Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paprika in 2023 🫑


MSDG

Aanbevolen berichten

Vorig jaar matige ervaring met paprika’s of te hoge verwachtingen gehad. 🤭 Nieuwe ronde, nieuwe kansen met de volgende soorten:

- popti

- kaboutermuts 

- ferenc tender

- sweet banana

- ‘sweet pepper’ van de Action. 
 

Als verandering ga ik naar voorbeeld van Diana’s Mooie Moestuin meerdere planten, 2 of 3, in één plantgat doen om een grotere oogst te krijgen. Als je ze als bosje opkweekt dan is het ook prima te telen zonder al teveel moeite.
 

Wat zijn jullie plannen voor dit jaar? En verwacht ik teveel als ik twee oogsten per seizoen wil? 😄

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, MSDG zei:

En verwacht ik teveel als ik twee oogsten per seizoen wil? 😄

 

Wat bedoel je met 2 oogsten per seizoen?

 

En de soorten die je dit jaar kweekt wat voor type paprika's zijn dat: blokpaprika , zoetepunt of snack/mini?

En teel je ze buiten of in een kas?

Deze factoren bepalen heel erg je opbrengstpotentie namelijk.

aangepast door Mai Pensato

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mai Pensatoafgelopen jaar had ik in de zomer één keer een aantal paprika’s per plant, daarna gebeurde er niets meer. Geen groei en geen nieuwe vruchten. Ik dacht dat er toch wel meer dan één ronde uit de planten te halen valt? 
 

Dit jaar ga ik vooral voor kleinere paprika’s. Weet niet precies in welke categorie ze vallen die je noemt. Ergens tussen zoetepunt en blok in. Vroege soorten naar verluid dus misschien maakt dat verschil. Alles teel ik in de kas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MSDG De grote geblokte en dikvlezige paprika's zijn het moeilijkste om veel van te oogsten. De uitgroeiduur is lang en de vruchten vragen veel (assimilaten) van de plant. De vruchten groeien erg in "zetsels" zoals de professionele paprikakwekers dit noemen. Eerst groeien ze, dan zetten er 1 of 2 paprika's per stengel en als die gaan uitgroeien groeit de plant bovenin een stuk minder snel en de bloemen die er aan komen zetten niet (ze vallen gewoon af). Totdat je een vrucht oogst dan beginnen ze weer sneller te groeien en gaan de bloemen weer zetten.

Vooral buiten valt de oogst vaak erg tegen.

Zoetepuntpaprika's en de kleine mini- of snackpaprika's gaan een stuk gemakkelijker.

Volgens mij had ik hier in het topic van vorig jaar ook al eens over geschreven.

 

  • Like 3

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @MSDG

Ik sluit me ook aan bij Mai Pensato.

@woldistel heeft de paprika 'King of the North' in zijn lijstje staan en dit is een echte goede paprika ook!

 

Hier onder mijn ervaring met paprika's

Ook ik plant de paprika's met twee planten bij elkaar, of beter gezegd ik zaai ze al met twee bij elkaar, mijn ervaring leert dat de paprika's dit graag hebben maar het kan bij iemand anders heel anders zijn.

de paprika kent verschillende fasen in bloei, als de eerste 1 tot 3 vruchten gemaakt zijn stopt de paprika even met groeien en stopt zijn energie in de zetting en groei van de bestoven vruchten. Alle bloemen die nu nog aan de plant groeien zullen geel worden en afvallen dit is heel normaal. Normaal gaat de paprika nog een 2e keer groeien en bloeien en maakt nog eens 3 tot 8 vruchten gehaal afhankelijk van het soort. Er zijn i.d.d. ook paprika's die geven heel weinig vruchten en andere weer heel veel. probeer gewoon wat verschillende soorten uit en kijk welke het bij jou goed doen. paprika's zijn best kieskeurige plantjes.

aangepast door Peter Groen

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dik tevreden met het ras paprika dat ik al jaren teel maar het oog wil ook weleens wat. Daarom dit jaar wat meer kleurtjes, maar natuurlijk ben ik ook benieuwd hoe smaak en opbrengst is vergeleken met mijn huidige paprika. De potpaprika Tangerine Dream is meer voor de fun maar lijkt me ook interessant voor consumptie. Wordt ongeveer 40 cm hoog en geeft een overvloed aan kleine zoete paprikaatjes met nauwelijks zaad. Makkelijk vanaf de plant te happen dus.

 

blok geel     =  Pandora
blok oranje =  Torero
punt rood   =  Atris

 

pap4.thumb.JPG.8ee5b431345ad16eaafc05f547d1d1f2.JPG

 

Gisteren van zowel eigen paprika's als de nieuwe zaden gelegd.
 

  • Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar paprika popti en kaboutermuts staan (beide vroege paprika’s) voor teelt zonder kas. Allebei vroege paprika’s (en na 1 week ook al ontkiemd). Nog ander leuke tips voor paprika’s voor de buitenteelt? Al veel verschillende soorten geprobeerd (met name in de tropen maar dat telt in nl niet), in onze tuin veel beschutting en veel zon. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Waarom zelf paprika kweken? Biologisch rijzen al helemaal de pan uit. Voor niet bio toch nog 1.25

 

Hoeveel paprika's gebruik je gemiddeld in een jaar? Wij hier zeker 1 paprika per week gemiddeld. 

