Jump to content

Mini-ploeg of frees

Kamilla
 Share

Recommended Posts

Het juiste woord voor die foto met die ploeg er achter is een motoculteur.Maar je kan ook een tuinbouwtractor laten komen en dan met ploeg er achter en erna nog eens frezen.Krijg je echt mooie grond van.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Bedankt voor jullie antwoorden. Het lijkt erop dat ik het beste iemand dit klusje jaarlijks kan laten opknappen. Maar er doemt nog een andere vraag op. Mijn tuin is klein. Daarom heb ik niet zoveel paadjes tussen de bedjes. Werken en lopen in mijn tuin is als "ballet op klompen". Die afscheidingen zijn zo dun als het touwtje dat ik er normaal bij het spitten even boven span. Als een machine over en dwars over de gewas-grenzen heen gaat raggen, ontstaat daar grondvermenging zodat de vruchtwisseling in gevaar komt. Is dit een reëel argument of zie ik teveel beren?

Dit lijkt me lastig. Zo iemand tilt waarschijnlijk gewoon het hele stuk en je moet de paden achteraf opnieuw aanleggen.

Misschien het proberen waard: no-dig garden? Ik heb hier nog geen ervaring mee dus ik weet niet of het goed werkt. Je bouwt je tuin in principe boven op de klei. Dan zou je geen last meer hebben van al het spitten. Je hebt wel veel materiaal nodig om boven op je grond te leggen. Dat vind ik dan weer een lastige. Waar moet dat allemaal vandaan komen?

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

• 4 months later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
Bestaat er eigenlijk zoiets als een mini-ploeg? Ik hoor of lees vaak over een grondfrees, maar omdat er hier nogal wat kweekgras in de grond zit lijkt me dat niet zo'n goed plan. Dan ver-tienvoudig ik die grasopbrengst. Voor de duidelijkheid: mijn groentetuin en kruidentuin is 60 m2 en ik heb geen paard om de ploeg te trekken. Wie heeft er een idee?

Groetjes,

Kamilla

Hallo Kamilla, Wanneer ploeg of spit je de grond eigenlijk?

Het is namelijk zo, dat wanneer je op klei grond zit je voor de winter moet spitten. Zo kan de grond uit vriezen en valt het in het voorjaar uit mekaar als je er met de hark overheen gaat.

Frezen heeft alleen maar zin in het voorjaar als de grond gespit is voor de winter. Als je gaat frezen voor de winter dan is de kans groot dat je grond dicht slaat. Frezen in het voorjaar heeft sowieso geen zin omdat je dan de frees de grond niet in krijgt.

Op de foto van Guus D is een 2 wielige trekker te zien met wentel ploeg. Ik weet niet of dat wel zo interessant is voor een tuintje van 60m2

gezien de aanschaf prijs en grote. maar als je het geld er voor over hebt...

Beetje laat met mijn reactie maar ik kwam hier toevallig omdat ik zelf een mini ploegje zoek.

Bedankt voor het meedenken.

Mijn vader heeft voor mij de Wolf tuinfrees gekocht die ik lopend bedienen kan. Wegens allerlei drukte en een aankomende verbouwing ben ik deze weken niet zo actief op het forum en in de tuin. Ik hoop het volgende seizoen meer succes te oogsten.

Groetjes,

Kamilla

Mmmm wij hebben hier nog 2 machines staan

ik ga morgen even overleggen wat we daar nog mee willen en laat daar nog van me horen

khad een late vandaag, dus voor nu eerst lekker mijn bed in

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique