Jump to content
Jorieke123

Spruitbroccoli (o.a. Nine star) teelt, oogst, problemen?

Recommended Posts

Ja wel:

D2AC0949-815C-4573-844E-57F8D1D35E6214271551987397.jpegD7F7A2A8-6DB4-40CE-8727-AA8899D1751585591551987394.jpeg

Ons oude voorhuisje ( 2 tot max 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Ga ik doen! Wat een verschil in kleur trouwens, of is jouw foto wat overbelicht?

Ons oude voorhuisje ( 2 tot max 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Mijn foto van mijn aller eerste oogstbare Purple sprouting hier ook even posten. Is maar een klein dingske. Maar ben er toch content mee!

b6940354266a2cbb19b5c2f101024d52.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Hier hebben de nine stars het ook niet overleeft Wel al een paar mini paarse bloemhoofdjes geoogst van een plantje dat amper 40cm hoog is. Dus ook meer a la appelvrouw, alleen zijn de bloemen wat losser, niet zo strak tegen elkaar zeg maar.

Heb nog twee planten, vermoedelijke groene sprouting broccoli, en die zijn echt heel veel groter, maar daar beginnen nu pas wat knopjes in te komen.

Mijn planten zijn wat rommelig, met veel scheuten uit de grond, of iig uit de stam net boven/onder de grond (hij maakt geen scheuten op zijn wortels... maar 1 van de takken lag op de grond en is gaan wortelen en scheuten gaan maken).

Ik verwacht binnenkort kroppen. Wel leuk om te merken dat ik wel een tijdje al van de bloemknoppen van de palmkool kan oogsten. Die is dus echt wel eerder. En dus een mooie oogstspreiding zo met die 2 soorten.

IMG732365321553786187.JPGIMG732484341553786190.JPG

Moet ik de bloemen van mijn early purple sprouting eigenlijk afknippen om hem levend te houden?

Dat is toch een eenjarige? Bij mij ligt ie op de composthoop

Ik heb de purple sprouting ook nog niet eerder langer gehouden dan 1 oogst. Maar volgens mij moet ie wel langer mee kunnen ja. Ik haal bij de nine star vaak wel de bloemen weg, maar soms ook niet, vergeet er wel eens 1 en hij bloeit zo mooi wit. Daar heeft het weinig tot geen effect, de hoofdtak wordt toch lelijk en wordt snel vervangen voor nieuwe scheuten die ik dan als nieuwe takken aan kan houden.

Topic effe opgezocht.

Volgens mij krijgt mijn palmkool knoppen. Die kan ik toch eten straks?

Worden de knoppen eerst nog groter?

1BD92FA0-8FDD-4564-B4B8-CF00D533684752791582213575.jpeg

Oohh..en ik wil ook zo’n witte ninestar broccoli plant!

Mooi als je dan in de winter daar oogst van hebt!

Zie ook mijn blog op: http://jokaats.blogspot.com

Mijn early purple wa helemaal ingestort. Ik heb er stekjes van geknipt en in een beker water gezet. Heeft iemand dat wel eens eerder geprobeerd?

9-Star: hoogste tijd om te oogsten?

9Star.jpg.28a2126f5d55dfa210f9dda467c102dc.jpg

Ik vorig jaar voor het eerst 9-Star gezaaid, de muizen zijn er niet vriendelijk voor geweest, maar dit exemplaar is goed gegaan.

Als iemand nog tips heeft voor hoe verder met zo'n struik om te gaan - wordt misschien erg groot en moet op een gegeven moment worden bekapt? - dan graag.

Ik kon al oogsten vandaag :) Een krop van zo'n 200 gram, en eentje van 235 gram. Nu zit er nog 1 wat kleinere aan, en er komen nog heel wat kleintjes binnenkort.

IMG_0607.JPGIMG_0608.JPG

Ik heb maar 1 zo'n hele mooie grote plant staan dit jaar, een 2e heb ik vrij laat gestekt en uitgeplant vorig jaar en die is echt nog heel erg klein. Met een erg klein kropje er in nu :) 

Hopelijk volgend voorjaar wat meer! Ik probeer er ook wat te stekken om uit te delen maar dan moeten ze best even in een pot staan en dat lijken ze toch niet zo te waarderen. 

In een grote pot dan maar😉? Ik wil me er erg graag voor aanmelden. Mooie oogst hoor.

Ik heb er maar 1 overgehouden. Bloeit nu net maar is zeer klein.. Denk maar 30 a 40 cm.. Gewoon laten staan dan maar? Denk dat ze het zwaar heeft gehad door de hete zomer en arme bodem.

Moet ik dan wel de bloem eruit halen? 

Die van jullie zijn prachtig! Ik heb volgens mij nog wat zaad dus ga zeker extra zaaien want deze vroege groente is zeer welkom! 

Over de levensduur van andere kolen: ik heb een rode boerenkool eens afgeknipt tot 10 cm boven de grond, deze liep weer uit en staat nu al 3? Jaar. Dus eigenlijk zijn die ook vast. Ik die het nu ook met mijn andere overige boerenkool. Afknippen zodat ze niet te groot zijn en dan weer terug laten uitlopen en bloeien. Heerlijk voor de bijen en insecten want ze bloeien vroeg, en de jonge blaadjes lekker voor smoothies etc.