Dus dan heb je er al 52 nodig.  52x2,19 is zo'n 113euro of niet bio 52x1,25 = 65euro.

De hoeveelheid potgrond en voeding wat het kost is vele malen minder. Dus snel terug verdiend.

 

In mijn buitenseizoen in potten, haal ik 3 a 4 paprika's per plant.

Dus zal ik ongeveer 15 paprika's van verschillende soorten neer zetten.

 

Koop je dus in de winter nog steeds paprika's terwijl ze uit de vriezer al op zijn?
Zet dan een aantal extra paprika planten neer en vries ze in. (of inmaken)

https://www.supermarktscanner.nl/product.php?keyword=Paprika

image.png

aangepast door rorror
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kweek niet heel vaak paprika, maar nu ik een eigen moestuincomplex heb kweek ik dit jaar de standaard rode puntpaprika en de Hongaarse puntpaprika.

Ik ben voornamelijk dol op zelfgemaakte gerookte rode puntpaprika en wil ze dus ook gaan inmaken. Of het een succes wordt of een grote mislukking, zullen we dan wel zien 😄

  • Like 1

Goals: 
2023: Ecologische moestuin + pluktuin ❤️
2024: 150 m2 Ecologische pluktuin 💜

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


 
Hoeveel paprika's gebruik je gemiddeld in een jaar? Wij hier zeker 1 paprika per week gemiddeld. 



Ik gebruik er 1 per dag! Soms iets meer, soms iets minder. Dus gemiddeld kan ik wel zeggen zeker 365 paprika’s op jaarbasis.
Uit de vriezer vind ik ze niet lekker voor rauw gebruik. Inmaken en invriezen betekent dus alsnog paprika’s kopen. Ik kweek eigenlijk paprika’s voor de leuk. Ik haal er niet bijster veel van af. Puntpaprika gaat beduidend beter dan blok.
Dat wat ik kweek, gaat meestal wel direct op. Had afgelopen jaar wel meer dan we opaten. Kon er van weggeven en wat invriezen. Wat in de sauzen. Heb dit jaar veel puntpaprika gezaaid. Ik hoop daar meer van in te vriezen. Maar dan moet ik ze dus nog steeds kopen voor de wintermaanden wanneer ik ze niet heb.

Ik heb popti, enjoya, kyra, gele en rode stierenhoorn, yellow monster, gele en oranje snackpaprika en… nog een paar meer. Ik moet ze nodig verpotten trouwens.
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik de eerste paprikaplantjes verspeend naar p7 potjes. Nu nog een mooi plekje voor ze weten te vinden.

 

pap5.thumb.JPG.3994ab0c0ee4c260a0be6ecab8075639.JPG

 

Het zijn 4 stuks oranje blok (Torero), 4 gele blok (Pandora) en 4 puntpaprika's rood (Atris). Ik heb nog 4 potpaprika's Tangerine dream en 4 rode blokpaprika's nodig maar omdat die in ontwikkeling minder ver zijn heeft verspenen daarvan nog geen haast.

  • Like 5

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond alles overgezet in hun P9 potjes. Ze staan op het warmtematje en zien er lekker stevig uit. 12 uurtjes onder de groeilamp, dat is in mijn ervaring genoeg voorlopig. Over 6 weken krijgen ze biologische voeding omdat de worteltjes tegen die tijd het hele potje hebben overgenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar van mijn plantjes (geen idee welke plant) meerdere paprika's mogen plukken. Waarbij de eerste lading wel mooi rood werd en de 2e lading grotendeels (niet geheel) groen geplukt werd. Ik had maar 6 plantjes. Deze zijn begonnen in de kas, maar buiten deden ze het een stuk beter, qua groei en (blad)kleur. 

Ik had 4 planten in huis laten overwinteren. Daarvan hebben het er maar 2 overleeft (waarvan eentje er niet zo fruitig uitziet) dat is te wijten aan een kapotte cv ketel deze winter waardoor wij 2 weken geen verwarming hadden. Ik had ze in een warmere ruimte kunnen zetten, maar dan zou het te warm worden voor overwintering (en te weinig licht). Ik ben benieuwd naar hun opbrengst dit jaar. Ik ga wel weer nieuwe planten. Helaas niet zoveel als de meesten hier. Daarvoor heb ik niet de ruimte in mijn moestuintje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Het wordt tijd dat de voor de kas bestemde paprika's (de 12 stuks links op de foto en bestaande uit 3 verschillende rassen) uitgeplant gaan worden. Voor de paprika's ernaast t.b.v. de vollegrond heeft dat gelukkig nog geen haast. Ze zijn dan ook een stuk later gezaaid.

 

pap6.thumb.JPG.6eb9f8dd6e8406ad9be8066dedbfcea7.JPG

 

 

 

 

  • Like 7

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lia56 ik had vorige week ook de meeste zomer groenten naar de tunnelkas gedaan waaronder courgette, pompoen, mais, boontjes die hadden er totaal geen moeite mee en groeide zelfs nog harder dan binnen. Alleen mijn meloenen hadden het er duidelijk wel wat moeilijker mee maar ze zijn nog allemaal in leven en nu het warmer wordt de komende 2 weken ga ook ik vandaag mijn tomaten, pepers en paprikas naar de tunnel doen. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...