by Patrijs

4 uren geleden, mike123 zei:

kan ik een kg of 25 het hele jaar in de kast laten liggen

11 minuten geleden, mike123 zei:

L120xB60xH40cm

11 minuten geleden, mike123 zei:

3 van die bakken

Hoeveel oogst verwacht je uit een bak?

25kg pootgoed op hoeveel M2 ga je die zetten en voor hoeveel personen?

Ik zou me nog maar even goed inlezen.....

Edited by Patrijs